Translate

vrijdag 17 juli 2015

Ze houdt van hamburgers. Gepocheerde ossenhaas in rode wijn


Gepocheerde ossenhaas (hier met groentes uit de oven en truffelsaus)

Ik heb een nieuwe huisgenoot. Ze is harig, superzacht, heeft de mooiste ogen van de wereld, is 11 weken oud, en molt als ik niet oppas mijn hele huis. Daarnaast heeft ze de wonderlijke eigenschap dat ze bij mij en iedereen in mijn omgeving een glimlach op het gezicht weet te toveren zelfs als de situatie er niet naar is.

Ondanks de drukte en hectiek die het beestje met zich mee heeft gebracht, denk ik dat de aanschaf van deze dame mijn beste beslissing in tijden is geweest.

En ze houdt ook nog van Hamburgers. 
Het is wel een verandering in huis hoor, zo'n beessie. Zo ben ik al drie keer over haar gestruikeld toen ik aan het koken was. Ze vindt het namelijk, weet ik inmiddels, geweldig leuk om op een klein afstandje naar mij te kijken. Tegenwoordig kiest ze er gelukkig wel voor dit niet direct achter mijn voeten te doen. Dat is wel fijn.

Mevrouw lijkt overigens ook nog erg op mij. Ze is een fijnproever en eet lang niet alles dat haar voorgeschoteld wordt. Op advies van de fokker heb ik mijn vriezer volgegooid met allerlei soorten voer van niet echt het goedkoopste soort, en mevrouw vindt de helft er van niet te eten. Nu begrijp ik dat wel hoor. Als ik hond zou zijn geweest, zou ik ook geen groene pens eten, maar budgettair gezien was het wel leuk geweest als ik al die worsten niet voor niets had gekocht. Bovendien krijg ik mijn vriezer zo ook niet leeg natuurlijk.

Al met al staat mijn leven wel een beetje op zijn kop met mijn nieuwe kleine vriendin. Maar gelukkig is het me in al die hectiek toch gelukt om een recept en een verhaal voor deze week te produceren. Al was het behoorlijk last-minute.

Ossenhaas in rode wijn

Dit is een super simpel gerecht dat bijna niet kan fout gaan zolang je er voor zorgt dat je goede kwaliteit ossenhaas koopt, deze op kamertemperatuur brengt, en op een laag vuurtje pocheert.

Wat heb je nodig voor 2 personen?

  • 2 ossenhaas
  • 1 takje rozemarijn
  • 1 takje tijm
  • 1-2 takjes salie
  • 2 teentjes knoflook in stukjes
  • 200 ml stevige rode wijn
  • 300 ml water
  • 1 kippenbouillonblokje
  • 4 gekeusde peperkorrels
  • Evt. 100 ml slagroom + 1 el truffeltapenade (zie foto) OF
  • Evt. 2-3 kleine klontjes koude boter


Hoe maak je het klaar?


  1. Breng de ossenhaas op kamertemperatuur (oftewel: haal ze tijdig uit de koelkast)
  2. Schenk de bouillon met de rode wijn in een pannetje. Voeg de kruiden, knoflook en de peperkorrels toe. Breng dit aan de kook. 

  3. Laat de wijnbouillon ongeveer 10 minuten zachtjes koken. Breng de temperatuur dan net onder de kook. 
  4. Gooi de ossenhaas in de wijnbouillon. Laat dit ongeveer 6 minuten zachtjes pruttelen in de wijn. 
  5. Haal de ossenhaas uit de wijn en laat 5 minuten zo staan. Snijd dan in plakjes. De binnenkant zou rosé tot rood moeten zijn.
  6. Serveer eventueel met een truffelsaus door de slagroom te mengen met de truffeltapenade en dit op te warmen. Je kunt ook de wijnsaus inkoken tot de helft en er dan wat koude klontjes boter doorheen kloppen. Maar ik had extreem veel zin in truffel toen ik dit gerecht maakte (al is dat ergens natuurlijk een beetje zonde van die heerlijke wijnbouillon..)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten