Translate

vrijdag 11 november 2016

Hamburger bakt kroket (met stoofvlees en paddenstoelen)

Zelfgemaakte kroket met mosterd

Weet je nog waar je was toen Pim Fortuyn werd vermoord? 

Ik was op het eiland St. Eustatius en kwam net terug van de dokter. Ik zat volledig onder de zonneallergie en was net helemaal ingesmeerd met een cremetje. Samen met mijn zeilmaatjes (we maakten een zeiltocht door het Caribisch gebied) gingen we lunchen bij het enige tentje dat nog geopend was voor de lunch: een Chinees restaurant. We hadden de menukaart nog niet bekeken of onze blik werd getrokken naar de TV die zachtjes aanstond in de hoek. Er was een uitzending van de wereldomroep. Op TV zagen we iemand op de grond liggen. We zagen politie. We zagen mensen die verward keken. En toen zagen we ineens een tekst door het beeld: "politicus Pim Fortuyn is doodgeschoten op het mediapark in Hilversum".

Bizar.


Weet je nog waar je was toen de Twin Towers instortten?

Ik was net mijn was aan het doen in mijn studentenhuis, toen mijn tijdelijke huisgenoot Rene ineens naar beneden kwam rennen. "Je moet echt nu komen! Er zijn twee vliegtuigen in het World Trade Center gevlogen in New York!" Samen renden we de trap op en gingen we op de kamer van Erik zitten. Erik had immers de grootste televisie en de beste bank. We zaten nog niet of we zagen de eerste toren instorten. En we waren hier nog niet van bekomen of we zagen de volgende toren gaan. Zwijgend bleven we naar de televisie kijken, terwijl de ene na de andere huisgenoot verbijsterd binnen kwam lopen en in de kamer plaatsnam.

Bizar.


Weet je nog waar je was toen Trump de verkiezingen won?

Ik werd wakker na een korte nacht en greep mijn mobiel: "Even checken of Hillary inderdaad gewonnen heeft."

Woorden schieten te kort.
Bizar.

Rundvleeskroket met paddenstoelen en kerrie

Wat moet je nou koken in zo'n week? Welk recept past nou bij zo'n verkiezingsuitslag? Ik kwam niet verder dan een kroket.

**********

Let op: dit recept is erg bewerkelijk. Je moet namelijk eerst je vlees stoven (circa 3 uur) en daarna ook nog een roux maken die eerst moet afkoelen. Vervolgens moet je ook nog kroketten draaien. Een boel werk dus, maar erg leuk als je nog stoofvlees over hebt en bijvoorbeeld (met je kinderen) een middagje in de keuken wilt klooien.

Tip van de dag! Ik had mijn kroketten per stuk in plasticfolie gerold en in de vriezer gegooid. Let er dan wel goed op dat je niet te grote kroketten maakt. Anders is de binnenkant nog bevroren als de buitenkant al donkerbruin gekleurd is.

Wat heb je nodig voor circa 15 kroketten?


  • 600 gram riblappen
  • 1,5 liter water
  • 2 bouillonblokjes
  • 1/2 eetlepel piment
  • 2 el. balsamico-azijn
  • 1 el. gedroogde rozemarijn
  • 1 el. gerookt paprikapoeder
  • 60 gram boter
  • 60 gram bloem
  • 1 el. kerrie
  • 200 gram gemengde paddenstoelen (fijngehakt)
  • 2 rode ui (fijngehakt)
En frituurolie (ik gebruikte arachide), bloem, doosje eieren, en een grote zak paneermeel (grof).

Hoe maak je het klaar?

  1. Bak de riblappen in wat boter of olie. Voeg dan het water toe plus de bouillonblokjes, piment, rozemarijn, paprikapoeder en de balsamico-azijn. Laat dit 3 uur sudderen of tenminste tot het vlees boterzacht is en uit elkaar valt. 
  2. Bewaar het vocht, maar haal het vlees er uit. Trek de draadjes van het vlees helemaal uit elkaar. 

  3. Maak de roux door de boter te smelten en de bloem hierin op te lossen. Voeg dan, terwijl je in de roux klopt, langzaam een halve liter van het vleesvocht toe. Blijf kloppen tot de klontjes weg zijn en de roux romig dik is.
  4. Bak de paddenstoelen met de ui tot de paddenstoelen zacht zijn. Het is niet erg als de ui nog een beetje knapperig is. Gooi dit met het vlees en de kerrie door de roux. Meng goed en proef. Voeg eventueel nog wat kerrie, peper en of zout toe. Zet de massa koud om helemaal af te koelen. 

  5. Zet drie borden klaar: eentje met bloem, eentje met opgeklopte eieren en eentje met paneermeel. 
    ik had uiteindelijk zo'n 5 eieren nodig.
  6. Draai kroketten van het vlees, rol deze door de bloem, door de eieren en door het paneermeel. Herhaal dit nog een keertje. Let goed op dat het vlees volledig bedekt is. Dat is heel belangrijk. Zet de kroketten nog een half uur weg in de koelkast of gooi ze in de vriezer voor een ander moment.
  7. Zet de olie aan totdat deze 180 graden is en bak de kroketten totdat ze mooi goudbruin gekleurd zijn. Als de kroket niet te groot is, zou de inhoud dan ook warm moeten zijn. Serveer met mosterd natuurlijk! 
    een beetje variatie in de vorm en grootte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten