Translate

vrijdag 17 mei 2013

Gemarineerde groenten (uit 2 regio's)

Ongeveer een week geleden ben ik met deze blog begonnen. En begon ik met een verhaaltje over de maaltijd die ik die avond in elkaar had geflanst, omdat ik door het schrijven van het blog het te druk had gehad om boodschappen te doen.


Nou, ik kan jullie vertellen: het is er sindsdien niet veel beter op geworden! Deze hele week racete ik van afspraak naar afspraak, en had ik amper de tijd om boodschappen te doen. Laat staan te koken! Met als voorlopig dieptepunt gisteravond, toen ik tussen twee afspraken door slechts 20 minuten de tijd had om in de stad een maaltijd te vinden en te verorberen:

 


Veel fouter dan dit kun je het natuurlijk niet krijgen. Al zal ik eerlijk toegeven dat ik er stiekem wel erg van heb genoten.

Als compensatie voor deze vette hap, heb ik vandaag heerlijk veel groenten gegeten en plaats ik maar weer eens even een lekker groentegerecht op deze blog. Het is even wat werk om de groenten te grillen, maar het gerecht verdient zich echt terug. Smullen!

Voor de grap geef ik jullie twee variaties van hetzelfde recept. Het eerste recept heb ik geleerd in Florence. In dit recept wordt gebruik gemaakt van Majoraan, een kruid dat je vaak in de Italiaanse keuken tegenkomt en dat het iets mildere zusje van Oregano is.

Het tweede recept komt uit Calabrië, het puntje van de “Italiaanse laars”.  In dit recept wordt Munt gebruikt. Aan het gebruik van Munt herken je de Arabische invloeden die je in de Zuid-Italiaanse regio’s meer tegenkomt. Ik zal hier een andere keer iets uitgebreider over schrijven.

Gemarineerde aubergine (melanzane marinate):
1 beker pinda/arachide olie
1 teen knoflook
½ beker rode wijn azijn
1 aubergine
peper/zout
majoraan
  
Snijd de aubergine in dunne plakken, en strooi hier een paar eetlepels zout overheen. Laat dit een uur zo staan. Je zult zien dat er langzaam donker water uit de aubergines komt.
Spoel de aubergines schoon onder de kraan, en dep ze heel goed droog met keukenpapier.
Bak de aubergines in hete pindaolie tot al je plakken mooi bruin zijn geworden. Haal de aubergine uit de pan, en leg ze in een schaal. Schenk hier een flinke scheut rode wijnazijn overheen, fijngeperste knoflook, peper/zout en majoraan. Meng goed en proef of er voldoende azijn in zit. Er kan meer azijn in dan je denkt!

Het gerecht is het lekkerste als je het eerst een paar uur koud zet voordat je het s n schaap.oed droog met keukenpapier. ines komt. dschappen te doen. en van Italieijderveert.

Salmoriglio per verdure (gemarineerde groenten)

Groenten in dunne ronde plakken (bv. 2 aubergines en 2 courgettes)
Munt (ca. 2 handen vol, harde takjes verwijderd)
Knoflook (ca. 6-8 teentjes)
Olijfolie
Witte wijnazijn
Zout

Maak de grillpan kokend heet en grill de groenten zonder olie op de grillplaat tot er mooie donkere strepen zijn verschenen. Bestrooi de groenten vervolgens met zout naar smaak.
Hak de munt superfijn tezamen met de knoflook. Meng dit met een flinke scheut witte wijnazijn en een heleboel olijfolie. Schenk deze dressing over de gegrilde groenten en laat dit enige tijd intrekken in de koelkast. De groenten zijn de volgende dag nog lekkerder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten