Translate

vrijdag 2 maart 2018

Azijn, wondermiddel in de keuken. En zelfgemaakte "ricotta"

Broodje met zelfgemaakte "ricotta" 

Volgens mij heeft iedereen wel een fles azijn in de keuken staan. Is het niet op het aanrecht naast de olie, dan is het wellicht in het keukenkastje tussen de schoonmaakspullen.

Ik vraag me wel eens af of iedereen zoveel azijn heeft als ik. Ik heb ciderazijn, sherryazijn, kersenazijn, honingazijn, 5 soorten balsamicoazijn (ook met truffel), frambozenazijn, zo'n drie soorten rode- en witte wijnazijn, en mocht je het je afvragen: ja, mijn keuken staat inderdaad proppie vol.



Zelf gebruik ik mijn azijn niet om te schoon te maken, daarvoor zijn de flessen die ik heb toch iets te prijzig. Maar mocht je een fles natuurazijn hebben? Gebruik het dan om je keuken te poetsen, je waterkoker te ontkalken of je vaatwasmachine schoon te krijgen.

Ikzelf ben niet zo'n poetsvrouw, en gebruik mijn azijn -surprise surprise- om te koken! Máár: dat doe ik echt niet alleen voor een dressing of dip. Azijn kent veel meer toepassingen.

Wist je dat als je een scheutje azijn bij je rijst doet, je rijst niet aan elkaar blijft plakken? Je kunt hiervoor gewoon witte wijnazijn gebruiken.

Doe je wel eens (witte) wijnazijn bij het kookwater van je eitje? Nee? Zonde. De kans dat de schil van je ei breekt in de pan wordt zo namelijk een stuk kleiner! Bovendien helpt de azijn om een ei met een breuk redelijk heel te houden zodat niet al het eiwit er uit loopt.

Wist je dat je een tomatensaus heel goed op smaak kunt brengen door er wat zoetere balsamicoazijn aan toe te voegen en door dit mee te laten koken? Ik schreef hier al eens eerder over. Het maakt je saus vaak nét af.

Ben je net als ik dol op een knapperig velletje op je kip of op je langzaam gegaarde varkensbuik? Smeer dan de huidkant van je vlees in met azijn voor je het in de oven zet. Ik doe dit altijd, en je vlees wordt er echt niet zuur van. Je proeft er niets van. Maar het werkt super goed.

Ben je veganist? Dan schijn je in sommige gerechten eieren te kunnen vervangen met een combinatie van baking-soda en azijn.

En wil je minder zout eten? Dan kan azijn je hierbij helpen. Door wat azijn aan je gerecht toe te voegen, heb je minder behoefte aan zout.

En tenslotte... Wist je dat je met azijn van volle melk een soort van ricotta kunt maken? Het is geen echte ricotta hoor. Daarvoor heb je wei nodig. Maar het is wel lekker en grappig om een keer uit te proberen. Dit is dan ook het recept van deze week.


Voor 150 gram "ricotta" heb je het volgende nodig:


  • 1 liter volle melk (niét gesteriliseerd, maar gepasteuriseerd).
  • 1/2 tl. zeezout
  • 4 el. witte wijnazijn
  • Kaasdoek of schone geurloze theedoek
  • Zeef


Houd er rekening mee dat de ricotta enkele uren moet uithangen. 


  1. Doe de melk in een pan met het zout, en verwarm dit langzaam. Breng niet aan de kook. Houd het nét onder de kook.
  2. Schep eventuele vellen weg en zet het vuur uit. 
  3. Voeg onder zachtjes roeren de azijn toe. Je zal zien dat er klontjes vormen in de melk.

    Meestal word je niet blij van klontjes, maar in dit geval is het dus de bedoeling. 
  4. Laat de melk een half uurtje zo staan.
  5. Leg een theedoek in de zeef en hang dit boven een pan. Giet de melk met klontjes (Ja, dat klinkt inderdaad heel vies) door het vergiet.  

  6. Vouw de theedoek dicht en zet alles koud tot gebruik. Reken op zeker twee uur. Maar hoe langer je wacht, hoe compacter de "ricotta" wordt. 
    Dit is na een nacht
  7. Serveer het met olijfolie en wat zout op een toastje. Of op een knapperig broodje met wat avocado en zongedroogde tomaatjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten