Translate

vrijdag 14 oktober 2016

Drie wereldbollen en vooruit dan maar: vegetarische tortilla



Ik schijn 3,2 wereldbollen nodig te hebben. Drie komma twee wereldbollen! Ik ben in shock.

Het is deze week de week van de duurzaamheid en in dat kader deed ik de WNF Voetafdruktest. Het idee? Enkele eenvoudige vragen beantwoorden over wonen, voeding, lifestyle en reizen, en dan te horen krijgen of onze aardbol het aan zou kunnen als iedereen zo zou leven als ik.

Nee dus. En bij lange na niet dus.

Ik doe het overigens wel iets beter dan de gemiddelde Nederlander. Mijn voetafdruk is 5,7 hectare en de gemiddelde Nederlander heeft er 6,3 nodig.

Even los van het feit dat ik denk dat de test een paar missers maakt in de vraagstelling (het aantal vragen is wel zeer beperkt) en dus ook de conclusie wat kort door de bocht is (ik verbruik max. twee komma vier wereldbollen, echt waar, max. 2,4!), vrees ik dat er toch een kern van waarheid in het eindresultaat zit.

Ja, mijn huisje uit 1863 kan beter geïsoleerd worden. En ja: ik moet zeker eens groen gas gaan aanschaffen. Maar ik gebruik echt al alleen maar led-verlichting, en heb mijn lampen en verwarming alleen aan als ik thuis ben. Zonnepanelen zou ik wel willen: maar met 1 zonnepaneel zit mijn dak al vol.

Ja, ik koop wel eens nieuwe meubels en eigenlijk altijd nieuwe kleding (tweedehands voelt toch niet helemaal fijn), maar mijn schoenen breng ik echt wel naar de schoenmaker voor een tweede en zelfs derde leven. En mijn oma's oude eettafel krijgt bij mij binnenkort met alle liefde ook een nieuw thuis.

Ja, ik eet te veel en te vaak vlees en vis. Maar wel altijd biologisch en duurzaam, en ik doe al jaren mijn uiterste best dit te minderen (soms wat minder succesvol dan andere keren, ik houd jullie -lezers- hier altijd goed van op de hoogte). Maar van mijn kaasjes en mijn eieren neem ik geen afstand hoor! En ook al adviseert de uitslag van de test mij dit, ik ga niet aan de tofoe of aan dat ranzige spul van de Vegetarische Slager. Getverderrie. Dan maak ik liever zo'n veganistische burger op basis van zwarte bonen, zoals laatst. Met hier en daar een klein smokkel-ingrediënt.

En ja, geen zorgen. De laatste tip aan mij zal ik zeker onthouden: GA EENS VAKER MET DE FIETS OP VAKANTIE. Je hebt helemaal, maar dan ook helemaal gelijk. Deze tip had alleen een paar weken eerder moeten komen.


Tortilla's met zoete aardappel 

Laat een ding duidelijk zijn: ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het opmaken van 2,4 (of wellicht toch 3,2) aardbollen. En ik doe ook echt mijn best hiervoor. Zo leek het me toch verstandig om deze week een vegetarisch recept op mijn blog te plaatsen in plaats van de lasagna met vlees, ansjovis, mozzarella, en eierpasta die ik eerst voor ogen had (erg lekker!). Die volgt nu dus pas volgende week.

Dit recept had ik jullie een tijd geleden al beloofd. Het komt uit het kookboek "Miljuschka's Food Trucks".

Ik serveerde de tortilla's met het andere recept van Miljuschka en liet iedereen zijn eigen tortilla samenstellen.


Wat heb je nodig voor 4-6 tortilla's?


  • Kleine tortilla's (ik vind die van Santa Maria het lekkerste)
  • 100 gram zachte geitenkaas 
  • 1 grote zoete aardappel (200-300 gram)
  • olijfolie
  • cayennepeper, peper en zout
  • 4-6 el. amandelschilfers
  • bosje bieslook in kleine stukjes
  • eigen inbreng: 2 rode uien in dunne ringen die je even in wat boter, honing (1 tl.), en balsamicoazijn (1-2 el.) zachtjes hebt laten pruttelen tot ze lekker zacht zijn. 


Hoe maak je het klaar?

  1. Schil de aardappel, snijd hem in schijven, en bak de schijfjes in wat olijfolie zachtjes gaar. Breng op smaak met cayennepeper, peper en zout. 

  2. Bak de tortilla's in een droge koekenpan tot ze zacht zijn (10-20 seconden).
  3. Smeer de geitenkaas op de tortilla, leg hier wat zoete aardappel op, bestrooi met de rode ui, de bieslook en amandelschaafsel. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten