Translate

vrijdag 4 oktober 2013

Meneer Aardappel en mevrouw Hamburger ("Italiaanse" hamburgers)


Dit eten we vandaag: "Hamburger à la Hamburger"

Ik zag laatst een nieuwsuitzending op televisie en daarin kwam een meneer aan het woord die ‘Aardappel’ heette. Meneer Aardappel dus. Schuddebuikend van het lachen zat ik op de bank terwijl de tranen over mijn wangen stroomden (“hahaha, je zou maar meneer Aardappel heten!”). 
Oeps. Ja. De realisatie kwam wat laat bij deze mevrouw Hamburger…
Er zullen in de loop der jaren vast ook veel mensen heel hard hebben moeten lachen om míjn naam. Alhoewel ik daar nooit zo veel last van heb gehad, levert mijn naam op sommige momenten wel lastige situaties op. Bijvoorbeeld als je:

·         Vlees bij de slager wilt bestellen;
·         Een tafel wilt reserveren in een restaurant;
·         Wilt trouwen met iemand die de achternaam “Koning” heeft (maar dat is me gelukkig nog niet overkomen).
In het algemeen levert de naam echter ook wel veel voordelen op. Zo:
·         Vergeten mensen je naam niet zo snel;
·         Hoefden klasgenootjes nooit zo hard na te denken als ze voor mij een Sinterklaassurprise moesten maken;
·         Kregen wij ooit gratis hamburgers bij McDonalds toen wij daar begin jaren 80 een kinderfeestje (met rondleiding door de keuken, want dat was heel gaaf) vierden (maar dat kwam ook omdat ze de telefoon vier keer hadden opgehangen toen mijn moeder de reservering wilde maken);
·         Krijg je zelfs de strengst kijkende douanebeambte aan het lachen als je zegt “Yes, you write it as you eat it”; én
·         Kun je de naam goed gebruiken als je een kookblog start.
Om mijn naam een beetje eer aan te doen, krijgen jullie vandaag het recept voor een hamburger met wat Italiaanse tintjes. Natuurlijk zul je deze hamburger niet zo snel op een Italiaanse menukaart tegenkomen, maar we hoeven niet altijd streng in de leer te zijn (zoals beschreven in mijn blog van afgelopen woensdag).
Wat heb je nodig voor 4 stuks Hamburger à la Hamburger? (voldoende voor 2-4 personen afhankelijk van je bijgerechten)
·         300 gram rundergehakt
·         2 tenen knoflook
·         1 tl. oregano
·         4 zongedroogde tomaten
·         2 el pijnboompitjes
·         2 el. bechamelsaus * of 1 geklopt ei
·         50 gram gorgonzola
·         ½-1 ciabatta, in 4 gelijke stukken
·         1 ui in dunne ringen
·         4 plukjes verse rucola
Ik vind de hamburgers het lekkerst (luchtigste) worden met bechamelsaus, maar kan me voorstellen dat je dit te veel werk vindt om te maken. Gebruik dan kant-en-klare bechamel (gewoon te vinden in de meeste supermarkten bij de pasta’s) of een ei.
Hoe maak je bechamel?  Smelt 25 gram boter en meng hier 25 gram bloem doorheen. Voeg dan 200 ml melk (of 100 ml melk en 100 ml slagroom) toe. Zet het vuur laag en laat de saus langzaam inkoken, totdat deze goed dik is (zo dik als volle kwark).
1.         Verwarm de oven voor op 200 graden.
2.         Bak de uienringen in een koekenpan met wat boter of olijfolie zachtjes lichtbruin.
3.         Hak intussen de knoflook en de zongedroogde tomaatjes goed fijn.
4.         Meng het gehakt met de bechamelsaus,  de zongedroogde tomaatjes, de oregano en de pijnboompitjes. Kneed goed door totdat je een stevige massa hebt.
5.         Rol vier hamburgertjes van het gehakt. Druk ze plat.

6.         Snijd het brood open en smeer op het onderste deel van het brood de gorgonzola en vouw het brood dan weer dicht. Zet het brood in de oven tot het goudbruin kleurt en de gorgonzola gesmolten is (ca. 7 minuten).
7.         Haal de ui als deze gaar is uit de pan en bak in het achtergebleven vet de hamburgertjes gaar.
8.         Serveer de hamburgertjes in de warme broodjes met de verse rucola en de zachte uienringen.
Voor wat extra kleur kun je het beste een eenvoudige tomatensalade serveren bij dit gerecht (verse tomaten in plakjes met wat basilicum, olijfolie en azijn).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten