Translate

vrijdag 28 oktober 2016

Een Bridget Jones complex en een Pompoen Cheesecake

Het is niet moeders mooiste. Maar wel heel lekker!

Aanstaande maandag is het Halloween en daarom krijgen jullie vandaag een recept met pompoen.

Nu is het niet zo dat ik zelf heel veel heb met dat feest. Zo ben ik helemaal, maar dan ook echt helemaal, niet geschikt voor verkleedfeestjes. Ik heb namelijk een Bridget Jones Complex. En wel eentje zonder enig onderliggend trauma (dat schijnen de ergsten te zijn). Ik ben namelijk altijd bang dat ik de enige ben die verkleed op een feestje aankomt. En zelfs al blijkt dit niet het geval te zijn.... Het gevoel dat ik voor aap sta, blijft de hele avond voortduren.

Ik sla dit soort feestjes dus bij voorkeur over.

Ik had dit al op jonge leeftijd, toen ik als Zuid-Hollands meisje in Brabant kwam wonen en ineens te maken kreeg met carnaval. Eén keer heb ik me verkleed: ik zette een paarse pruik op, verstopte twee ballonnen onder mijn shirt, deed een geruiten schort om, en liep de trap af richting voordeur..... om na twee stappen op het tuinpad rechtsomkeer te maken, naar boven te rennen, de dingen uit te gooien (en door te prikken), en tot grote verbazing van mijn familie stoïcijns beneden op de bank te gaan zitten.

Ik denk dat ik op 1 hand kan tellen hoe vaak ik sinds die tijd verkleed de deur uit ben gegaan. Het Halloweenfeest dat ik meemaakte tijdens mijn studietijd in Amerika was er eentje van. Maar dat was min of meer gedwongen, omdat twee van mijn nieuwe exchange vriendinnetjes op die dag jarig waren en een feestje vierden. En zij en al mijn andere vrienden in mijn dormitorium woonden. En ik een zwaar religieuze roommate had die elke dag op onze kamer (van 15m2) kerkdiensten zat te kijken. En het me toch nog net een graadje erger leek om deze hele avond in háár bijzijn door te brengen.

Verkleed als hippie met een enorme pruik, deed ik dus mijn best om mee te gaan in de feestvreugde, terwijl, naarmate de avond vorderde, de nylon haren van mijn krullenbos langer en langer en langer werden zodat ik er -met mijn zeer ongemakkelijke plateauzolen- de hele tijd over struikelde.

Kortom: het was een groot succes.

ik deed wel mijn best... 

Wat dat betreft kun je - met zo'n Bridget Jones Complex- toch maar beter lekker thuis een pompoentaartje bakken. Ook met een geruiten schortje om wellicht, maar natuurlijk zonder ballonnen of pruik (tenzij je je daar beter bij voelt...maar dat lijkt mij weer een ander soort complex).



Pompoen cheesecake

Zoals jullie weten, ben ik geen grote bakker. En toch heb ik deze taart zelf verzonnen. Ben er dus best trots op, alhoewel het qua uiterlijk niet echt een schoonheidsprijs verdient. Dat kun jij vast beter! Succes.

Oja: tip van de dag: er gaat gecondenseerde melk in het recept. Dit (het gesloten blikje) moet je eerst zo'n 2,5 uur koken in water. Dan wordt het een heerlijke karamelachtige substantie. Dit kun je al enige tijd van tevoren doen: een paar maanden ofzo.


Oja: je krijgt echt heel veel taart. Maar anders houd je allemaal halve verpakkingen over. En wat is nou erger?

Oja: laat de taart bij voorkeur een nachtje opstijven.

Wat heb je nodig?

  • 600 gram pompoen (oranje versie met schil, zonder pitjes)
  • 600 ml mon chou
  • 1 blikje gecondenseerde melk dat 2,5 uur is gekookt (in het gesloten blik)
  • 2 el. speculaaskruiden
  • 2 el. donkere basterdsuiker
  • 3 el. gewone suiker
  • 175 gram boter
  • 400 gram speculaasjes
  • 150 gram pecannoten
  • evt. marsepeinen paddenstoelen
  • 2 taartvormen + bakpapier

Hoe maak je het klaar?

  1. Kook de pompoen in wat water tot hij zacht is. Giet af en laat afkoelen.
  2. Maak de boter zacht, en vermaal het met de koekjes tot een compacte massa. 

  3. Klik het bakpapier vast in de taartvormen. Bekleed de taartvormen met de koekjesmassa, en zet in de koelkast om hard te laten worden.
  4. Mix de mon chou met de pompoen, basterdsuiker, de helft van de speculaaskruiden en de gecondenseerde melk. Maak het luchtig. 

  5. Proef de pompoenmassa. Het moet vooral niet te zoet zijn. Schep op de bodem in de twee taartvormen. 
  6. Zet de taarten afgedekt weg. Liefst een hele nacht, anders tenminste acht uur. 
  7. Smelt de gewone suiker in een koekenpan met dikke bodem. En schep de pecannoten door de suiker zodra je ziet dat deze bijna helemaal gesmolten is. Zet het vuur uit en bestrooi de noten met de tweede theelepel speculaaskruiden. Laat afkoelen totdat je de pecannoten voorzichtig uit elkaar kunt trekken (de suiker is echt heel heet!). 

  8. Versier de taart met de pecannoten en de marsepeinen paddestoeltjes als je die hebt. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten