Translate

vrijdag 15 december 2017

Lol met kerst. Een voorgerecht met bonbons.



Ik heb een neefje, de zoon van mijn tante. Hij is een aantal jaren jonger dan ik, en heeft (zeker als je hem met mij vergelijkt) weinig met koken.

Hij is op zich niet de enige aan zijn kant van de familie. De passie voor het experimenteren met nieuwe ingrediënten en het fabriceren van bijzondere creaties, zoals mijn oma bijvoorbeeld wel had, heeft meer familieleden overgeslagen. Dit betekent overigens niet dat ze niet van eten houden! Dat gen is ook hier zeker vertegenwoordigd. Maar uitgebreid koken??

Ze hebben het wel eens geprobeerd hoor: uitgebreid koken voor de familie, bedoel ik. Zo besloot mijn tante ooit om met twee grote eenden Canard d' Orange te maken.

Nog altijd leidt de herinnering aan die avond dat we met de hele familie kwamen eten, tot grote hilariteit. We vonden het zó geweldig dat mijn tante zo haar best had gedaan, dat we haar bleven overtuigen dat het vlees echt geweldig goed was gelukt. Echter, toen zelfs mijn oma de eendenbout met twee handen vast moest pakken en bijna haar kunstgebit aan flarden trok, greep mijn tante gelukkig zelf in. Ik zat tegenover mijn oma en vreesde onverwachts geraakt te worden door een bovengebit. "Ik geloof dat de eenden nog niet gaar zijn". Ja inderdaad....

Mijn neefje is niet helemaal van hetzelfde laken een pak. Hij heeft zijn moeder toentertijd in actie gezien en daarom verwacht ik eigenlijk dat hij zich nooit zal gaan wagen aan de bereiding van een eend. Voor hem hoeft eten sowieso allemaal niet zo moeilijk en gecompliceerd te zijn. Toen hij tijdens zijn studententijd, net als zijn moeder, besloot de héle familie thuis uit te nodigen, hielden wij ons hart wel enigszins vast.

Het werd opnieuw een avond om nooit te vergeten.

Mijn neefje had ongehoord uitgepakt. In zijn relatief grote studentenkamer had hij lange tafels neergezet met op elke tafel een wc-rol ("de servetten"). Omdat hij onvoldoende servies had, trof het ene gezinslid een plastic tupperware aan als soepkom, en het andere gezinslid een afhaalbakje van de lokale Chinees.

De toon was gezet. En toen moest de maaltijd nog beginnen...

Mijn neefje begon de maaltijd met een amuse: een dikke plak komkommer. Daarna kwam het voorgerecht: een plak meloen met een nog dikkere plak gekookte ham. Toen kwam de soep: ossenstaartsoep uit blik. Per persoon zo'n half pak. En toen moest het hoofdgerecht nog komen.

Om een lang verhaal kort te maken: het was een geweldige avond! Wat een lol hebben wij gehad!! Bij elke gang die op tafel kwam, lagen we weer in een deuk. Het was top om deze avond met mijn familie te delen. En natuurlijk ook geweldig dat mijn neefje van -toen- begin twintig dit toch maar even voor ons organiseerde.

En waarom ik dit nu met jullie deel? Nou, het maakt dus niet uit hoe je je kerst viert. Of je nu uitgebreid gaat kokkerellen of lekker gaat gourmetten of -net als vorig jaar- gewoon een kaasje in de oven knalt? Zorg ervoor dat je lol hebt! Dat onthoud je waarschijnlijk beter dan al het lekkers op je bord.

Mocht je echter hebben besloten om toch zelf te gaan kokkerellen, dan vind je onderstaande gerechtjes misschien wel leuk om te maken als voorgerecht. Als je de juiste ingrediënten hebt, kost het je niet veel tijd.

Overigens heeft mijn neefje aangegeven dat hij is in te huren als kok, mocht door mijn verhaal je interesse in zijn kookkunsten zijn gewekt.... 





N.B.: je kunt ook één van deze gerechtjes doen. Drie stuks is best een beetje zwaar.
N.B.: de ingrediënten zijn voldoende voor circa zes stuks.




Bonbon van carpaccio met geitenkaas


  • 6 dunne plakjes carpaccio
  • 135 gram zachte geitenkaas
  • circa 50 ml. slagroom
  • 6 blaadjes basilicum, in flinterdunne reepjes
  • 2 el. geroosterde pijnboompitjes

Mix de geitenkaas met een beetje slagroom totdat je een zachte crème hebt. Schep hier 1,5 el. geroosterde pijnboompitten doorheen en de fijngesneden blaadjes basilicum.Schep een grote theelepel van de crème op een plakje carpaccio en vouw dicht. Serveer met wat extra pijnboompitjes.







Bonbon van zalm met forel en avocado


  • 100 gram gerookte forelfilet
  • 1 avocado
  • 1 el. roomkaas
  • snuf paprikapoeder
  • verse zwarte peper
  • 1 el. limoen
  • snuf zout
  • 5 gram bieslook
  • 2 zongedroogde tomaatjes
  • 6 mooie plakjes gerookte zalm

Pureer de forel met de roomkaas tot een zachte crème. Breng op smaak met een lekker wat vers gemalen peper en een beetje paprikapoeder. Pureer de avocado met de limoensap tot een crème. Breng op smaak met zout (niet te veel, de forel is waarschijnlijk ook zout). 
Hak de bieslook fijn met de zongedroogde tomaatjes.
Pak een plakje zalm, leg hier een theelepel forelcrème op, een theelepel avocado en een klein schepje van de bieslook en zongedroogde tomaat. Vouw de zalm dicht. Serveer met de restanten van de bieslook en zongedroogde tomaatjes.





Tomatentaartje met vadouvan en spekjes


  • 2 plakjes bladerdeeg
  • 2-3 kleine tomaatjes
  • circa 1 tl. vadouvan (van Jonnie Boer bijvoorbeeld)
  • zout naar smaak
  • circa 1 el. spekjes
  • 6 kleine takjes tijm
  • rucola + olijfolie om te serveren

Snijd drie rondjes uit elk plakje bladerdeeg. Prik in het midden een paar gaatjes. Bestrooi elk rondje met een snuf vadouvan en wat zout. Leg hier een plakje tomaat op en 3-4 spekjes. Eindig met een klein takje tijm. Zet de rondjes in een oven van circa 200 graden en bak de kleine rondjes circa tien minuten of in ieder geval tot het bladerdeeg goudbruin is geworden. Serveer direct.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten