Translate

vrijdag 11 oktober 2013

Restjesdag (een duurzame maaltijd met gevulde pompoen)


Dit eten wij vandaag!


Afgelopen donderdag was het de 10de van de 10de (niet te verwarren met de 11de van de 11de): de Dag van de Duurzaamheid. Het idee achter de dag van de duurzaamheid is dat we ons allemaal even bewust worden van ons eigen gedrag:
·      hoeveel energie verspillen we eigenlijk door lichten aan te houden in ruimtes waar we niet zijn?
·      waar komen die boontjes eigenlijk vandaan die we vanavond wilden eten?
·      is het eigenlijk wel nodig om vandaag met de auto op pad te gaan of kan ik ook op de fiets (alhoewel het misschien wel regent)
·      Enzovoort.
Zelf denk ik dat ik redelijk duurzaam leef. Ik heb geen auto, reis veel met de fiets en het openbaar vervoer, en kies selectief mijn vlees en vis (duurzaam en/of biologisch). Daarnaast probeer ik ook zeker één of meerdere keren per week vegetarisch te eten, alhoewel ik moet toegeven dat me dat nog niet helemaal zonder problemen lukt. Ook qua energieverbruik kan ik nog wat sprongen maken, maar dat is met een huisje van halverwege de 19de eeuw nog best een uitdaging.
Wat mij makkelijker afgaat, is het omgaan met restjes. Volgens Milieu Centraal gooit een gemiddelde Nederlander ongeveer 50 kilo eten per jaar in de prullenbak:  dat is 8-11% van het eten dat je in huis haalt. Hartstikke zonde. Ik probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen door met restjes van mijn eten nieuwe creaties te maken. Zo:
·      gebruik ik restjes ansjovis, zongedroogde tomaten of kruiden om mijn (gekookte/gewokte) groenten op te leuken;
·         maaobeer dit zo veel mogelijk te voorkomen door met restjes van mijn eten weer nieuwe creaties te maken. en datroblemen luktDat scheelt op termijn ook een heleboe lgelddgooi ik restjes groenten (van komkommer tot sla of boon) in een pan met wat water, zout, laurierblaadjes en peperkorrels en maak ik een heerlijke groentesoep;
·      kookkoop ik meestal een hele kip waarbij ik elk onderdeel gebruik. Zo houd ik het karkas om zelf kippensoep te maken; en
·      maak ik (dankzij de geweldige tip tijdens een kookcursus bij Keizer Culinair) wel eens een kaaspaté met gekleurde laagjes kaas door restjes kaas te stapelen in een patévorm, deze even op te warmen, goed aan te duwen, en vervolgens in plakjes te snijden.
Om te checken of ik misschien nog wat duurzamer kan leven, ga ik vanaf 1 november meedoen aan The Footprint Challenge om mijn “ecologische voetafdruk” in 40 dagen te verkleinen. Doe je mee?
Je kunt beginnen door onderstaand recept te maken. Het is een vegetarisch gerecht dat ik heb gemaakt van wat restjes aardappel, paprika, basilicum en kaas: gevulde pompoen met seizoensgroenten.


Voor 2 personen
·                    1 kleine pompoen, ca.1 kilo
·                    4 kleine vastkokende aardappels: geschild en in dobbelsteentjes (of extra groenten)
·                    Ca. 200 gram seizoensgroenten in kleine blokjes, bijvoorbeeld paprika, courgette, witlof, of wat je dan ook in huis hebt en lekker vindt.
·                    1 ui of een stuk prei: in kleine stukjes
·                    2 tenen knoflook: in kleine blokjes
·                    Restje kaas (bijvoorbeeld Emmentaler of Gruyere, tenminste 100 gram): in blokjes
·                    Paar blaadjes basilicum of peterselie
·                    Eventueel groene olijven of zwarte olijven
·                    Zout naar smaak
·                    Ca. 1 grote theelepel kerrie

1.         Verwarm de oven voor op 200 graden.
2.         Was de pompoen en snijd het kopje eraf (zie foto). Bewaar het kopje als dekseltje. Haal de pitjes uit de pompoen (deze kun je roosteren met lekkere kruiden en als snack opeten).
3.         Zet de pompoen met het dekseltje er naast in de oven. Check na ca. 20 minuten of de binnenkant van de pompoen gaar is (donkeroranje), maar de buitenkant nog stevig. De exacte tijd hangt af van de pompoen.
4.         Bak in de tussentijd in een koekenpan de aardappels met alle groenten en de knoflook circa 5-10 minuten op middelmatig vuur. Voeg dan een glas water toe, en stoof de groenten op een klein vuur bijna gaar (circa 10 minuten). Als je de aardappel proeft en hij is nét beetgaar, kun je het vuur uitzetten.
5.         Breng de aardappelmix op smaak met de kerrie en het zout. Voeg de kaasblokjes toe en eventueel wat olijven of ander lekkers dat je in huis kunt vinden.
6.         Haal de pompoen uit de oven en vul deze met de aardappelmix. Sluit de pompoen af met het dekseltje nadat je nog 1 borrelglas water hebt toegevoegd.
7.         Bak de pompoen nog circa 5-10 minuten in de oven of totdat de pompoen en de aardappels goed gaar zijn.
8.         Serveer de pompoen in zijn geheel op een schaal en bestrooi na het aansnijden met de verse kruiden. Let op: De pompoen stort wel in als je hem aansnijdt. Dus houd daar rekening mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten