Translate

vrijdag 12 juli 2013

Ik rammel-dan (en couscoussalade met heel veel kruiden)

Zoals je waarschijnlijk wel weet is deze week de Ramadan begonnen. Dit betekent dat moslims over de hele wereld ongeveer een maand lang van zonopgang tot zonsondergang niet eten of drinken.  De Ramadam is bedoeld om de mens te leren om zich te beheersen en meer zelfdiscipline te verkrijgen. De achterliggende gedachte is dat het vasten moet bijdragen aan het verkrijgen van onderling respect, een groot saamhorigheidsgevoel en uiteindelijk een mooiere wereld.  
Foto's van het Djemaa el Fna-plein, Marrakech
Ik vind het een prachtige gedachte. Maar moet je je voorstellen: een maand lang alleen eten of drinken als de zon onder is. En dus ook geen water drinken, terwijl de dagen langer zijn dan ooit en de temperatuur op zijn hoogst is (al valt dat momenteel in Nederland nog wel mee…) .
Ik heb echt enorm veel bewondering en respect voor al die mensen die het voor elkaar krijgen om dit een hele maand lang vol te houden.

Ik ben geen moslim en ben daardoor ook zonder deze ‘maand van inkeer’ opgegroeid.  Ik zou het (mede daardoor) ook niet kunnen: alleen ‘s nachts eten en drinken. Alleen al de gedachte aan het niet kunnen drinken van water op het moment dat je dat wilt, maakt mij direct dorstig. En ken jij die reclame over die chocoladereep waar een voetballer in Alexis van Dynasty verandert? Ja? Nou, zo gedraag ik mij ook als ik honger heb.
Daarom denk ik dat het voor iedereen maar goed is dat ik niet meedoe aan de ramadan. Zo draag ik op mijn eigen wijze ook een beetje bij aan een mooiere wereld.
Om een beetje in thema te blijven, krijgen jullie vandaag een heerlijk zomers couscous-recept. Perfect bij de lunch of bij de BBQ, óf ’s avonds na zonsondergang. Voor ca. 4 personen.
Couscous met heel veel tuinkruiden
·      250 gram couscous
·      100 gram feta, héél klein gesneden
·      2 bosuien in dunne ringen
·      Een handje ongezouten cashewnoten (in grove stukken)
·      scheut olijfolie
·      1 ingemaakte citroen (te verkrijgen bij de Marokkaanse winkel)
·      200 gram Griekse volle yoghurt
·      3 el. gehakte munt
·      2 el. gehakte koriander
·      2 el. gehakte bieslook
·      3 el. gehakte platte peterselie
Kook ca. 350 ml water en schenk dit over de couscous. Meng het even goed, eventueel met nog een scheutje olijfolie, en laat de couscous afkoelen.
Snijd de schil  van de ingemaakte citroen in piepkleine stukjes en meng deze door de yoghurt. Zet dit opzij.
Meng de peterselie, koriander, bieslook, peterselie , lente-ui, nootjes en feta door de couscous. Houd een paar lente-uitjes en nootjes achter de hand. Proef of de couscous goed op smaak is. Doordat je zoveel kruiden gebruikt, zul je merken dat je minder zout en peper nodig hebt dan je misschien anders zou toevoegen.
Serveer de couscous met een schep van de yoghurt. Garneer met de resterende lente-ui en nootjes.
Ps. Ingemaakte citroen koop je vaak in grotere hoeveelheden (ca. 5-6 stuks). Deze citroenen zijn geconserveerd in zout water en daardoor echter super lang houdbaar. Laat je dus niet afschrikken  door de hoeveelheid, en houd  deze blog in de gaten. Er volgen zeker nog andere recepten met ingemaakte citroen, en in de tussentijd bewaar je de citroenen gewoon in het sap in de koelkast.

Links "pearl"couscous. Rechts "normale''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten