Translate

vrijdag 23 maart 2018

Droge handen en Moussaka



"Je handen zijn schuur."

Alhoewel het niet helemaal correct Nederlands is, begrijp ik precies wat mijn kleine neefje bedoelt. Hij laat mijn hand net zo snel los als dat hij hem heeft vastgepakt. Dan heeft hij blijkbaar toch liever de handen in de zakken.

Ik kijk naar mijn handen en geef mijn neefje gelijk. Droge handen. Die heb ik. Ruwe handen. Met droogterimpels.

"Dat komt omdat je zoveel kookt en een hond hebt." Mijn neefje weet precies welke uitleg ik op het punt sta hem te geven. "Je wast je handen héél véél."

Hij heeft gelijk. Ik was mijn handen heel veel. Niet dat ik verder zo'n proper persoon ben hoor. Als je een hond hebt (en zeker die van mij), kun je je dat eigenlijk niet permitteren. Maar mijn eten, en de ingrediënten waar ik mee kook, moeten schoon zijn. Niemand mag ziek worden van mijn eten!

Ooit bestelde ik een broodje op het oude Hoog Catharijne. De jongen achter de counter had van dat strak naar achteren gestreken haar. Drie tinten donkerder dan zijn natuurlijke kleur vanwege de hoeveelheid goedkope gel. Met zo'n vette glans er over, weet je wel? En bij elk plakje beleg dat op mijn broodje kwam, harkte hij eerst even met zijn vingers van voor-naar-achter over zijn hoofd. Om daarna het volgende plakje beleg te pakken.

Het stomme was dat ik niet ingreep. Vol afschuw aanschouwde ik het spektakel, terwijl ik intussen verlamd van woorden toekeek. Goed Hollands flabbergasted was ik. Het lukte me gewoonweg niet om er iets van te zeggen.

Ik heb geen hap van mijn broodje genomen. Ik heb het aangenomen, aangestaard en -ja, ik schaam mij zeer- weggegooid. De enige troost die ik had was dat áls er iemand de moeite zou nemen om het broodje later uit de prullenbak te vissen, deze persoon er waarschijnlijk niet wakker van zou liggen dat het huidschilfers en gelresten zou bevatten.

Om een lang verhaal iets korter te maken: als ik kook zal je dát in ieder geval niet overkomen. Ik gebruik namelijk geen gel. En bovendien was ik dus mijn handen als ik iets anders aanraak dan het eten. Maar ja, misschien wordt het toch eens tijd om mijn handen wat beter in te smeren. Met goede olijfolie bijvoorbeeld. Of arganolie. Dat smaakt een stuk beter in het eten. En bovendien: het handje van mijn neefje is mij toch ook wel heel veel waard.


MOUSSAKA


Vandaag eten we moussaka. Dit recept vereist wel wat multitask kwaliteiten. Maar dat kun je wel! Je hebt straks genoeg voor 3-4 personen.


  • 2 aubergines
  • 300 gram rundergehakt
  • 5 hard kokende aardappels (geschild)
  • 1 ui (gesnipperd)
  • 2 blaadjes laurier
  • 200 ml rode wijn
  • 2 el tomatenpuree
  • 1 blik tomaat in blokjes (400 gram)
  • 3 tenen knoflook
  • Halve el. Oregano
  • 25 gram bloem
  • 25 gram boter
  • 350 ml volle melk
  • 1 tl. Piment
  • 1/2 el. Kaneel (plus wat extra)
  • 1/2 tl. Nootmuskaat
  • 2 eierdooiers
  • Zout
  • 30 Parmezaanse kaas


Hoe maak je het klaar?



  1. Zet de oven aan op 180 graden.
  2. Snijd de aubergines en de aardappels in dunne plakken. Leg de aubergines in een bak met goed zout water (het zout spoel je er straks af, dus je mag echt ruim zout toevoegen).
  3. Bak het gehakt aan in een koekenpan samen met de ui en laurierblaadjes. Als het gehakt bruin is, kun je de knoflook toevoegen. Bak dit even mee. 
  4. Voeg de tomatenpuree, de oregano, de piment, de nootmuskaat en de rode wijn toe aan het gehakt. Roer goed door, en laat zachtjes pruttelen. Voeg eventueel wat extra vocht toe. De saus en het gehakt moet langzaam indikken. 

  5. Bak terwijl de saus pruttelt in een andere koekenpan de aardappelschijfjes licht bruin in wat olijfolie. Laat ze uitlekken op wat keukenpapier.
  6. Giet dan de aubergines af. Knijp het vocht uit de groente, en bak de aubergines in wat olijfolie goudbruin. Laat ze uitlekken op wat keukenpapier.
  7. Maak een bachamelsaus. Smelt hiervoor de boter, en voeg dan de bloem toe. Roer dit door elkaar totdat je een klont hebt. Voeg dan onder flink kloppen langzaam de melk toe. Laat dit zachtjes pruttelen. De saus moet langzaam indikken. 
  8. Als de bechamel dik wordt, haal het dan van het vuur. Klop de eierdooiers even los, en schenk deze onder stevig kloppen door de bechamel. Voeg de geraspte kaas toe en nog een extra snuf nootmuskaat. Houd een klein beetje achter de hand. 
  9. Schenk een beetje olijfolie in een ovenschaal. Leg hier de aardappeltjes op. Schep dan al het gehakt er op, dan alle aubergines, en eindig met nog een laag aardappels. Schenk hier de bechamel over heen.
    In omgekeerde volgorde (lees dus van rechtsonder naar rechtsboven)
  10. Strooi het laatste beetje Parmezaan over de bechamel, en zet de schaal in de oven. 
  11. Reken op circa 30 minuten oventijd. De moussaka moet goudbruin worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten