Translate

vrijdag 18 november 2016

Verborgen verleden. Familieschotel met couscous en zalm.


Heb jij dat ook wel eens dat je een TV-programma kijkt en wilde dat jij de hoofdgast was?

Ik heb dat niet bij alle programma's hoor. Bij All You Need is Love bijvoorbeeld niet. Zeker niet op die momenten dat ik zie dat een echtgenoot zijn vrouw toezingt met een lied dat in de verste verte niet meer te herleiden is tot iets bekends. Als iemand mij dit zou aandoen, zou ik voor het oog van de camera keihard wegrennen en via de achterdeur ontsnappen uit de studio. Of ik zou van ellende zodanig in de lach schieten dat men de opnames zou moeten onderbreken.

Het programma Zomergasten zou ik wat meer zien zitten. Dan zou ik jullie de hele avond lastigvallen met series uit mijn jeugd: Punky Brewster, Webster, Matlock, Magnum, Murder she wrote.... Maar ook met de Familie Knots, de Film van Ome Willem, en Theo & Thea (een programma dat ik overigens als kind heel erg eng vond: dus dat levert wel een mooi verhaal op). Tenslotte zou ik via een semi-intellectueel intermezzo, waar ik echt even niet op kan komen, uiteindelijk de avond eindigen met de avondfilm. The Never Ending Story waarschijnlijk. Of Indiana Jones 1 t/m 4. Daar ben ik nog niet over uit.

Benieuwd hoeveel mensen ik die avond aan de buis gekluisterd zou houden!

Het programma Verborgen Verleden is ook zo'n programma waar ik graag aan mee zou doen. Ken je dat programma? Het is echt een aanrader. In het programma krijgen bekende Nederlanders de mogelijkheid om volledig begeleid in de archieven te duiken om meer te leren over hun voorouders. Zo ontdekte Waldemar Torenstra dat hij een nazaat is van Willem van Oranje, en kwam Isa Hoes meer te weten over haar Joodse roots die haar mee terug namen naar het Polen van 1806.

Ik zou ook zo graag meer willen weten over mijn familie. En dan met name over de familie van mijn opa. De vader van mijn opa verliet het gezin toen zijn kinderen nog klein waren en hun moeder was overleden. Hij emigreerde naar Amerika alwaar hij een nieuw leven begon en elk contact met zijn eerste leg verbrak. Mijn opa en slechts een van zijn zussen overleefden de oorlog, maar de rest van de familie in Europa niet. Hoe zou het leven van mijn overgrootopa zijn verlopen in Amerika? Kennen zijn kleinkinderen het verhaal over zijn eerste gezin? Ik zou het graag ontdekken bij het volgende seizoen van Verborgen Verleden ("the not so famous Dutch Person Edition").

Nu lijkt dit niet zo veel met een kookblog te maken te hebben, maar ik moest aan Verborgen Verleden denken toen ik het kookschriftje van mijn oma kreeg nadat ze onlangs overleed. Zo op het eerste gezicht stelt het niets voor: een multomapje vol met losse blaadjes en kleine aantekeningen. Maar het staat vol met herinneringen. 'Het toetje van Greetje', 'De tonijnmousse van Miep', 'Kip a la vinaigre van Johan'. Wie zijn deze mensen? (En hadden ze een beetje smaak?)

Ik ga het vanaf volgende week met jullie ontdekken. Dan koken we iets uit 'La Cuisine de la Mère R.'. Maar voor deze week had ik nog een lekker couscousgerecht met zalm voor jullie gepland. Lekker om met het hele gezin (eerste of tweede leg) te eten. Een recept dat ik qua stijl en smaak zomaar in het kookschriftje van mijn oma had kunnen tegenkomen.


Couscous met gegrilde groentes en zalm 



Wat heb je nodig voor 6 personen?

  • 3 aubergines, in dunne plakken (rond of lang)
  • 2 courgettes, in dunne plakken (rond of lang)
  • 3 rode paprika's, in lange dikke repen
  • 1 el. gemberpoeder
  • 1 el. gemalen komijn
  • 1 el. gemalen korianderzaad
  • 300 gram couscous
  • 1 el. ras al hanout
  • 250 ml. vette Griekse of Turkse yoghurt
  • 250 gram cherry tomaatjes (door midden)
  • 300 gram kalamata-olijven (zonder pit)
  • 30 gram gehakte koriander, peterselie en munt
  • 500 gram zalm
  • wat zout en wat olijfolie
  • 1 teen knoflook
  • sap van een halve citroen

Hoe maak je het klaar?


  1. Pers de knoflook en meng deze met wat zout door de yoghurt. Zet dit afgedekt weg in de koelkast.
  2. Schenk wat olijfolie in een grote schaal. Schep hier het gemberpoeder, de komijn en de kardemom doorheen. 

  3. Grill de groentes zonder olie totdat ze mooie zwarte strepen hebben. Schep ze als ze heet zijn door de olijfolie en 3 specerijen. Breng op smaak met een beetje zout. 

  4. Maak de couscous klaar met water volgens de gebruiksaanwijzing. Voeg dan de volgende ingrediënten toe: ras al hanout, het sap van de citroen, wat zout, 3/4 van de kruiden, de olijven en de tomaten. Meng goed door.
  5. Bereid de zalm naar wens: in een koekenpan, stoomoven, wat je wilt. 
  6. Schep de couscous in een grote schaal. Leg hier de groentes omheen. Leg de zalm erboven op. Garneer met de resterende kruiden en kloddertjes yoghurt. Doe de rest van de yoghurt in een bakje en zet op tafel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten