Translate

vrijdag 27 november 2015

Die Arche des Geschmacks. Salade met Münster



Zo. De week zit er op. Ik heb zuurkool met speklapjes gegeten, stoofvlees, haring, een stamppotje met pompoen, en Hollandse kaasfondue. Langzaam krijg ik het gevoel weer met beide benen op de grond te staan. Utrecht Centraal heb ik inmiddels ook weer bezocht (zelden is de afstand van de west- naar de oostkant in zo'n hoog tempo afgelegd). En dat concert in Amsterdam? Ik heb geen idee. Ten tijde van dit schrijven was het besluit hierover in ieder geval nog niet genomen.

De Hollandse pot is mijn huishouden langzaam aan het verlaten. En dat is een goed teken mensen! (lees mijn verhaal van vorige week maar). Langzaam dalen we dus weer af naar het heerlijke mediterrane zuiden. Al maken we hierbij een tussenstop in Duitsland. 

Duitsland. Een land dat nou niet echt bekend staat om haar culinaire hoogtepunten. En toch is het vanuit Slow Food perspectief interessant. De Slow Food beweging houdt zich namelijk bezig met authentieke ambachtelijke producten, en zeker op dit gebied is Duitsland uitermate succesvol. Zo zijn producten als de Burger Pretzel, de Leberkäs (worst met lever), de (Bernberg) Savooije kool, bijzondere aardappelsoorten, enkele speciaalbieren en specifieke wijndruiven opgenomen in de Ark van de Smaak

Met de Ark van de Smaak probeert Slow Food de biodiversiteit te behouden en te herstellen door kleinschalige kwaliteitsproducten in kaart te brengen die tot een bepaalde cultuur, historie of traditie behoren. In de ark vind je fruitsoorten, groenten, speciale dierenrassen, kazen, broodsoorten, zoetigheden en vleeswaren. Als je wilt weten welke andere producten uit Duitsland zijn opgenomen in de Ark van de Smaak, kun je in het overzicht kijken.

Nu valt er op zich over smaak niet te twisten, maar als ik een ding heb geleerd in de jaren dat we via Duitsland naar Italië reisden, dan is het dat je gewoon het beste full-on voor de traditionele Duitse gerechten moet gaan. Zeker in het restaurant-segment waar wij tijdens onze doorreis altijd belanden. Mijn advies (dat ik heb overgenomen van een Duitse vriendin): kies zo lokaal mogelijk. Kortom: kies de gerechten uit de Ark van de Smaak. En kies vooral geen buitenissige gerechten waar de Duitsers niet bekend om staan. 
Zoals een kaasplank.


Mijn Duitse kaasplankje. 

Het gerecht van vandaag is een salade met munster. Nu realiseerde ik me pas na het schrijven van bovenstaand stuk dat Munster wel een plaats in Duitsland is, maar dat de munsterkaas zijn oorsprong vindt bij de Franse naamgenoot. Tja. Die verwarring komt ook vast doordat ik mezelf momenteel even niet ben. Zie dat dus maar even door de vingers. 


Salade met croutons van munster en venkelzaad


Wat heb je nodig voor circa 3 personen?

  • 2 little gem (kropslaatjes)
  • 9 dunne plakjes wit stokbrood
  • 9 dunne plakjes munsterkaas
  • 2 tl. venkelzaad
  • 150 gram spekjes
  • 1 tl. pittige mosterd
  • 2 el. yoghurtmayonaise 
  • 2 el. witte wijnazijn


Hoe maak je het klaar? 

  1. Zet de oven aan op 180 graden.
  2. Bak de spekjes krokant
  3. Was de kropslaatjes en maak alle blaadjes los
  4. Leg op elk stokbroodje een stukje munster, bestrooi met venkelzaadjes en grill tot de kaas begint te kleuren. 

  5. Maak de dressing door de mayonaise te mengen met de wijnazijn en de mosterd.
  6. Verdeel de slablaadjes over drie borden, bestrooi met spekjes, leg op elk bordje drie stokbroodjes met kaas, en druppel de dressing er over heen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten