Translate

vrijdag 30 oktober 2015

Jeetje. Nog meer vis? Jawel. Maar nu in paella


Het is je misschien opgevallen dat ik de laatste tijd wat veel recepten met vis heb. Dat komt niet door het nieuws dat vlees, en dan met name rauw en/of bewerkt vlees, slecht voor je kan zijn. Nee. Dat was pas afgelopen maandag te lezen en te zien in het nieuws (al verbaas ik me er over dat dit blijkbaar zulk groot nieuws was, want dit was volgens mij al jaren bekend). Mijn recepten hebben een andere aanleiding. Mijn aanleiding is een fileerlokaal in Lauwersoog.

Jawel. Een fileerlokaal in Lauwersoog.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik tot voor kort geen idee had waar Lauwersoog lag (heeeeeeel ver weg). En ik een jaar geleden nooit had kunnen voorspellen dat ik "iets" zou doen met een fileerlokaal aldaar. Maar niets is minder waar.

Ik zal vertellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

In Lauwersoog staat sinds 5 november 2011 (bijna exact 4 jaar geleden dus) een eenvoudig proeflokaal met de naam 't Ailand. In deze eetgelegenheid kun je vis eten, pure vis eten. Vis zoals vis bedoeld is. Zonder veel poespas, maar met smaak. En allemaal rechtstreeks uit de zee op je bord.

Dit proeflokaal werd ooit door Carlo Petrini geopend. Nu weet je misschien niet wie dit is, maar voor Slowfooders is hij een belangrijk man. Hij is namelijk de Italiaan die de Slow Food beweging ooit heeft opgericht. En trouwe blogvolgers weten inmiddels dat ik lid ben van Slow Food, de beweging die houdt van het pure en echte eten zonder pakjes of toevoegingen.

't Ailand is dus ooit geopend door Carlo Petrini, en daarom hoorde ik via de Slow Food organisatie dat 't Ailand nu een fileerlokaal wilde openen waar bezoekers tegen een kleine bijdrage kunnen leren hoe zij vis kunnen fileren. Om dit te realiseren was een crowdfunding actie begonnen. Het idee hierachter? Nu eens niet de bank, maar "de burger" vragen om een financiële investering. Met een "kleine"  tegenprestatie als dank.

Tja, het behoeft verder geen al te grote uitleg. Ik heb dus geïnvesteerd in het fileerlokaal. En ik heb onlangs op vrijdag op de biologische boerenmarkt in Utrecht mijn tegenprestatie opgehaald (gelukkig hoefde ik niet helemaal naar Lauwersoog): een hele grote tas met vis!

Ik kreeg poon, ik kreeg mul, ik kreeg kabeljauw, ik kreeg inktvis, en het allerlekkerste van alles: ik kreeg heel veel griet. Mijn hemel. Ik wilde dat ik elke dag griet kon eten. Wat is dat een lekker visje.

Hoe dan ook, mijn vriezer zit vol en een paar keer per week trek ik weer iets lekkers uit de la om iets bijzonders te maken. Vorige week was dat Chraime, en deze week had ik zin in inktvis. Toen besloot ik tot het maken van een heerlijke gevulde paella!




Paella met inktvis, kip, chorizo en mosselen


Ik maak paella eigenlijk altijd met risotto-rijst.


Wat heb je nodig (4-5 personen)?


  • 500 gram mosselen
  • 500 gram inktvis, tentakels en ringen
  • 250 gram chorizo (worst, geen vleeswaren)
  • 4 kippendijen
  • 400 gram risotto-rijst
  • 1 rode paprika in kleine stukjes
  • 1 groene paprika in kleine stukjes
  • 5 tenen knoflook 
  • 1 pluk saffraan 
  • 3 dl witte wijn
  • 0.5 liter kippenbouillon
  • halve liter passata 
  • 300 gram doperwten
  • halve el. paprikapoeder
Voor het serveren kun je gehakte peterselie en in parten gesneden citroen gebruiken.


Hoe maak je het klaar?

  1. Ontvel de chorizo en snijd deze in dikke plakken (circa halve cm dik). Snijd de kip in dobbelsteentjes.
  2. Bak de chorizo in wat olijfolie lichtbruin. Doe hier de kip, paprika en de (geperste) knoflook bij en bak dit zachtjes aan. 

  3. Voeg de rijst toe en bak dit langzaam mee totdat de rijst helemaal bedekt is met de olie uit de pan. Voeg dan de wijn toe en blijf roeren. 

  4. Als de wijn verdampt is, kun je de bouillon, de saffraan, paprikapoeder, inktvis en passata toevoegen.
  5. Laat dit alles zachtjes pruttelen terwijl je af en toe in de pan roert. Voeg evt. wat extra bouillon toe.
  6. Ga vanaf circa 15-20 minuten proeven of de rijst al gaar is. Is deze bijna gaar? Voeg dan de doperwten en mosselen toe. Schep deze door de rijst en laat dit met een deksel op de pan zachtjes goed opwarmen tot de mosselen wijd opengaan en gaar zijn.
  7. Serveer met wat citroen en peterselie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten