Translate

zaterdag 27 juli 2013

Achter elk gezicht een bijzonder verhaal (maiskolven met paprikaboter)

Sommige mensen vinden het vreemd, maar ik kan echt énorm genieten van een lege dag in mijn weekeind. Door de week heb ik het vaak behoorlijk druk, en niets is dan fijner dan een vrije vrijdagavond gevolgd door een vrije zaterdag: een zaterdag waarop je met niemand afspreekt en die je bewust vrijhoudt.
De meeste mensen kennen mij goed genoeg om zich geen zorgen te maken over mij en mijn vrije zaterdag. Ten eerste hoef ik zeker niet elke week zo'n dag (dan is de lol er van af). En ten tweede is het misschien wel zo dat ik met niemand afspreek op die dag, maar is het zeker niet zo dat ik niemand spreek. Integendeel! Juist op deze dag heb ik de meest verrassende gesprekken.
Want na een beetje te hebben uitgeslapen, pak ik mijn grote boodschappentas en vertrek ik OF naar de markt OF naar de wijk Lombok OF naar Utrecht Oost alwaar ik de leukste zaakjes en kraampjes ken en praatjes maak met iedereen. Ik hoor de laatste roddels en ontwikkelingen, ik ontdek nieuwe producten en ik weet weer dat achter ieder gezicht een bijzonder verhaal schuilt.
Ik kom op zo’n zaterdag overigens ook meestal thuis met veel meer spullen dan ik nodig heb, want op zo’n dag laat ik mij graag overtuigen van het nut van dingen die ik nooit eerder in mijn leven had gemist, maar waarvan ik mij ineens afvraag hoe ik het ooit zonder heb gered.
Vaak zijn het hele aparte dingen zoals  ‘Gastronomisch Zeesap’, een ‘Chocoladeplankje voor bij de wijn’ en houten plankjes waarin je vis kunt wikkelen en kunt garen in de oven.
Zonder zo’n vrije zaterdag had ik dat waarschijnlijk allemaal gemist!
www.ztrdg.nl is een website van mensen die dat begrijpen. Deze website is speciaal gemaakt voor mensen zoals ik. Zij begrijpen wat ik wil met mijn lege zaterdag: op zoek gaan naar verse, mooie, lokale producten. Tijd nemen om te koken.  Kletsen met lokale ondernemers. De ‘kleine man’ ondersteunen. En vooral….genieten!
En dan nog wikkelen in wijnbladen... www.ztrdg.nl
Met het risico dat ik jullie kwijt raak aan www.ztrdg.nl , hoop ik toch dat jullie een keer een kijkje nemen op hun site.
Hierbij een recept dat ik recentelijk van hun site heb geplukt en met wat vrienden heb gemaakt (cursief mijn opmerkingen):
Maïskolven met paprika-boter (4 personen)
·      4 maïskolven met loof
·      1 rode puntpaprika
·      150 g roomboter
·      1 klein bosje koriander
·      zout
Trek het loof van de maïskolven naar beneden en kook de maïs zo 10 min (wij hebben het loof er gewoon helemaal afgetrokken). Leg de kolven vervolgens op de bbq of grillpan en rooster rustig gaar en bruin. Maak ondertussen een kruidenboter door de paprika klein te snijden en te mengen met de roomboter, gehakte koriander en wat zout. Voeg eventueel een Spaans pepertje toe. Serveer de boter samen met de maïs. Ook lekker bestrooid met geraspte Parmezaanse kaas.

1 opmerking:

  1. Heerlijk zo'n zaterdag!! Goeie site ook waar je naar linkt, thanks!
    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen