Translate

zondag 12 mei 2013

Siciliaanse Caponata (vegetarisch)

Caponata in wording

In mijn ervaring is Italië niet echt een land waar je makkelijk in je eentje rondreist. Backpackers trekken volgens mij eerder naar Azië en Zuid-Amerika, en Italië bezoek je (blijkbaar) voornamelijk met je geliefde of met familie. Als je in je eentje in Italië bent (zoals ik meerdere keren heb gedaan), kom je in ieder geval maar weinig andere mensen tegen die alleen reizen. En zeker weinig andere alleen-reizende vrouwen.
Dat merk je ook aan de Italianen. Die vinden het maar wát verwarrend zo’n meisje alleen op reis. Die snappen er niets van. Zeker niet als dat meisje in haar eentje ook nog eens uitgebreid de tijd neemt om de menukaart door te spitten en meerdere gangen bestelt in hun restaurant: “Laten we er in godsnaam voor zorgen dat dit arme kind zo snel mogelijk weer buiten staat (zodat ze naar haar moeder kan)” lijken de Italianen elke keer te denken.
Want menigmaal verheugde ik mij op een uitgebreid diner, en menigmaal stond ik binnen een uur weer met drie gangen achter de kiezen en een klont in mijn maag op straat. Hoe erg ik die avond ook mijn best had gedaan om de maaltijd te rekken. Nam ik de laatste slok van de wijn? Dan stond de espresso al op tafel. Had ik het bestek van mijn voorgerecht net opgepakt? Stond het hoofdgerecht al voor mijn neus. Op het laatst at ik tergend langzaam mijn risotto, en riep ik bij voorbaat “piano, piano”, maar niets mocht baten.
Gelukkig heb ik in de loop der tijd een hele praktische oplossing gevonden voor dit probleem. Ik ben zélf gaan koken. Ik ging culinaire cursussen volgen bij echte Italiaanse mamma’s. Dat betekent dus dat je zelf in de keuken staat en met je medestudenten min of meer het tempo van de maaltijd bepaalt. Want zo’n verse spaghettisliert of gnocchi (gnoccho?) rol je niet zo makkelijk de eerste keer (met wel als bijkomstig risico dat je dit keer juist weer erg lang op je eten moet wachten).
Het volgen van zo’n cursus is overigens de perfecte manier om kennis te maken met de lokale keuken van de regio waar jij je bevindt. En ook de Italiaanse “mamma’s” vinden het niet vreemd dat jij de cursus in je eentje volgt. Zij vinden het juist geweldig om jou hun kunsten te leren. Want onder hun vleugels, de vleugels van jouw Italiaanse surrogaat mama, ben je veilig. Zij brengen jou met liefde de kneepjes van het culinaire vak bij, zodat je deze heerlijke gerechten ooit aan manlief (hun zoon?) kunt serveren en je nooit meer in je eentje in een restaurant hoeft te zitten.

**

Hierbij een gerecht dat ik geleerd heb op kookcursus op Sicilië: Caponata di melanzane

Caponata komt in vele verschillende vormen, soms ook met tomaat. Kenmerkend voor het gerecht is het gebruik van aubergine (melanzane) met iets zoets (suiker of rozijnen bijvoorbeeld) en iets zuurs (vaak azijn of kappertjes).  


2 middelgrote aubergines
2 rode paprika’s in grove stukken
1 stengel bleekselderij in piepkleine stukjes
1 handvol kappertjes op zout (goed afgespoeld)
1 handvol verse basilicum (gescheurd in kleine reepjes)
2 kleine rode uien in ringen
2 tenen knoflook in plakjes
Scheut witte wijn azijn
1 eetlepel witte suiker

Snijd de aubergine in dobbelsteentjes en laat deze een half uurtje in een bak met zout water staan. Na een half uur giet je de aubergine af in een vergiet (zodat je al het zout kwijtraakt) en knijp je de blokjes uit tot ook al het water uit de aubergine is verdwenen.

Zet een wok op het vuur, laat deze met wat olijfolie goed heet worden. Bak de aubergine tot deze lichtbruin wordt. Voeg de paprika’s, knoflook en uien toe en bak deze mee tot ze nog wel een beetje stevig, maar ook gaar zijn. Zet het vuur uit. Voeg de overige ingrediënten toe en meng alles goed.  Schep alle ingrediënten in een schaal, dek af en zet het enkele uren (liefst een hele nacht) in de koelkast. Serveer dit gerecht gekoeld. Het is heerlijk op een zomerse avond als antipasto, of als bijgerecht bij een eenvoudig stukje vis of stukje vlees, als je niet een dagje zonder kunt.

**

De kookcursussen die ik heb gevolgd waren in combinatie met een Italiaanse taalcursus. In Sicilië volgde ik de cursus bij Babilonia in Toarmina: www.babilonia.it/cooking-courses.htm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten