Translate

vrijdag 13 april 2018

Bergen en sterren. En crespelle met twee soorten zalm.




Met twee honden aan de riem stap ik naar buiten. Het is pikkedonker. Het is het vroege voorjaar en alleen verderop op de Italiaanse berg zijn mensen thuis. De andere huizen zijn nog leeg. Straks, als het hoogseizoen begint, komt iedereen. Behalve ik.

Ik geniet van de rust op de berg. Al vind ik het wel erg donker zo zonder maan. Maar ik heb twee honden bij me. En ik ben de lulligste niet. Bovendien heb ik een zaklamp op de riem bevestigd waardoor ik toch iets van een pad kan ontwaren. Het pad dat ik al van kleins af aan bewandel.

Ik laat mij door de honden naar boven slepen. De honden zijn onrustig. Zo in het donker ruiken zij ineens veel meer dan overdag. Over de kwaliteiten van mijn eigen neus mag ik niet klagen (thuis in Utrecht denk ik op meters afstand al te ruiken wat mijn buren eten: "getsie, iets gekookte-bloemkool-achtigs" of "lekkerrrr, knoflookjes!"), maar hier op de berg ruik ik geen kookkunsten van buren. De honden daarentegen... die ruiken van alles.

Ze sleuren mij tussen de bomen door over het gras waar de boomstronken gladde obstakels vormen waarover ik bijna uitglijd. De grootste van de twee honden begint te piepen. Ik hoor geritsel in de struiken. Vosjes? Zwijnen? Herten? Konijnen? Of de blonde labrador van de buren verderop? Ik hoop het laatste. Nou ja. Als het maar geen zwijnen zijn. Of sterker nog, een beer! Was er niet onlangs, zo'n vijf bergketens verderop...??? Mijn fantasie slaat op hol.

Terwijl ik door de honden naar het einde van het bospad word getrokken, verdwijnt boven mijn hoofd het bladerdak. Een sterrenhemel verschijnt. Ook dat is het voordeel van het voorjaar. Naast de rust, zijn er ook geen lampen die de sterren doen verdwijnen. Dat de maan ontbreekt is ook wel fijn. Ik doe mijn zaklamp uit.

Om mij heen hoor ik de hondjes snuffelen, plassen en schuifelen. En ik kijk naar de sterren. Zo mooi. Zo helder. Zo groots. Wat is het hier toch mooi.

En dan! Begint eerst het kleine hondje uit het niets te grommen! En het tweede hondje begint te blaffen. Ze zijn door het dolle!! Ze rennen naar de bosjes en weer terug, mij met zich mee slepend. Ze grommen, ze blaffen, ze briesen, en dan...verschuilen ze zich achter mij. Diep vanuit hun snuit hoor ik zenuwachtig gesnuif.

Ik weet wat ons te doen staat. "Rennen dames!" Struikelend sjezen we met zijn drieën het bergpad over, richting de weg naar ons huis. De honden voorop. Wat een bescherming. Al rennend blaffen ze nog even, maar ik weet inmiddels dat dát niets voorstelt. Zeker niet tegen die windvlaag die zojuist dat geritsel in de struiken heeft veroorzaakt en waarvoor we nu op de vlucht zijn.

We rennen de berg af, vergeten de sterren, vergeten de geuren, en openen snel de voordeur. Mooi die natuur. Prachtig. Puur. Maar nu zijn we blij dat we binnen zijn. Sluit die voordeur!

De honden zijn binnen alweer vergeten wat er boven op de berg gebeurde. Ze rennen naar de keuken. Het ruikt hier nóg lekkerder! In de keuken staan ze naast elkaar op hun achterpoten te kijken naar de restjes van de avondmaaltijd. "Ja dames. Crespelle. Met zalm. En knoflook! En jullie krijgen niets!"

De hondjes krijgen een hondenkoekje dat onder enig protest wordt opgegeten, en gaan tevreden op hun kussens liggen. Hún hartslag lijkt inmiddels weer normaal te zijn.

Crespelle met twee soorten zalm



Wat heb je nodig voor circa 6 crespelles?

  • 100 gram bloem
  • 1 ei + 2 eidooiers
  • 150 ml melk
  • snufje zout
  • boter
  • optioneel: gedroogde oregano (circa 2 tl's)

Wat heb je nodig voor de vulling?

  • 150 gram (liefst verse) (liefst geiten-) ricotta
  • 150 gram verse gekookte zalm (graatloos)
  • 75 gram gerookte zalm in kleine reepjes
  • teentje fijngesneden knoflook
  • eventueel een scheutje melk
  • versgemalen peper
  • snufje peperoncino
  • 10 gram verse peterselie
  • 2-3 el. geraspte Parmezaanse kaas
  • 6 mini dobbelsteentjes boter


Hoe maak je het klaar?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden. 
  2. Maak eerst de crespelle. Dit zijn flinterdunne pannenkoekjes. Je hebt echt voldoende beslag! Meng hiervoor alle ingrediënten voor de crespelle (behalve de boter) en klop dit goed door. 
  3. Smelt de boter, en bak zes (ja, dat kan echt) pannenkoekjes. Probeer ze zo groot mogelijk te maken. Leg de pannenkoekjes op een bord. 

  4. Meng in een andere kom de soorten zalm met de ricotta en 3/4 van de peterselie. Schenk hier eventueel wat melk bij om de massa iets smeuïger te maken.
  5. Breng de visvulling op smaak met versgemalen peper, knoflook en peperoncino. Zout is zeer waarschijnlijk niet nodig vanwege de gerookte vis.
  6. Vul de pannenkoekjes zoals op de foto. Maak dus kleine envelopjes (rolletjes kan ook, maar dit is net iets bijzonderder, vind ik). Leg alles in een ovenschaal. 

  7. Strooi wat Parmezaan over de pannenkoekjes en leg op elk envelopje een klein klontje boter. Gratineer de crespelle in de oven tot de kaas lichtbruin is gekleurd (reken op circa 10-15 minuten). 
  8. Strooi de resterende peterselie over het gerecht en serveer (met een lekker frisse salade bijvoorbeeld).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten