Translate

dinsdag 23 juli 2013

Over mevrouw N. en de gehaktbal van Lodewijk Dupont

Zoals je misschien hebt gemerkt, ben ik dol op de Italiaanse keuken. Maar ook de keukens uit het Midden-Oosten en Midden-Amerika kunnen mij bijzonder blij maken. Heel soms maak ik ook uitstapjes naar andere landen: dan maak ik spontaan iets Indiaas, Indisch, Vietnamees of Chileens, maar die keren zijn –zoals je waarschijnlijk hebt gezien- duidelijk in de minderheid.
De Hollandse keuken vind je ook niet heel vaak terug in mijn keuken (en dus op dit blog), al kun je natuurlijk de nodige discussie voeren over wat nu eigenlijk de Hollandse keuken is. Maar ik denk dat we het er redelijk over eens zullen zijn dat gekookte aardappels, slavinken, stamppotten en gerookte worsten hier in ieder geval zeker toe behoren. Net als…
De gehaktbal.
Ik had daarom ook niet verwacht dat ik ooit op mijn blog het recept voor een gehaktbal zou plaatsen. Maar ja, de ene gehaktbal is de andere niet. En dit recept vind ik bijzonder genoeg om te plaatsen. Niet alleen heeft deze gehaktbal duidelijk Indische invloeden, ook is het recept het lievelingsrecept van mevrouw N. En afgelopen vrijdag bereikte mij het verdrietige bericht dat zij die dag onverwachts is overleden.
Mevrouw N. ontdekte het recept ooit in het Eindhovens Dagblad waarin ene Jacques Nieskens regelmatig columns schreef onder het pseudoniem Lodewijk Dupont. Mevrouw N. woonde in haar jongste jeugd in Indonesië en dat verklaart vermoedelijk de aantrekkingskracht van dit recept, met smaakmakers als foelie en ketjap.
Foelie (ongemalen)
Mevrouw N. was dol op deze gehaktballen. In de jaren dat zij alleen en nog zelfstandig woonde maakte zij deze zeer regelmatig klaar. Dan kocht ze een grote hoeveelheid gehakt, trok zij haar kruidenla open en draaide zij rap 7 ballen: eentje voor elke dag. Je kunt veel zeggen over de eentonigheid van haar dagelijkse menu, maar mevrouw N. wist er toch mooi de benijdenswaardige leeftijd van 85 jaar mee te bereiken!
Ter nagedachtenis aan mevrouw N, ontvangen jullie hierbij het recept voor de gehaktbal van Lodewijk Dupont (4-5  personen). Ga uit van volle (thee)lepels.
·         10 druppels tabasco
·         1 el. ketjap
·         ½ tl gemalen nootmuskaat
·         ½ tl paprikapoeder
·         1 el. mosterd
·         500 gram ijskoud rundergehakt
·         10 druppels maggi
·         ½ theelepel kerrie
·         1/3 tl. gemalen foelie
·         2 tenen geperste knoflook
·         2 eieren
Het recept is verder bijzonder eenvoudig.
Meng alle ingrediënten en kneed het gehakt tenminste 10 minuten lang door. In eerste instantie denk je dat er teveel vocht in zit, maar als je lang genoeg kneedt blijkt dit mee te vallen.
Draai vervolgens balletjes van het mengsel.

Laat de balletjes voor het beste resultaat een half uurtje opstijven in de koeling. Bak ze daarna goudbruin in wat boter. Voeg wat vocht (water) toe en stoof de ballen in het vocht gaar.  Afhankelijk van de grootte van de bal duurt dit 15-30 minuten. Keer ze af en toe om.
Tip 1: Ik heb de ballen getest met een vriendin, en wij denken dat ze het beste tot hun recht komen wanneer je ze klein houdt (grootte: pingpongbal).
Tip 2: Maak je iets grotere gehaktballen (zoals op de foto) dan is het heel lekker wanneer je een grote schep mosterd toevoegt aan het stoofwater. Laat het vocht dan heel goed inkoken. Uiteindelijk houd je een hele lekkere saus over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten