Translate

vrijdag 22 januari 2016

Voor crespelle mag je me bellen. Crespelles met spinazie en ham.



Wist je dat de Italianen ook pannenkoeken eten? Ze noemen het dan geen pancake, biscotti di padella (die verzin ik ter plekke), of pannenkoek, maar ze noemen het crespelles. Het zijn eigenlijk pannenkoekjes die qua dikte te vergelijken zijn met Franse crêpes, maar qua vulling zelden zoet zijn. Ze worden meestal gevuld met iets hartigs en gegratineerd in de oven.

Je komt ze niet vaak tegen op een Italiaanse menukaart. Maar afgelopen kerst kreeg ik een crespelle tijdens de kerstlunch. De crespelle was gevuld met een saus van fontina en truffel en gegratineerd met nog meer kaas en truffel. Het was een goddelijke caloriebom van hier tot Rome, en was bovendien gang nummer 5 in een 8 gangenmenu waarbij elke gang koolhydraten had.

Nu ben ik zeker niet allergisch voor koolhydraten, maar na een paddenstoelensoep met aardappel, een filodeeg gevuld met artisjok, een risotto met vis en een bordje gefrituurde aardappelspaghetti, viel de crespelle me nogal zwaar. De refill heb ik dus helaas uit praktische overwegingen moeten afslaan (wel eens de film La grande bouffe gezien?).

Vroeger aten we ook wel eens crespelles thuis. Mijn moeder had een groot Italiaans kookboek waarin een recept stond van crespelles met tonijn en tomatensaus. Ik vond het altijd een feest als mijn moeder dit klaarmaakte.

Onlangs vond ik het recept weer en toen krabte ik mijzelf wel eventjes achter de oren. De vulling met tonijn bleek namelijk voor een groot deel uit mayonaise te bestaan. Waardoor ik me, als Italiëfanaat, met terugwerkende kracht toch een beetje geneer. Een echt authentiek Italiaans recept lijkt het niet te zijn geweest, maar lekker was het wel!

De vraag is natuurlijk ook of onderstaand recept wel authentiek Italiaans is. Ik denk dat het wel een eind in de richting komt. De combinatie van ricotta met spinazie is natuurlijk een klassieker. En ook de nootmuskaat hoort bij deze combi thuis. Er wordt echter nog wel eens gedacht dat de crespelle gemaakt moet worden met kastanjebloem, maar ik ken alleen recepten met gewone bloem. Dat doen we vandaag dus ook.

Gegratineerde crespelle met ricotta, spinazie en ham

Dit recept is voldoende voor 2-3 personen. Je kunt het recept natuurlijk ook gewoon met pastavellen maken. Maar die crespelle zijn verrekte lekker. Ze zijn veel zachter dan pasta, en maken het gerecht echt anders. Even die moeite nemen dus om die dingen te bakken.


Wat heb je nodig voor circa 6 crespelles?

  • 100 gram bloem
  • 1 ei + 2 eidooiers
  • 150 ml melk
  • snufje zout
  • boter
  • optioneel: gedroogde majoraan (circa 2 tl's)


Wat heb je nodig voor de vulling?

  • 250 gram ricotta
  • 125 gram gekookte ham
  • 300 gram verse spinazie
  • 1/4 tl. nootmuskaat
  • 2 knoflooktenen
  • beetje chilipoeder (naar smaak)


Wat heb je nodig voor het gratineren en serveren?

  • 250 ml bechamelsaus
  • 25 gram geraspte fontina (of evt. gruyère)
  • 10 gram fijngehakte platte peterselie 

Hoe maak je het klaar?
  1. Zet de grill aan op 200 graden. 
  2. Bak eerst de crespelles. Meng hiervoor het ei, de eidooiers, het zout en de melk goed door elkaar. Voeg daarna de bloem en majoraan toe en kluts dit stevig door totdat alle klontjes weg zijn en het beslag luchtig is. 
  3. Smelt de boter in een koekenpan, en bak achter elkaar 6 tot 7 flinterdunne pannenkoekjes. Leg deze op een bord. 
  4. Roerbak de spinazie met de fijngesneden knoflook in een pannetje totdat alle spinazie geslonken is en het gros van het water verdampt.
  5. Snijd de ham in kleine stukjes, meng dit met de ricotta, chilipoeder, en de nootmuskaat. 
  6. Vul de pannenkoekjes met een goede schep van het ricottamengsel en wat van de spinazie. 

  7. Rol de pannenkoekjes dicht. Doe dit met alle pannenkoekjes en leg ze in een ovenschaal. 

  8. Schenk de bechamel over de pannenkoekjes en gooi hier de geraspte kaas overheen. Grill dit totdat de bechamel mooi bruin is gekleurd en de saus pruttelt. 

  9. Serveer met de platte peterselie en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten