Translate

vrijdag 12 mei 2017

Overal aspergetijd. Asperges van de BBQ.



Of we zin hadden in "Spargel"?

Ik keek mijn reisgenoot vragend aan, terwijl ik de menukaart van de serveerster aannam. Spargel? Geen idee wat dát was. Ja, Schnitzel.... Wist ik. Spätzle.... Wist ik. Maar Spargel?

Dat bleken dus asperges te zijn.

We waren in Müllheim, in de deelstaat Baden-Württemberg. En men prees ons gelukkig: "Jullie komen precies op het juiste moment. Er zijn nu hier heel veel asperges! We hebben daarom voor u een geweldig aspergemenu. Het is de specialiteit van onze regio."

Of we zin hadden in "Asparagi"?

We waren inmiddels doorgereden naar Italië en dit keer was er geen twijfel over wat er bedoeld werd. Asperges. Enkele jaren geleden ontdekten wij tot onze grote verbazing dat het dorp in Lombardije waar we al jaren kwamen, in het voorjaar één groot aspergeparadijs was. Maar we kwamen nooit in het voorjaar en dus was dit voor ons heel lang een goed bewaard geheim. De groene asperge bleek de specialiteit uit de regio te zijn.




Of we zin hadden in "asperges d’Alsace?"

We waren op de terugreis uit Italië en waren aanbeland in Itterswiller, een klein idyllisch dorpje aan de Route du Vin in de Elzas. "Jullie komen precies op het juiste moment. Er zijn nu hier heel veel asperges! We hebben daarom een speciaal aspergemenu."


Of we zin hadden "om te komen eten?"

We zijn na een lange vakantie aanbeland in Nederland en mijn oudste zus vraagt of we komen eten, alhoewel ze eigenlijk geen tijd heeft om te koken. "Joh, maakt niet uit. Ik kook wel wat lekkers" app ik haar. "Om de een of andere reden heb ik zin in asperges. Hollandse asperges, weet je wel. Die echte typisch Nederlandse specialiteit."  


Asperges van de BBQ


Vandaag geef ik jullie een super simpel recept van asperges op de BBQ. Het recept was eigenlijk ontstaan toen ik enkele restjes in de koelkast vond. Zoals ik vorige week al schreef verlieten mijn vrienden Italië zonder hun potjes Nutella. Ik had nog niet vermeld dat zij nog veel meer bij ons achterlieten: mozzarella, pasta's, chocolade, slagroom, en.... lardo.

Lardo is het rugvet van een varken dat gerijpt wordt nadat het ingewreven is met allerlei heerlijke specerijen. In Nederland kun je het tegenwoordig vinden bij de betere slager. Koop bij voorkeur wel Lardo di Colonnato. Het smelt op de tong en zeker op de BBQ!

Wat heb je nodig?


  • BBQ die aanstaat
  • aluminiumfolie
  • 100 gram lardo
  • 10 tenen knoflook
  • zwarte peper uit de molen
  • circa 15 groene asperges


Hoe maak je het klaar?

  1. Zorg dat je BBQ op tijd aanstaat en op goede temperatuur is: de kolen moeten gloeien en grijzig zijn.
  2. Rol de asperges in de lardo. Zorg dat alle asperges bedekt zijn.
  3. Leg de asperges op het aluminiumfolie (zorg dat alle kopjes een kant op kijken), leg hier knoflooktenen tussen, en maal de peper hier weer overheen.
  4. Vouw de aluminiumfolie dicht, maar zorg dat de folie aan de "kopjeskant" makkelijk opengemaakt kan worden.
  5. Leg de asperges in het dichtgevouwen pakketje op de BBQ. Zorg dat de kopjes naar je "kijken". Door de hitte gaan de asperges garen in het vet van de lardo en in hun eigen sappen. 
  6. Check na ongeveer tien minuten of de asperges gaar zijn (dit is afhankelijk van de hitte van het vuur en de dikte van de asperges). Als de asperges nog niet gaar zijn, moet je de folie weer goed dichtvouwen.
  7. Serveer direct als de asperges nog stevig maar wel gaar zijn. Als de knoflook lekker zacht is geworden kun je deze over de asperges uitknijpen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten