Translate

vrijdag 3 november 2017

Discriminatie. En een cider-dragonsaus (voor kip)


Ik word gediscrimineerd. Het is echt vreselijk. Ik denk dat ik een platform ga starten. En een actiegroep. Of in ieder geval een petitie ga beginnen. En misschien zelfs een politieke partij. 

Nee, ik ga geen beelden van zeehelden uit de tijd van de VOC verbieden. Nee, ik ga ook niet protesteren tegen kinderen die een cowboy & indianen feestje vieren in Utrecht (reinste verheerlijking van een foute tijd natuurlijk). Ik ga zelfs niet in actie komen tegen zwarte Piet. Al begint het wel weer tijd te worden om die discussie te starten. 

Nee. Ik kom in actie omdat ik als linkshandige gediscrimineerd word!!

Ja, dat wist je niet hè? Dat de maatschappij alleen maar gericht is op rechtshandige mensen. Neeeeee, dat had jij als rechtshandige natuurlijk helemaal niet in de gaten he? Wat het allemaal nog veel erger maakt. Dat begrijp je. 

Wist je dat ik dagelijks lijd onder het feit dat de wereld alleen maar rekening houdt met de heersende rechtshandige macht? Nee hè? Dat wist jij niet. 

Wist je dat ik elke keer dat ik met mijn fiets naar de fietsenstalling loop (je weet wel, met mijn band in zo'n gleufje de helling af) enorm loop te klooien? Dat de trappers van mijn fiets hele kuilen slaan in mijn scheenbeen? En wist je dat dit komt, omdat ik mijn fiets rechts móet houden, terwijl ik dat eigenlijk niet kan? En dat als ik dit niet doe, jullie rechtshandigen gaan mopperen? Omdat ik jullie in in de weg zit en me niet volgens jullie rechtse norm gedraag? 

Wist je dat ik nooit inpakpapier recht kan afknippen? En dat al mijn cadeautjes er daardoor uitzien alsof een klein kind het heeft ingepakt? En dat dit komt omdat de schaar de snijkanten aan de andere kant heeft zitten? En dat ik door zo'n schaar voor rechtshandigen waarschijnlijk lagere cijfers haalde in de kleuterklas?

Nee. Wist je niet hè! En dat maakt het nóg erger. 

En wist je dat ik soms enorm moet knoeien als ik soep probeer op te scheppen met zo'n soeplepel met "handig" schenktuitje dat aan de verkeerde kant zit? Of als ik iets uit een pan probeer te gieten met zo'n zelfde tuit?

Nee. Wist je niet hè?

En wist je dat ik ook nooit handenmodel kan worden, omdat ik ooit met een rechtshandig mes linkshandig mijn knapperige broodje probeerde te snijden en ietwat uitschoot omdat de snijvlakken nét de verkeerde kant op stonden?

Nee dat wist je niet. En je wist vast ook niet dat ik heel graag handenmodel had willen zijn. Want dan was ik nu waarschijnlijk heel erg rijk geweest. 

Mijn toekomst is bepaald door de reinste discriminatie. Ik ben geen handenmodel, maar food blogger. En heb een carrière in loondienst. Nou top hoor. Jullie worden bedankt. 

Tja, dan geef ik jullie -bij gebrek aan een fotoshoot- hierbij maar weer een receptje. Het recept is geïnspireerd op een recept uit Delicious dat een vriendin van mij laatst maakte. Officieel hoort het gerecht gemaakt te worden met appeltjes, maar jullie weten dat ik daar niet zo gelukkig van word. Bovendien zijn de meeste appelschillers rechtshandig. Daarom heb ik hiervoor in de plaats dragon gebruikt. Die had ik toch nog over van de paté van vorige week. En dit was heel erg lekker. 

Cider-dragon saus (met kip)


Wat heb je nodig voor 2 personen?


  • 1 flesje appelcider
  • 4 kippendijen of 2 niet al te grote kippenpoten
  • 200 ml slagroom
  • 1 grote eetlepel fijne mosterd
  • 3 takjes dragon
  • 100 gram spekjes
  • 1 witte ui

Hoe maak je het klaar?


  1. Snijd de ui in ringen.
  2. Bak de spekjes met de ui in een hoge koekenpan totdat de spekjes redelijk uitgebakken zijn en de uien mooi zacht zijn. 

  3. Schep het vet uit de pan. Zet de spekjes en de ui even apart.
  4. Bak de kip aan in de koekenpan totdat er een korstje op zit. 
  5. Doe de spekjes en de ui weer in de pan, en voeg heel voorzichtig langs de rand het bier in de pan. En doe de dragon in de pan.

  6. Laat de kip lekker zachtjes gaar stoven in het bier. 
  7. Voeg als de kip bijna gaar is, de slagroom toe. Wacht tot deze goed verwarmd is en voeg dan de mosterd toe. 
  8. Laat zachtjes koken tot de saus lekker dik is. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten. De kip valt dan als het goed is, ook bijna van het bot. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten