Translate

vrijdag 2 augustus 2013

De Bistecca Fiorentina (en het goedkopere 'alternatief')


Het lekkerste stukje vlees dat ik ooit heb gegeten was een Bistecca Fiorentina van echt chianina rund. De T-bone steak was dik (zo’n  4 cm) zoals hij hoort te zijn, gegrild boven een houtvuur zoals men het hoort te grillen, en gereserveerd met slechts wat schilfers zeezout en olijfolie,zoals men het behoort te serveren.
Kortom:
·         Chianina rund?
·         Hoge (dikke) biefstuk?
·         Houtsvuur?
·         Eenvoudige bereiding?
Dan heb je een echte Bistecca Fiorentina (BF)!

Mis je één van deze kenmerken? Dan is het géén BF.
Onlangs kwam ik zo’n bistecca tegen op een menukaart in Nederland, in een gewoon restaurantje bij mij om de hoek. Ik vreesde het ergste en daardoor viel het uiteindelijk wel mee: ik kreeg een gemarineerde entrecote, gegrild in de pan, die ca. een cm dik was. Ik heb niet durven navragen bij de kok of het dan wel een chianina-rund was, maar ik vermoed dat hij mij dan met grote ogen had aangestaard (“een wat..?”).
Waarom het wel meeviel? Nou, het was echt een héérlijke entrecote. En die kom je ook niet zo vaak tegen in een restaurant in Nederland.
Mocht je echter in de gelukkige omstandigheid verkeren dat je een echte bistecca op het menu tegenkomt, zorg er dan wel voor dat je voldoende trek hebt. De eerste keer dat ik de BF at, had ik een biefstukje ‘maatje  normaal’ in gedachten. Ik bestelde een voorgerecht (pasta met gorgonzola), de bistecca, nog wat bijgerechten en een stevige rode wijn.
Gelukkig kwam de kok spoedig de keuken uit rennen met een heel groot pak vlees en een certificaat om de echtheid van de bistecca aan te tonen. Dit keer stond ik met grote ogen. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om nog even te vragen of dat hele stuk vlees dat hij vasthield voor mij en mijn disgenoot was bedoeld. “Si, si. Sicuramente. Mille settecento grammi”.
1700 gram…voor twee personen. Gelukkig kon ik de pasta nog afbestellen.
Bij een verhaal over de Bistecca verwacht je natuurlijk ook het recept dat hier bij hoort. Maar probeer maar eens bij de slager in Nederland een T-bone steak te vinden! En dan ook nog van Chianina rund! Dat is dus niet gelukt. Bovendien heb je dan vervolgens ook nog het probleem dat je een houtvuur moet maken. En ik kan je één ding vertellen: in míjn achtertuin kan dat niet.
Kortom: jullie krijgen het recept voor een heerlijke….entrecote! Met een frisse tomatensalsa.

Entrecote met tomatensalsa (voor 1 persoon)
·         1 entrecote
·         1 tomaat
·         1 teen knoflook
·         2 grote bladen basilicum
·         Takje verse oregano
·         1 cm Spaanse peper of wat chilipepertjes
·         Scheutje rode wijn azijn (ca. 1 el).
·         Goede olijfolie

1.       Snijd de tomaat doormidden en verwijder de pitjes. Snijd de tomaat vervolgens in kleine blokjes.
2.       Hak de knoflook met het Spaanse pepertje fijn.
3.       Snijd de basilicum en oregano in hele dunne reepjes
4.       Meng de tomaten met de kruiden en de pikante knoflook-mix. Voeg de azijn toe en meng alles goed.
5.       Masseer de entrecote met wat olijfolie. Zorg dat de entrecote op kamertemperatuur komt. Strooi er zout naar smaak op.
6.       Zorg dat je grillpan kokend heet is. En bak je entrecote ca. 3 minuten aan elke kant of totdat hij naar je smaak is. Laat de entrecote tijdens deze 3 minuten onaangeroerd. Hij komt vanzelf los uit de pan.
7.       Serveer de entrecote met de salsa en garneer eventueel met een takje verse oregano of basilicum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten