Translate

vrijdag 10 juli 2015

Alleen als het bloed- en bloedheet is (watermeloen-sorbetijs met gember)


Op het moment van schrijven loopt de temperatuur in Nederland langzaam op. Het is heet. Het is zelfs bloedheet. En morgen is nog warmer. En overmorgen? Volgens mij bestaat daar helemaal geen woord voor. Want welk superlatief bestaat er voor nog warmer als je het al hebt gebruikt als overtreffende trap voor bloedheet?

Ik denk: Bloody bloody hot!

Dan wil je met dit weer toch eigenlijk helemaal niet koken toch?  Dan wil je eigenlijk alleen maar uit de vriezer eten: ijsjes, diepvriesfruit, bevroren gehakt. Who cares. Als je maar afkoelt.

Nu moet je daar wel een beetje mee oppassen. Ik dacht een aantal jaar geleden (op volwassen leeftijd) dat het wel een briljant idee zou zijn om op zo'n hete dag een stuk watermeloen in de vriezer te gooien om daarna te blenderen in de blender. Het idee an sich was wel briljant (al zeg ik het zelf), ware het niet dat het voor de uitvoering van het geheel wellicht handiger was geweest om de watermeloen van te voren te ontdoen van de schil en alvast in stukjes te snijden.

Het moge duidelijk zijn dat ik dat met mijn ernstig verhitte kop (dus ik heb wel een beetje een excuus) vergeten was te doen. En toen bleek een watermeloen in de vriezer behoorlijk hard te worden (ja, hoe zat dat ook al weer met water dat bevriest?) en niet te snijden.

Maar ik liet mij niet kennen. Ik besloot de watermeloen enigszins te laten ontdooien, zodat ik het alsnog in de blender kon stoppen, en verliet het huis.

(Had ik al gemeld dat het een hele hete dag was en ik daardoor niet al te goed had nagedacht over het ontdooien van een WATERmeloen?)

Hoe dan ook: toen ik enige tijd later weer thuis kwam trof ik op mijn aanrecht een bijzondere substantie aan: roze gruis met zwarte pitjes. En over mijn hele aanrecht een enorme plas plakkerig vocht. Als wetenschappelijk experiment naar de samenstelling van dit stuk fruit was mijn actie misschien nog wel interessant. Maar op culinair niveau hoorde het wel tot een van mijn grootste dieptepunten.

Goed: voor vandaag gaan we ook gebruik maken van bevroren fruit. En met bovenstaande ervaring in het achterhoofd, gebruiken we dus bevroren STUKJES fruit. Een vriendin van mij maakte dit onlangs met frambozen (zonder gembernat, maar met poedersuiker en extra water), en het was geweldig! Het komt er eigenlijk op neer dat je sorbetijs maakt, maar zonder een ijsmachine te gebruiken. Echt wonderlijk. En wonderbaarlijk lekker. Het idee komt uit een Allerhande, maar ik heb hier (natuurlijk) een variatie op gemaakt.

WATERMELOEN SORBETIJS

Bij 30 graden is het in no-time een lekker drankje geworden...

Wat heb je nodig?

  • 250 gram bevroren watermeloen IN KLEINE STUKJES (zonder zwarte pitjes en zonder schil)
  • 1 el lemon curd
  • 1 el verwarmde gembersiroop (uit een potje met gekonfijte gember)
  • 1-2 el heet water
  • Evt. wat munt ter decoratie

Hoe maak je het klaar?

  1. Doe alle ingrediënten in een keukenmachine of blender. Laat 2 minuten mengen tot het mooi glad is. Als het nog korrelig is, kun je wat extra water toevoegen. 
  2. Serveer. 
  3. Ja echt. Dit was het. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten