Translate

vrijdag 23 mei 2014

Het 80-20 principe en een lauwwarme lunchsalade


Een tijdje geleden stelde ik voor jullie een culinaire agenda samen met leuke activiteiten die deze lente en zomer op culinair gebied te beleven zijn. Alhoewel ik moet toegeven dat de Amsterdam Rhubarb Week dit jaar weer aan mij voorbij zal gaan, bevond ik mij op zaterdag 10 mei wel in regenachtig (understatement of the year) Amsterdam om de workshop en documentaire van chef-kok Jonathan Karpathios bij te wonen tijdens het Food Film Festival van the Youth Food Movement.

Ik realiseer me terdege dat ik enigszins op een Jonathan Karpathios-groupie begin te lijken nu ik de naam van deze chef voor de zoveelste keer op mijn blog vermeld, maar je hoeft je hier geen zorgen over te maken. Ik ben helemaal geen groupie-achtig type. Dat was ik vroeger al niet (met posters van konijntjes en bergmeren in maanlicht aan de muur) en dat zal ik ook nooit worden. 

Ik ben echter wel fan van de manier waarop Jonathan Karpathios in de keuken staat. En ik ben fan van het feit dat hij gedurfde keuzes durft te maken. Jonathan kookt namelijk uitsluitend uit de eigen moestuin, van boeren die hij kent, van (kaas en melk van) geadopteerde buffels uit Drenthe, en van varkentjes in zijn achtertuin. Jonathan gebruikt géén producten van ver over de grens en kookt volgens het 80-20 principe. Dit houdt in dat zijn gerechten slechts voor maximaal 20% uit vlees of vis bestaan.

Ravioli van biet. Gemaakt tijdens de workshop van Jonathan

Nu heb ik zelf nog veel te leren van Jonathan. Het lukt mij echt bij lange na niet om slechts 20% vis of vlees te eten. En bovendien ontdek ik regelmatig een product in huis dat wat oceanen heeft moeten overvliegen om bij mij op mijn bord te belanden. Maar de realisatie dat ik mijn gedrag moet aanpassen is er wel, en de eerste stappen op duurzaamheidsgebied zijn zeker gemaakt. Zo:
  • ben ik lid van Slowfood;
  • koop ik voornamelijk vis en vlees bij de duurzame slager en visboer;
  • kook ik nooit uit pakjes; én
  • heb ik een paar handige appjes op mijn mobieltje gezet om mij te helpen bij het maken van duurzame en slimme keuzes.

Dit zijn de appjes die mij helpen bij het maken van de 'juiste' keuze:
  1. Questionmark: met deze app kun je de producten in de supermarkt scannen en krijg je te weten hoe het product scoort op duurzaamheid. Je kunt zelf aangeven welk thema je het belangrijkste vindt: volksgezondheid, milieu, dierenwelzijn of mensenrechten. 
  2. Groente-en fruitkalender: met deze app kun je kijken hoe duurzaam jouw groene asperges uit Peru eigenlijk zijn (niet dus). Je vult de groenten of fruitsoorten die je wilt kopen in, en leest vervolgens of ze weinig (A) of veel (E) impact op het milieu hebben.
  3. Viswijzer: deze app helpt je bij het kiezen van de juiste vis. Zo weet je zeker dat je geen visje kiest dat met uitsterven is bedreigd.  

Als we naast het gebruik van deze appjes ook nog proberen om een beetje in de richting van die 20% vis of vlees te komen, dan doen we het toch hartstikke goed?

Vandaag krijgen jullie een gerecht van mij dat in ieder geval voldoet aan deze 20%-norm. Het enige waar ik over twijfel is de aanwezigheid van de flespompoen. Deze staat namelijk niet in de Groente- en fruitkalender (zul je net zien), dus ik heb helaas niet kunnen checken of deze wel een A-status heeft. Maar omdat ik deze op het duurzame Food Film Festival heb gekocht en bovendien een Fair Trade kenmerk heeft, ga ik er eigenlijk wel van uit dat het wel in orde is. 

Lauwwarme salade met rucola en pompoen (2 personen)

NB 1: Als je een biologische pompoen hebt, kun je de schil gewoon opeten. Was de pompoen wel even goed van te voren.
NB 2: Mocht je het gevoel hebben dat een pompoen eigenlijk bij de herfst hoort, negeer dat gevoel dan even en kijk eens goed naar alle kleuren van deze salade. Geloof me: als je luncht met deze salade en een koel glaasje witte wijn erbij, heb je echt geen herfstgevoel. 


Ingrediënten
  • 20 gram pijnboompitten
  • 6 schijven flespompoen van circa een halve cm dik 
  • 100 gram biologische spekjes
  • 100 gram zachte geitenkaas
  • 6-12 salieblaadjes
  • 1-2 tl. venkelzaadjes (even kort gevijzeld)
  • 50 gram rucola
  • balsamico-azijn (liefst een zoete zachte, niet een zure goedkope)
  • olijfolie

Bereiding
  • Verwarm de oven voor op 180 graden
  • Wrijf wat olijfolie over de pompoenplakjes en verdeel de plakjes over een platte ovenschaal of bakblik.
  • Strooi de spekjes, salie en venkelzaadjes over de pompoen, en zet de schaal in de oven. Let er wel op dat als je de spekjes en salie naast de pompoen legt, ze makkelijk kunnen verbranden. 
  • Haal alles na 15-20 minuten uit de oven. 
  • Verdeel de geitenkaas en de pijnboompitjes over de pompoen en zet alles nog 5 minuten onder de grill.
  • Maak intussen de rucola aan met de balsamico-azijn en olijfolie en verdeel de sla over twee borden.
  • Schep de pompoenschijven op de salade (3 per persoon) en bestrooi eventueel met wat zout en peper. 
  • Lekker glaasje wit er bij en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten