Translate

dinsdag 9 juli 2013

Ben je in een hurry? Maak dan chimichurri

Afgelopen zondag zag ik de dames staan. Duidelijk Zuid-Amerikaans. Ze stonden op de Streekmarkt en ze verkochten enchiladas. Chileense enchiladas om precies te zijn.
Ik had al wat inkopen gedaan.  Mijn tassen waren gevuld met een sappige gerookte poon, drie verschillende soorten Perry (cider gemaakt van peren), gerookte knoflook, en twee mooie bevroren lamskoteletten. En toen passeerde ik hen.
In eerste instantie liep ik de dames voorbij. Maar toen ik hun Spaanse geklets hoorde en zag hoe ze samen (één oudere dame, en één jongere) gezellig keuvelend bezig waren in hun kraampje, keerde ik toch weer om. Te aandoenlijk om te passeren.
De dames  verkochten dus enchiladas: Zuid-Amerikaanse deegflapjes. En wel twee soorten: eentje met kip en eentje met gehakt.  En als je wilde, kreeg je er voor 50 cent “sambal-bij”.

Bij navraag bleek de “sambal” chimichurri [tjimmitjurri] te zijn: een saus die in Zuid–Amerikaanse landen bij een stukje vlees wordt geserveerd, meestal op basis van peterselie.
Deze dames serveerden de chimichurri echter bij de enchiladas. En niet met peterselie, maar met koriander. Het was héérlijk. Zeker bij de enchilada die goed gevuld was met kip en verschillende groenten, was de frisheid van de chimchurri een perfecte tegenhanger. Dát moest ik natuurlijk gelijk namaken!
Op internet ben ik gaan zoeken naar het originele recept. Maar dat lijkt er dus niet te zijn. Ik heb dus maar mijn eigen variant gemaakt. En deze opgegeten met de twee lamskoteletjes die ik ook op de markt had gekocht. Heerlijk zomers, heerlijk fris, makkelijk te maken, en (naar mijn mening) multi-inzetbaar. Donderdag eet ik de resterende chimichurri met een stukje vis.

Mijn chimichurri met lamsvlees (2 personen)
·           3 cm Spaanse peper
·           4-5 el. gehakte koriander
·           1 fijngehakte knoflookteen
·           1 kwart rode ui, fijngehakt
·           Sap van een halve limoen
·           Een scheut goede olijfolie
·           Zout
·           4 lamskoteletten
Laat de koteletten lekker op kamertemperatuur komen, terwijl je de overige ingrediënten goed mengt.
Bak de koteletten zonder olie, peper of zout in een gloeiend hete grillpan tot ze van buiten mooie grillstrepen hebben, en van binnen nog wat rosé zijn (dit kan overigens natuurlijk ook op de BBQ).
Serveer de koteletten met de chimichurri. Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten