Translate

dinsdag 15 oktober 2013

Vive la France et le repas congelés (vis in botersaus met kappertjes)


Dit eten we vandaag! Poisson Meunière
 Of ik misschien een keer een Frans recept op mijn blog wil plaatsen, is de vraag van mijn collega. Ojee, een Frans recept. Slik.

Het is niet dat ik de Franse keuken niet ken. Ik heb jarenlang familie in Frankrijk gehad en vaak gingen wij daar op bezoek. Dan kwam de ene heerlijkheid na de andere op tafel:

·         Van gegratineerde coquilles St. Jacques tot escargots;
·         Van goed gevulde bouillabaisse tot confit de canard; en
·         Van  fruits de mer tot pomme Dauphinois.
Ik was altijd bijzonder onder de indruk van de kookkunsten van mijn familie tot ik jaren later op volwassen leeftijd om de hoek van hun woning in ‘Picard’ belandde: een supermarkt met alleen maar diepvriesproducten. En drie keer raden welke geweldige producten ik daar tegenkwam…!   
Ach, het zegt ook wel veel over de kwaliteit van de diepvriesproducten in Frankrijk dat ik nooit heb geweten dat een deel van de maaltijd rechtstreeks uit de vriezer via de “microonde” of “le four” op tafel verscheen.  Maar we kunnen in ieder geval wel concluderen dat ik hier nooit echt goed Frans heb leren koken. 
Ik heb wel een aantal Franse kookboeken. 
Mijn laatste aanwinst is het boek van Rachel Khoo: “Chez Rachel. Recepten uit de kleinste keuken van Parijs”. Rachel is een Engels meisje met Aziatische roots dat in haar kookboek op heel eenvoudige wijze het ene na het andere traditionele Franse recept uit haar mouw schudt. Het klinkt bijna alsof het niet mogelijk is.
Haar gerechten zien er echter geweldig uit en ik moet zeggen: het is dus wél mogelijk. Net zo goed als dat ik als Nederlandse jullie regelmatig op traditionele Italiaanse recepten trakteer.  
Vandaag eten we, speciaal voor mijn collega dus, het Franse gerecht Poisson Meunière uit “Chez Rachel”. Het is een eenvoudig recept van vis met veel bruine boter en citroen. Hartstikke gezond. Net als de rest van de Franse keuken overigens.

Voor twee personen:
·      300 gram tongschar- of tongfilet (ik heb bij gebrek aan tong/tongschar heilbot gebruikt)
·      3 el. tarwebloem
·      ½ tl zout
·      Flinke snuf peper
·      1 ½ el. zonnebloemolie (ik gebruik liever pindaolie)
·      45 gram boter
·      Sap van een halve citroen (3-4 el)
·      1 el. gehakte peterselie (ik gebruik altijd platte)
·      1 el. kleine kappertjes (ik gebruik altijd zoute kappertjes die ik héél goed afspoel of een tijdje week). De kappertjes horen overigens traditioneel niet bij de Meunière.

1.    Maak de bloem aan met wat peper en zout, en wentel de vis door de bloem. Schut het overtollige bloem van de vis (als je dat zou meebakken, krijg je van die nare bruine verbrande kruimels).
2.    Bak de vis in de olie goudbruin (circa 2 minuten per kant). Leg de vis even op een warm bord.
3.    Veeg de pan schoon met keukenpapier en laat de boter er in smelten. Laat de boter lichtbruin worden en zet het vuur snel uit. Voeg het citroensap toe (let op: dit spettert behoorlijk) en vervolgens de peterselie en de kappertjes. Meng de boter goed met de ingrediënten.
4.    Doe de vis terug in de pan en laat hem lekker glijden door de boter zodat hij helemaal bedekt is.
5.    Serveer!

De binnenkant van het kookboek "Chez Rachel"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten