Translate

vrijdag 24 november 2017

Veganisme is geen eitje. Veganistische burger.



Een vriendin van mij heeft besloten om thuis in principe alleen nog maar veganistisch te gaan eten. Buitenshuis doet ze dat vooralsnog niet, wat voor mijn vriendenclubje op zich wel enigszins een opluchting is. We eten namelijk elke week samen. En vinden -als ik alleen al voor mezelf spreek - vegetarisch koken ook al best een uitdaging. 

Toch merkte ik dat mijn aanvankelijke schrik en (ik vrees ook) weerstand minder lang duurde dan ik had verwacht. Waar ik voorheen altijd de rillingen kreeg van iedereen die zich zelf veganistisch noemde (omdat het in mijn beperkte visie meestal fanatieke geheelonthouders waren met blote voeten in Jezus' nikes) zie ik die veganistische keuken -tot mijn eigen verrassing- ook als een nieuwe culinaire uitdaging.

Misschien komt dit omdat er steeds meer interessante opties op de markt komen die het makkelijker maken om het vlees, de vis, en ook de kaas en eieren te vervangen zonder dat je het idee hebt dat je jezelf tekort doet. Zo heb ik recentelijk mijn fromage frais (van het merk Senoble, echt geweldig lekker) in mijn ochtendritueel vervangen met warme havermelk. En heb ik agavesiroop aangeschaft als alternatief voor honing. Vooralsnog zonder greintje pijn! Behalve dan dat ik die agavesiroop wel heel erg zoet vind. Maar dan moet ik er dus iets minder van gebruiken.

De echte uitdaging voor het veganistische koken zit wat mij betreft dan ook niet bij het ontbijt, maar eerder bij de andere maaltijden: de lunch en zeker het avondeten. Want het is echt heel complex! Zo kocht ik per ongeluk lactosevrije sour cream en bleek dat niet veganistisch te zijn ("Nee, lactosevrij is een dieet, veganistisch eten is een Way of Life" appte bovenvermelde vriendin grappend). En bleek ik achteraf ook mijn broodje te hebben moeten checken op dierlijke ingrediënten. 

Maar goed: ik zie het, zoals ik al schreef, als een uitdaging. En daarom ben ik nu op zoek naar de lekkerste veganistische burger. En dat is lastig. De burger mag niet uit elkaar vallen door het ontbreken van eieren. De burger moet net zo lekker krokant worden als een echte vleesburger. De burger moet sappig zijn. En de burger moet zo lekker zijn dat ik de vleesburger ook ga vergeten.

Onderstaand recept komt wel een beetje in de buurt. De burger is heel lekker en wordt ook wel een beetje krokant. Maar! Dhr. Atkins zou volledig flippen als je hem deze burger zou voorschotelen. Een recept met meer koolhydraten vind je niet zo snel! 

De burger wordt gemaakt met rijst en bonen. Hij ligt op een broodje van tarwe. Hij bevat een kaassaus op basis van aardappels. En hij wordt gegarneerd met tortillachips. En dat hoort dus zo. Guess you get my point. Maar: ik zou het recept niet delen als het niet lekker was. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je de rest van de avond niets anders meer kunt doen dan uitbuiken. Maar daar heb je dan ook hard voor gewerkt. 

Terwijl jullie dit maken, ga ik in de tussentijd op zoek naar een makkelijker recept. Ik houd jullie op de hoogte.


Je vraagt je soms wel af of veganistisch ook wel gezonder is. 

Dit recept komt van www.veggiesdontbite.com.

Wat heb je nodig voor 6 burgers?

  • 220 gram bruine basmatirijst, gekookt
  • 400 gram bonen (rood en bruin)
  • 1 vleestomaat, zonder pitjes, fijngesneden
  • 1/2 witte ui, fijngesneden
  • 1 handvol verse koriander, fijngehakt
  • fijngehakte jalapeno pepers (aantal naar smaak)
  • 2 el. maismeel (polentameel)
  • zout

Wat heb je nodig voor de kaassaus?


  • 3 rode aardappels (middelgroot)
  • 1/2 rode paprika
  • 1 wortel
  • 1/2 witte ui
  • 4 knoflooktenen
  • 3 cm miso-pasta (ik had zoete op basis van rijst, Natuurwinkel)
  • 1 el mosterdpoeder
  • 1/2 el paprikapoeder
  • 1/2 el gemalen chipotle (eigen inbreng)
  • Officieel moeten er nog cashewnoten en citroensap in, maar die was ik vergeten



Wat heb je nodig voor de garnering?


  • wat guacemole
  • wat vegan sour cream 
  • tortilla chips
  • sla



Hoe maak je het klaar?

Maak eerst de burgers door alle ingrediënten door elkaar te mengen en goed te kneden. In eerste instantie kun je je niet voorstellen dat je dadelijk burgers kunt maken van deze ingrediënten, maar dat gaat echt lukken. Je moet gewoon blijven kneden. Proef wel goed of je zout moet toevoegen of niet.



Kneed 6 burgers en leg deze afgedekt in de koelkast (tenminste een halfuur). Maak in de tussentijd de kaassaus.



De kaassaus is echt heel vreemd. Je moet je voorstellen dat degene die het recept heeft bedacht uit Amerika komt, en Amerikaanse kaassaus als uitgangspunt heeft genomen. Je weet wel, van die cheddarachtige saus. De saus voegt wel wat smeuïgheid toe aan de burger.

Kook de ongeschilde aardappels met de ui, knoflook, paprika en wortel in wat water gaar. Pureer de aardappels met een staafmixer. Voeg dan de ui, knoflook, paprika, en wortel toe. Pureer dit ook totdat het helemaal fijn is. Breng daarna op smaak met de miso-pasta, wat zout, mosterdpoeder, paprikapoeder en chipotlepoeder. 



Smeer de kaassaus op de broodjes en bak de burgers in een koekenpan circa 3 minuten per kant. Leg de burger op het broodje met wat sla, de guacamole, en de sour cream. 
Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten