Translate

donderdag 9 mei 2013

We beginnen eenvoudig

Op de dag dat ik eindelijk aan mijn kookblog begin, schaam ik mij een beetje. Ik ben zo druk met de kleurtjes van mijn blog, de lay-out, de foto’s en alles dat ik wil schrijven, dat ik compleet vergeet dat ik nog moet koken.
Ai. Daar gaat het al fout. Want wat moet ik nou schrijven over de maaltijd van vandaag? En gaat het mij wel lukken om op regelmatige basis een lekker recept op deze site te zetten? Of is dit misschien uiteindelijk toch niet zo’n probleem? Want één van de dingen die ik graag zou willen laten zien met deze blog is dat koken écht niet veel tijd hoeft te kosten of gecompliceerd hoeft te zijn. En dat je met een paar eenvoudige ingrediënten heel snel een lekkere maaltijd op tafel (of op schoot) kunt hebben staan.
Kortom: Ik heb besloten dat ik me over niets hoef te schamen. En zal jullie gelijk deelgenoot maken van mijn (heerlijke) maaltijd van vanavond.
Pasta met zalm. Ingrediënten voor 1 persoon:
·         Stukje (duurzame) zalm op de huid
·         Handvol zwarte olijven
·         Handvol kappertjes (liefst op zout, en dan goed afgespoeld)
·         1 pot artisjokken op olie (even in kleinere stukjes hakken)
·         Half bakje cherry tomaatjes
·         Paar ansjovisjes naar smaak
·         1 teen fijngehakte knoflook
·         2 fijngehakte sjalotjes
·         Gewone olijfolie (om in te bakken)
·         Goede olijfolie (ik heb heerlijke olijfolie van prijswinnaar Comincioli http://www.comincioli.it/en/, maar die is wel echt heel sjiek)
·         Spaghettini (hele dunne spaghetti te verkrijgen bij Italiaanse delicatessenzaken) of anders spaghetti.
Ik weet dat dit ingrediënten zijn die de meeste mensen niet standaard in huis hebben. Maar ik raad je aan om daar snel verandering in te brengen. De meeste ingrediënten die ik hierboven noem, zijn lang houdbaar en zijn handig om achter de hand te hebben als je, zoals ik vandaag, even te druk bent met andere dingen om nog even boodschappen te doen.
Kook de spaghetti bijna gaar, terwijl je intussen de ansjovisjes in een koekenpan laat smelten in wat ‘gewone’ olijfolie. Voeg de sjalotjes en de knoflook toe aan de ansjovis, en laat dit alles even rustig sudderen. Zorg ervoor dat de ui en knoflook niet bruin worden. Gooi dan achter elkaar de artisjokken, tomaten, kappertjes en zwarte olijven erbij. Hussel goed en zorg dat alles door en door warm wordt. De tomaten mogen opzwellen, maar nog niet knappen! Dan zijn ze precies goed (vind ik).
Voeg het artisjokkenmengsel bij de afgegoten pasta, meng dit, en houd dit warm. De pasta gaart nog even door (vandaar dat je het niet te gaar moet koken van tevoren). Bak nu de zalm aan beide kanten, totdat deze aan de buitenkant gaar is, maar van binnen nog wat sappig en nét niet rauw. Dit kost je (afhankelijk van de grootte en dikte van de zalm) ongeveer 5 minuten.
Schep de pasta op het bord, en leg het stukje zalm er bovenop. En giet dan de mooie olijfolie er over heen. Klaar! Dus ook geen kaas er over heen raspen. Vis en kaas? Dat gaat niet samen. Maar daarover op een later moment meer.
Eet smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten