Translate

vrijdag 3 juli 2015

Gele wielen: een recept voor tijdens de Tour de France (gevulde citroentjes)


Tijdens de Tour eten we 'Gele Wielen' 

Dit verhaal gaat over de Tour de France. Niet dat ik zoveel met de Tour de France heb hoor. Integendeel. Dat gestaar naar zwetende mannen in te strakke pakjes op de fiets heb ik eigenlijk nooit begrepen. Urenlang kijken naar mensen die fietsen: daarvoor kan ik ook hier op straat gaan zitten. Utrecht zit er vol mee.

"Maar het is zo mooi dat ze door de prachtige natuur fietsen!" Ook die heb ik nooit begrepen: je zit op de bank. In de zomer. Binnen. Te kijken naar fietsende mannen. In de natuur. De natuur waar jij ook in had kunnen zitten. Tenminste... als je niet binnen op de bank naar fietsende mannen zou kijken.

En dan die fietsende mannen.... Tja, als ik echt heel eerlijk moet zijn: als ik IETS onaantrekkelijk vind? Dan is het toch echt een man in een superstrak wielrenpakje.

Begrijp me niet verkeerd. Er zijn vast mannen en vrouwen die hier wel heel gelukkig van worden of zich volslagen verbaasd afvragen waar ik het over heb. Lieve mensen, good for you. Maar als ik naar een sport kijk, moet er of heel snel een doelpunt gescoord worden (liefst met een hockeystick) of ik ga naar andere dingen kijken. En dan heb je met wielrennen aan mij een verkeerde (*rillingen op de rug*) .

Waarom ik dan toch deze week over de Tour schrijf? Nou. Omdat hij in Utrecht start natuurlijk! En waar je ook in Utrecht woont, je kunt er gewoon niet omheen:

  • De bomen op weg naar mijn werk? Die zijn versierd met gele en wit-met-rode-bollen verpakkingen. 
  • De kaasboer om de hoek? Die verkoopt Hollandse kazen met een wielrenner er op.
  • De lokale brouwerijen? Die brouwen speciaalbier voor de Tour, zoals de Tourkoorts (van De Leckere) en de Dommarage (van Kwestie van Smaak). 
  • Het Spoorwegmuseum? Die heeft een expositie waarin de trein en de fiets centraal staan.
  • De Domtoren? Die beiert al maandenlang de ene na de andere Franse chanson. 
  • Het oerlelijke winkelcentrum Hoog Catharijne? Die heet tijdens het weekeind van 3-5 juli Mont Catherine.
  • De schoenwinkel? Die verstopt zijn Italiaanse pumps achter enkele fietsbanden en hangt de Franse vlag uit. 

En ik? Ik begin tot mijn verbazing ook wel erg enthousiast te worden over de Tour in mijn stad. Want iedereen lijkt er mee bezig. En iedereen heeft het er over. En iedereen heeft er een mening over. En of deze mening nu positief of negatief is....het maakt niet uit: de hele stad praat over hetzelfde. De hele stad beleeft hetzelfde. En dat vind ik eigenlijk wel heel erg gaaf. 

Kortom: ik denk dat dit een Tour de France wordt waar ik in ieder geval naar ga kijken. Of dat nu live bij mij om de hoek is (want waar je ook woont in Utrecht: het parcours is overal) of live op televisie: ik zit er met mijn snuit bovenop. En neem die mannetjes in te strakke pakjes dan maar voor lief.

GELE WIELEN: GEVULDE CITROENTJES 

Dit is een recept van Jamie Oliver. Het is heerlijk! Serveer het met een knapperig brood dat zacht van binnen is (zoals Turks brood, recht uit de oven).

Wat heb je nodig (2 personen)?

  • 2 grote citroenen
  • 1 bol mozzarella (geen buffel, maar wel goede kwaliteit)
  • 2 ansjovisjes, doormidden
  • 2 zongedroogde tomaatjes, in kleine reepjes
  • versgemalen peper
  • 4 grotere basilicumblaadjes 
  • 4 kleine basilicumblaadjes (als decoratie)
  • wat bakpapier
  • Turks brood


Hoe maak je het klaar?

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden 
  2. Snijd de citroenen doormidden en snijd aan beide kanten het kontje eraf zodat je de citroenen rechtop kunt zetten. 
  3. Snijd met een scherp mesje het vruchtvlees uit de citroen. Van het vruchtvlees kun je limonade maken. 
  4. Snijd de mozzarella in 4 kleinere ronde stukken, en 4 grotere platte stukken. 
  5. Leg de ronde stukken in de citroen. Verdeel de ansjovis, 4 blaadjes basilicum en wat zongedroogde tomaat over de vier citroenen. 

  6. Bedek alles met een plakje van de mozzarella en strooi hier wat peper overheen. 
  7. Bak de citroentjes op wat bakpapier in een schaal met hogere rand ongeveer een kwartier in de oven. Er zal straks wat sap uit de citroenen lopen; Zorg ervoor dat je dit opvangt in het bakpapier.
  8. Zet na een kwartier de oven op de grill-stand en bak nog 5 minuten of in ieder geval tot de mozzarella bruin kleurt. 
  9. Serveer met een laatste blaadje basilicum: geef er een klein vorkje bij en het brood. Het sap in de citroen is heerlijk! Zorg dus dat je al het sap opvangt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten