Translate

vrijdag 6 januari 2017

Eenvoud kan zo lekker zijn: stracciatella di bufala



Ik raakte ooit in gesprek met iemand die zich afvroeg wat toch die heisa was "met dat Italiaanse eten".

"Macaroni lus ik niet. Pizza vind ik alleen lekker met giros er op. En mozzarella is gewoon een taaie bende."

Je begrijpt dat ons gesprek snel klaar was. Ik deed niet eens mijn standaard moeite om dit sujet te overtuigen van zijn ongelijk. Dit was iemand waar überhaupt geen gesprek mee te voeren was. Dat leek me duidelijk.

De mening van deze barbaar over mozzarella is overigens een mening die ik vaker hoor. En ergens snap ik het ook wel als je kijkt naar de mozzarella die je in de Nederlandse supermarkten vindt. Maar goed: eenieder die het woord giros in één zin durft te noemen met pizza, verliest natuurlijk elk recht van spreken. De persoon in kwestie zal verbaasd gekeken hebben toen ik het gesprek na twee seconden afkapte. "Hé zie ik daar George Clooney? Ik geloof het wel. Ciao!"

Mozzarella is niet taai! Tenminste.... Als je goede mozzarella koopt. Het primaire doel van mozzarella is namelijk niet om je pizzabodem volledig te bedekken met witte slierten kaas. Surprise! Mozzarella is ook bedoeld om smaak te geven aan een gerecht. Het maakt daarom ook een wereld van verschil als je een wat duurdere variant kiest van betere kwaliteit.

Mocht je het nog nooit geprobeerd hebben, neem dan eens buffelmozzarella. Als je een buffelmozzarella van goede kwaliteit hebt, dan is de buitenkant stevig en is de binnenkant boterzacht. De smaak is veel voller. En ook de kleur is anders: spierwit.

Maar nog lekkerder.... Probeer eens burrata! Een burrata is een mozzarella, maar dan gevuld met room. Het beste kun je burrata direct na de bereiding eten (of tenminste binnen 48 uur). Je weet dat de burrata vers is, wanneer de room er uit komt lopen als je het bolletje kaas open snijdt. Zo zacht en zoet en puur.

Maar het aller, allerlekkerste vind ik toch wel de Stracciatella di bufala. Stracciatella di bufala is feitelijk de vulling van de burrata: super zachte draadjes kaas in een romige melk. Verrukkelijk! Dit is het lekkerste als je het verser dan vers eet.  Het is verboden om dit op je pizza te gooien! Dit moet je eten met een paar pure ingrediënten van goede kwaliteit. En dan moet je genieten.


Een voorgerecht met stracciatella di bufala

(of anders burrata of super goede buffelmozzarella)

Allemaal mozzarella variaties

 


Wat heb je nodig (voor 1-2 personen)?

  • 1 bakje stracciatella di bufala (of 1 bolletje burrata/buffelmozzarella)
  • de allerbeste olijfolie
  • de allerbeste ansjovisjes (1-2)
  • de allerbeste zongedroogde tomaatjes (1-2)
  • flinterdunne sneetjes wit stokbrood (geroosterd)
  • verse peper
  • 1 tl. fijngehakte peterselie


Hoe maak je het klaar?

  1. Leg de kaas op een mooi groot bord.
  2. Leg een ansjovisje op de kaas. Snijd de tomaatjes in dunne reepjes en leg deze rondom de kaas.
  3. Giet wat olijfolie over en naast de kaas. Steek de toastjes rondom de kaas. Maal de peper.
  4. Eindig met de peterselie.
  5. Eenvoudig. Maar verrukkelijk.
Gegeten bij Restaurant DaGenny aan het Idromeer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten