Translate

vrijdag 17 januari 2014

“Een garnaaltje erbij?” (Coquilles op bloemkoolpuree)



Het schijnt nogal moeilijk te zijn: een schaaldierenallergie. Niet voor mij hoor! Voor mij is het inmiddels heel duidelijk dat wanneer ik krab, kreeft, garnaal, surimi (met krabextract) of iets vergelijkbaars eet, ik
  1. blaren in mijn mond krijg;
  2. het gevoel heb dat ik naalden eet;  en
  3. vervolgens heel ziek word.

Ik prijs mij bijzonder gelukkig dat ik niet –zoals mensen met een pinda-allergie bijvoorbeeld- dood neerval als ik per ongeluk een garnaal eet. Anders was dit blog er nooit geweest. Je moest namelijk eens weten hoe vaak het fout gaat. En juist in restaurants.

Wat dacht je van die keer dat ik ging eten in een sushi-restaurant en vroeg om het verrassingsmenu, maar dan wel zonder schaaldieren?

“Wat bedoelt u met schaaldieren?”
“Wat bedoel ik met schaaldieren? Eh, nou gewoon: krab, kreeft, garnaal, surimi, en alles dat hier op lijkt”

Een hele vage blik volgt

“Ik ben allergisch voor schaaldieren. Ik word ziek als ik ze eet.”
“Oh. Dat is vervelend. Wat zei u ook al weer dat u niet kon eten?”

(Grrrrrrr)

“Krab, kreeft, garnaal, surimi en alles dat hier op lijkt. Misschien kunt u het opschrijven zodat                            de kok het ook kan lezen?”
“O ja, dat is een goed idee”

10 minuten later…

“Alstublieft, een Spider Uramaki”
“Ziet er lekker uit. Wat zit er in?”
“Krab.”

Het erge is dat het niet alleen in goedkopere tenten gebeurt. Ook was ik ooit in een sterrenrestaurant waar ze me heel zorgvuldig alle 10 onderdelen op mijn bord uitlegden (“een mousse van blablabla met een krokantje van zusenzo...”) en vervolgens onderdeel nummer 11 zonder commentaar over het hele bord goten.

“Meneer, wat is dat laatste dat u over mijn (hele!!!!) bord giet?”
“Nou mevrouw, dat is een heerlijke bisque van kreeft….”
“…”

Je begrijpt. De verrassingsmenuutjes en visgerechtjes laat ik regelmatig aan mij voorbij gaan in restaurants, alhoewel dit geen garantie is voor het voorkomen van problemen. Zo kreeg ik ooit blaren in mijn mond van een vegetarische kaasfondue, omdat de groenten gegrild bleken te zijn op dezelfde plaat als waar de gamba’s op werden gegrild.

Nogmaals: ik ben blij dat ik niet dood neerval als ik een garnaal eet.

Vandaag krijgen jullie van mij een recept met coquilles. “Coquilles? Kun je die dan wel eten?” hoor ik jullie al vragen. Ja. Die kan ik wel eten. Dat zijn namelijk, net als scheermesjes, oesters en mosselen, SCHELPdieren en geen schaaldieren. Alhoewel ik hier toch altijd een beetje voorzichtig mee doe, omdat veel mensen een allergie voor beiden hebben (en ik het lot niet wil tarten). 

Hoe dan ook... hierbij dus het recept voor:

Coquilles op bloemkoolpuree (voorgerecht)

Wat heb je nodig voor 5 personen?
·         60 ml crème fraîche
·         450 gram bloemkool
·         ½ visbouillonblokje opgelost in 300 ml water
·         100 gram zeekraal
·         5 coquilles
·         5 plakjes pancetta
·         1 tl. mierikswortel (potje)
·         1 teen knoflook

De bereiding
(1)      Kook de bloemkool in kleine roosjes met de knoflook in de visbouillon gaar.
(2)      Zet intussen een klein pannetje met wat water op en breng dit aan de kook.
(3)      Grill intussen de pancetta in een grillpan totdat je krokante reepjes hebt. Haal de pancetta uit de pan en laat uitlekken op wat keukenpapier. Houd de pan warm.
(4)      Giet de bloemkool af en houd een klein beetje kookvocht achter de hand.
(5)      Pureer de bloemkool (met de knoflook) en crème fraîche tot een gladde zachte puree. Voeg eventueel wat kookvocht toe.
pureren is een kunst
(6)      Breng de puree op smaak met de mierikswortel, en wat zout en peper.
(7)      Grill de coquilles in de grillpan totdat beide kanten zwarte streepjes hebben. De coquille moet nog een beetje rauw van binnen zijn.

(8)      Gooi in de tussentijd de zeekraal een halve minuut in het kokende water. Giet af.

Het serveren
(1)      Leg op elk bordje een mooi schepje bloemkoolpuree
(2)      Schik hier wat van de (uitgelekte) zeekraal op
(3)      Leg op elk bordje een coquille en garneer met de pancetta 
(4)      Schenk nog wat druppels goede olijfolie over het bordje en bestrooi eventueel met wat zoutsnippers (Maldon) en vers gemalen peper. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten