Translate

vrijdag 12 augustus 2016

Rio 2016 & Grappa-roomijs met een twist

Met veel fantasie zijn het toch net ringen? Turnringen?

Al twee weken wil ik een verhaal schrijven over de olympische spelen in Rio. Ik wil echter ook al twee weken het recept voor grappa-ijs met jullie delen. Grappa-ijs met een twist om precies te zijn. Maar het blijkt nog best lastig te zijn om een verhaal te bedenken over Rio dat past bij dit recept.
Want laten we eerlijk zijn. Bij topsport of olympische spelen denk je niet direct echt aan ijs.
Ik probeerde het wel hoor, om een link te vinden.

Poging 1:
Het ijs schep je in bolletjes. En bolletjes zijn natuurlijk net een voetbal. Of net een hockeybal. Of volleybal. En als je twee bolletjes naast elkaar legt in een schaaltje dan zijn het net ringen. Turnringen. Je weet wel van die ringen waar Yuri van Gelder aan hangt. Maar: ik vond het wat ver gezocht.

Poging 2:
Ik moest denken aan een ander kenmerk van het ijs. De grappa. Een drankje dat mijn collega van de week nog gekscherend The Lord of the Drinks noemde. Maar ja. Alcohol en sport? Dat is natuurlijk een absurde combinatie. Zeker bij olympiërs. Ook deze vlieger ging dus niet op.

Poging 3:
De bijzondere twist dan? Het ijs waar ik vandaag het recept van geef, heeft namelijk een heel gek ingrediënt. Een ingrediënt waar je in eerste instantie misschien een beetje van opkijkt, van roept "Dat kan toch niet?!" En waarvan je misschien in eerste instantie denkt dat je het verkeerd hebt begrepen.

Nu heb ik zondag wel een wielrenwedstrijd met een bijzondere twist mogen aanschouwen, maar hoe verschrikkelijk de val van Annemiek van Vleuten ook was, vallen gebeurt op zich wel vaker bij wielrennen (en met name op dat parcours begreep ik). Nee, wat mij betreft kwam de échte twist van deze Olympische Spelen op maandag. Toen Yuri van Gelder naar huis werd gestuurd na een avondje stappen in Rio.

En toen was mijn cirkel ineens rond....

Twee bolletjes (ijs).
Twee ringen.
Een goede scheut alcohol, en:
Een bijzondere twist.

Ik had mijn verhaal voor deze week.

Grappa-roomijs met gekarameliseerde.......BACON!


Dit recept komt uit het kookboek 'Miljuschka's Food Trucks'. Miljuschka Witzenhausen maakt het ijs echter met whiskey. Begin een dag van tevoren. Je hebt geen ijsmachine nodig!


Wat heb je nodig?


  • 10 plakken bacon
  • 200 gram kristalsuiker
  • 1 el. boter
  • 1/2 tl. baking soda 
  • snufje chilipoeder
  • bakplaat, bakpapier en hamer of deegroller.
  • 1 liter ongezoete vloeibare slagroom
  • 1 blikje gecondenseerde melk (397 ml)
  • 4 el. grappa

Hoe maak je het klaar?

  1. Maak eerst de bacon-karamel door de bacon uit te bakken tot deze helemaal crispy is. Laat de bacon goed uitlekken en hak de stukjes fijn.
  2. Verwarm de suiker in een pan met dikke bodem en wacht tot de suiker gesmolten is. De suiker moet niet aanbranden, dus let goed op. 
  3. Haal het pan van het vuur (de suiker is super heet!) en meng hier de boter en de baking soda doorheen. Schep alles goed door en voeg de bacon en de chilipoeder toe. 
  4. Schep alles op een bakblik met bakpapier en spreid de massa goed uit. Als het hard is geworden, mag je het kapot gaan slaan tot kleine stukjes (geen gruis). 

  5. Pak een schone diepe schaal en klop hierin de slagroom met de gecondenseerde melk tot het dik wordt. Schenk de grappa erbij en klop alles door totdat je stevige punten kunt maken in de slagroom. (Dit is al goddelijk genoeg. Dus je kunt het ook zo in de vriezer zetten.

  6. Schep een deel van de bacon-crunch door de slagroom massa en bewaar een restje om over het ijs te serveren strakjes. 
  7. Schep alles in een cakevorm of andere schaal die in je vriezer past, dek de schaal af en laat het minimaal 6 uur bevriezen. 
  8. Serveer de volgende dag met het resterende beetje bacon-crunch. Het is heel bijzonder en echt lekker! Je moet alleen wel een knop in je hoofd omzetten (of je slaat de bacon over). 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten