Translate

vrijdag 10 november 2017

De Keuringsdienst van Waarde. Baba Ganoush op zijn best.



Er zijn van die tv-programma's die je eigenlijk liever niet ziet. "De keuringsdienst van waarde" bijvoorbeeld. Het liefst zapp ik er langs om te voorkomen dat ik voor altijd en eeuwig getraumatiseerd raak en nooit meer een van mijn favoriete producten kan eten.

Toen het programma over de snotolf ging, durfde ik het risico wel aan. Imitatie-kaviaar was toch al niet iets dat ik graag in mijn winkelmandje gooide. En tedere gevoelens bij de gedachte aan een snotolf had ik tot dat moment ook nog niet gehad. Veel problemen verwachtte ik niet. Maar die snotolf kan ik dus nooit meer vergeten. Arm beessie 

Nog niet zo lang geleden ging de keuringsdienst over kaas. En alhoewel ik wilde wegzappen (volgens mij is dit een contaminatie), had ik even niet de puf om mijn arm op te tillen, de afstandsbediening te pakken en dan ook nog een knopje in te drukken. Kortom: ik werd gedwongen om aan te horen hoe Nederlandse kaas absoluut niet vegetarisch is en een grote veroorzaker is van de enorme groei van de vleesindustrie. "Er bestaat geen kaas zonder bloed", vertelde een boerin zonder omhaal. Ik werd er bijna spontaan veganistisch van.

Ook aardbeien kregen het onlangs zwaar te verduren. Nu ben ik niet zo dol op aardbeien, omdat ik vind dat ze meestal ofwel geen smaak hebben, ofwel te zuur zijn. Bijna alsof ze, ondanks hun rode kleur, niet rijp zijn. Vandaar dat ik mij, net als bij de snotolf (wat is dat toch een mooi woord), geen zorgen maakte om deze uitzending.

Het programma was echter een eyeopener. Zo bleek het helemaal niet vreemd dat ik niet zo dol ben op aardbeien vanwege hun onrijpe zure of smakeloze smaak: ze zíjn namelijk ook onrijp! 

Het komt er dus op neer dat telers onrijpe aardbeien plukken. En dat aardbeien na hun pluk nog wel roder kleuren, maar niet rijper worden. En dat deze dan vervolgens worden verkocht en dan zonder zorgen een week lang goed blijven in je koelkast thuis. En dat gebeurt dus, omdat wij -de klant- blijkbaar ooit bij de supermarkt hebben aangegeven liever onrijpe smakeloze aardbeien te krijgen dan aardbeien die binnen twee dagen bederven. 


Kun jij je herinneren dat dit ooit aan jou is gevraagd? Ik in ieder geval niet.

(En na het nieuws van deze week dat aardbeien zes keer meer gifstoffen bevatten dan ander fruit, ga je wellicht vermoeden dat er meer redenen zijn waarom het fruit niet binnen een dag bederft, maar dat geheel terzijde.)

Nu komt het recept van vandaag ook niet geheel en al zonder kleerscheuren uit de Keuringsdienst van Waarde-ballotage-commissie. Het blijkt namelijk dat de granaatappelpitjes die je in een bakje koopt, eigenlijk het resultaat zijn van een soort van slavenarbeid. Kortom: je moet maar gewoon een echte granaatappel kopen en zelf de vrucht ontpitten. Wat een klus: je zou bijna willen dat een ander het al voor je gedaan had. 



Baba Ganoush met extra aubergine

Je kunt dit eten als vegetarisch hoofd- of voorgerecht. 



Wat heb je nodig?


  • 3 aubergines
  • 1 grote eetlepel tahin
  • 1-2 eetlepels citroensap
  • 1 knoflookteen
  • Halve theelepel komijn
  • Zout
  • Goede kwaliteit olijfolie
  • 2-3 eetlepels verse fijngehakte koriander
  • 3 eetlepels granaatappelpitjes
  • Paar eetlepels volle Griekse yoghurt



Hoe maak je het klaar?


  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snijd 1 aubergine in dunne plakken. Prik gaatjes in de andere twee aubergines.
  3. Leg de plakjes aubergine naast de andere aubergines in de oven. Bak de plakjes droog en gekleurd (na ongeveer 20-25 minuten klaar), maar laat de hele aubergines zo'n 45 minuten in de oven (of in ieder geval totdat de aubergine hartstikke zacht is). 

  4. Leg de plakjes aubergine op een bord. Hier doe je verder even niets mee.
  5. Snijd het kroontje van de andere aubergines en scheur het velletje  er van af. Mix het vruchtvlees met de knoflook, tahin, komijn, citroensap en het zout tot je een fijne puree hebt. Mix op het laatst nog een klein scheutje olijfolie er doorheen. Zout is heel belangrijk: voeg dit toe als het prutje te weinig smaak heeft. 

  6. Schep de baba ganoush (want dat heb je nu gemaakt) in het midden van het bord op de plakjes aubergine. Decoreer dit met de koriander, granaatappelpitjes en de yoghurt. Schenk er op het laatst wat extra olijfolie overheen.
  7. Serveer met wat Libanees platbrood. Lekker als vegetarisch gerecht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten