Translate

dinsdag 16 juli 2013

Wat is het verband tussen de European Youth Olympics en een artisjok?

Ik wilde vandaag eigenlijk schrijven over het European Youth Olympic Festival dat momenteel plaatsvindt in Utrecht. Maar ik wilde ook wat vertellen over artisjokken. En hoe lang ik mijn hoofd er ook over probeer te breken, ik kan eigenlijk geen logisch verband verzinnen tussen deze twee onderwerpen:

·      Je ziet artisjokken momenteel overal, net als EYOF-deelnemers?
·      Een artisjok is heel gezond, net als heel veel sporten?
·      Frankrijk doet mee aan de EYOF en een artisjok met vinaigrette is heel populair in Frankrijk? (maar waarom dan geen Russisch Ei op het menu, want de Russen doen ook mee?)
·      De artisjok behoort tot de composietenfamilie en hiertoe behoort ook de goudsbloem. En goud is de mooiste medaille die je kunt winnen tijdens de EYOF?
·      Eén van de recepten komt van opi, de Belgische moeder van mijn oma, en (drie keer raden….) België doet ook mee aan de EYOF?

De Koning bij de opening van de EYOF
Tja. Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de link tussen mijn artisjokkenrecept en de EYOF ver te zoeken is. En dat is jammer, want over de EYOF kan ik best leuke dingen schrijven. Namelijk dat het een heel bijzonder evenement is waar meer dan 2000 sporters uit heel Europa en Israël (hé….ik had ook iets over falafel kunnen schrijven) aan deelnemen. En dat het gaat om jonge sporters in de leeftijdscategorie 13-18 jaar. En dat dit sporters zijn die je mogelijk later ook terug zult zien bij de echte Olympische Spelen. En dat er wordt gesport in 9 verschillende disciplines (waaronder tennis, judo en basketbal). En dat a.s. vrijdag alweer de laatste dag is…

Maar goed. Helaas heb ik dus geen -anders dan vergezocht- verband kunnen leggen tussen de EYOF en 'de artisjok'. Vandaar dat ik het voor vandaag maar gewoon laat bij een basisrecept voor gekookte artisjok en twee recepten voor een heerlijke bijpassende vinaigrette.   

Basisrecept artisjok:
·      Water
·      Zout
·      Grote artisjok

Snijd het steeltje van de artisjok. Breng een grote pan met water aan de kook en voeg het zout toe.
Kook de artisjok afhankelijk van de grootte 30-60 minuten. Zorg dat de artisjok onder water staat of leg een deksel op de pan. Ik trek na ca. 30 minuten meestal aan een van de grotere bladeren. Als deze zonder veel moeite loskomt, is je artisjok gaar. Giet je artisjok af (zet hem op zijn kop) en laat hem even afkoelen.

De vinaigrette van opi (voor twee grote artisjokken)
1 fijngehakt sjalotje
1 fijngehakte knoflookteen
1 eetlepel pittige mosterd
1 scheut Worcestershire sauce
1 hardgekookt ei, fijn geprakt
3 delen olijfolie op 1 deel witte wijn azijn

Mijn vinaigrette (voor twee grote artisjokken)
1 kwart rode ui, in hele kleine stukjes
1 fijngehakte knoflookteen
10 basilicumblaadjes
Snufje suiker
1 theelepel dijonmosterd
Snuf zout en wat peper
3 delen olijfolie op 1 deel witte wijn azijn

Voor beide recepten geldt: Maak de dressing. Giet deze deels over de artisjok en serveer het resterende deel apart. Zo kan iedereen naar smaak extra dressing aan de artisjok toevoegen.

Oja, voor ik het vergeet. Je eet dus niet de hele artisjok op hè! Vorige week stond nog in de krant dat iemand een hele artisjok had opgegeten en met maagklachten in het ziekenhuis was beland (zie ook Ars Aequi). Op advies van de auteur van dit artikel plaats ik even een disclaimer dat ik niet verantwoordelijk ben voor enige schade die je op zou kunnen lopen door het opeten van een artisjok.

Deze haren moet je dus niet eten

 En voor de zekerheid plaats ik ook nog een eetinstructie:
 Je plukt de blaadjes uit de artisjok, dipt ze in de dressing en schraapt met je tanden het ‘vruchtvlees’ van elk blaadje. Het is handwerk en niet te eten met mes en vork. Aan het einde van alle blaadjes houd je een kern met ‘haartjes’ over. Deze haartjes moet je niet eten. Verwijder deze totdat je een bodem overhoudt. Vul deze bodem met de dressing en snoep deze op.




p.s. wil je de EYOF nog bezoeken? Dan kan dat t/m a.s. vrijdag. Meer info vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten