Translate

vrijdag 5 februari 2016

Is het al zaterdag? Dan ben je NU TE LLAat

Drie variaties Nutellacrème

Ik kon er niet omheen. Mijn verhaal van vandaag gaat over Nutella. Eigenlijk had ik een verhaal klaar over kurkuma (ja, echt waar). Maar aangezien ik jullie vorige week vertelde dat het vandaag internationale nutelladag is en het weer tijd werd voor een toetje op mijn blog, geef ik er toch maar aan toe. 1 + 1 = 2, nietwaar?

Ik heb niet zo veel met Nutella, dus eigenlijk doe ik het product wel enorm veel eer aan om hier iets over te schrijven. Bovendien is het een allesbehalve duurzaam product (de ingrediënten worden ingevlogen vanuit alle werelddelen). Maar ik kan het enigszins vergoelijken: het is maar 1 dag in het jaar Nutella-dag én Nutella is van origine Italiaans!

Nutella wordt geproduceerd door dezelfde fabrikant als Ferrero Roché en komt oorspronkelijk uit het plaatsje Alba dat bekend staat om zijn hazelnoten (en zijn truffels!). De hazelnootcrème ontstond ooit in een kleine bakkerij net na de Tweede Wereldoorlog (1946). Maar inmiddels is het uitgegroeid tot een enorm bedrijf met 9 fabrieken die over alle continenten verspreid zijn. Het grappige is wel dat er meerdere variaties nutella zijn. Heb je (zoals een paar van mijn vrienden) altijd gedacht dat een boterham nutella in het buitenland lekkerder smaakt? Dan kan dat kloppen. De nutella kan per land van smaak verschillen.

In Nederland zit dit er in.

Je kunt overigens ook zelf hazelnootpasta maken. In het najaar van 2014 heb ik geleerd hoe dat moest tijdens het geweldige culinaire festival Salone del Gusto, dat eenmaal in de twee jaar in Turijn plaatsvindt (in september 2016 is het weer!). Maar dit recept krijgen jullie nu niet. Sorry. Het thema van vanaag is nu eenmaal Nutella. Dus jullie mogen een potje gebruiken. Maar alleen vandaag hè?!

Wat heb je nodig voor 4 personen?


  • 250 gram ricotta
  • 2 goed volle eetlepels nutella
  • een halve eetlepel cacao
  • een halve eetlepel suiker
  • optioneel: wat sterke drank (cognac doet het goed)
  • 4 koekjes met chocolade (ik had digestive met een laagje chocolade). Je kunt ook wat nootjes doen.
Dit recept komt grotendeels uit het grote Nutella Kookboek. Ik heb me alleen niet helemaal aan de receptuur gehouden. 

Het is een klein toetje. Ik had oorspronkelijk twee keer zoveel gemaakt voor vier personen, maar het toetje valt nogal zwaar. Mijn gasten kregen het toetje bij lange na niet op (mij lukte het om de een of andere reden overigens wel).  

Wat moet je doen?



  1. Meng de ricotta met de nutella, suiker en de cacao. Klop heel goed door totdat je een smeuige zachte creme hebt. 
  2. Als je de creme te grijzig vindt, voeg dan nog wat extra cacao toe (proef wel even).
  3. Schenk op het laatst de likeur over de massa en klop alles nogmaals heel goed door. 
  4. Serveer in een klein glaasje met wat gebroken koekjes (of een van de andere varianten die ik heb uitgeprobeerd).
    Veel plezier op Nutelladag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten