Translate

vrijdag 12 juni 2015

Benut je studententijd (en een salade met asperge en gepocheerd ei)


De basis van de salade: snijbiet, tuinboon en asperge

Wist je dat je aan de hygiëne van de wc in een restaurant kunt zien hoe het gesteld is met de hygiëne in de keuken? Als de wc vies is, kun je er dus min of meer van uitgaan dat men het in de keuken ook niet zo nauw neemt en ook hier het een en ander mis is.

(Kijk je nu met enige angst terug op je laatste restaurantbezoek?)

Ik had dit als klein kind blijkbaar al vroeg door. Bij elk restaurant wilde ik zien hoe het toilet er uit zag. "Nou netjes hoor" kwam ik dan mijn ouders aan tafel vertellen, waarna we smakelijk onze gyros en tzatziki naar binnen werkten (in die tijd was Grieks eten nog super hip namelijk).

Waar deze fascinatie vandaan kwam? Ik heb werkelijk geen idee. Normaliter zit ik niet zo op de sauberkeit. Maar met koken en uit eten gaan, ga ik ineens wel op dit soort dingen letten. Hygiëne wordt dan spontaan 'een ding' bij mij. Je zou bijvoorbeeld mijn handen eens moeten zien als ik uitgebreid gekookt heb voor gasten! Helemaal verschrompeld en gerimpeld van het vele wassen. Het lijkt mij namelijk vreselijk als mensen ziek worden van wat ik heb gekookt.

Nu denk ik wel dat de mens (en ik ook dus) nog best wel wat aankan. Als ik terugkijk op mijn studententijd, dan vermoed ik dat mijn huisgenoten en ik toentertijd wel de nodige weerstand hebben opgebouwd. Zeker in de periode dat ik er achterkwam dat 1 van onze huisgenoten regelmatig de keuken met het wc-doekje (dat we hergebruikten) schoonmaakte. Of de periode dat mijn huisgenoot met zijn deodorant en een aansteker de hele keuken vrij maakte van fruitvliegjes (en alles wat we kookten nog dagenlang naar AXE bleef ruiken....en smaken).

Ik kan me echter niet herinneren ooit erg ziek te zijn geweest na het koken van een maaltijd in mijn studentenhuis.

Kortom, doe wat je wilt met deze nieuw verworven kennis: wees op je hoede bij een ranzig toilet, maar als je je studententijd ten volle benut hebt, hoef je je waarschijnlijk nergens druk over te maken.


Salade van groene asperges met een gepocheerd ei

Let op: het doppen van de tuinbonen duurt altijd eventjes. Het voordeel van deze salade is wel dat je het koken (en doppen) van de groente een dag van te voren kunt doen. Ook de dressing kun je een dag van tevoren maken. Dan hoef je op de dag zelf alleen nog de sla te mengen, het ei te pocheren en de sla op te maken. Dat is wel handig als je gasten krijgt.

Wat heb je nodig voor 4 personen?

  • 200 gram gedopte tuinbonen (mag uit de vriezer)
  • zakje snijbiet (75 gram)
  • 10 groene asperges
  • 4-8 plakjes verse parmaham
  • 4 eieren (op kamertemperatuur)
  • 6 el. olijfolie
  • 1 el. witte wijnazijn
  • 2 tl. mosterd
  • 1 tl. suiker
  • snuf zout

Hoe maak je het klaar?

  1. Snijd het kontje van de asperges, was ze en kook ze in circa 4 minuten al dente. Kook ze langer als je liever zachtere asperges wilt, maar ik houd wel van een beetje knapperige groente. Spoel ze af met koud water.
  2. Kook de tuinbonen ook al dente. De tijd hiervoor kan verschillen tussen bevroren tuinbonen of verse. Reken op 2-4 minuten. Giet af, spoel na met koud water en haal het buitenste vliesje van de tuinboon (dit is dus wel even een werkje).
  3. Snijd de asperges in schuine stukken van elk ongeveer 3-4 cm. 
  4. Je kunt de asperges met de tuinbonen samen bewaren als je de sla pas een dag later serveert. Meng de snijbiet er nog niet doorheen. Deze wordt dan slap.
  5. Maak de dressing door de olijfolie, wijnazijn, mosterd, suiker en zout stevig door elkaar te kloppen. Deze dressing kun je in de koelkast bewaren totdat je hem gebruikt.

De volgende stappen doe je op de dag dat je de salade serveert:

  1. Meng de snijbiet met de asperges en tuinbonen, en verdeel de groentes of 4 borden.
  2. Leg op elk bord 3-4 stukjes van de Parmaham. 
  3. Zet een pannetje met water en een scheutje wittewijnazijn op en breng het aan de kook. 
  4.  Roer stevig tegen de klok in in de pan, en breek het ei boven de draaikolk die is ontstaan.
  5. Er ontstaat een klein nestje met eiwit dat om het eigeel heen beweegt. Laat dit zo'n 5 minuten koken (afhankelijk van de grootte van het ei: het eiwit moet gestold zijn en het eigeel is liefst nog lekker zacht).
  6. Schep het ei uit de pan, laat het uitlekken en leg midden op de salade. Herhaal dit tot alle eieren gepocheerd zijn.
  7. Schep de dressing over de salade en serveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten