Translate

vrijdag 12 februari 2016

Kurkomaardoor met dat brood

Het gaat vandaag over kurkuma


Een kennis van mij ging onlangs voor haar dochter naar een orthomoleculair arts. De dochter, bekend met blaas- en nierproblemen, had soms wat last van haar buik en dat leidde op specifieke momenten (you get the point?) tot een te hoge druk op de blaas. De vraag was wat er moest gebeuren en of een ander dieet hier een positieve bijdrage aan kon leveren.

De orthomoleculair arts (die zich onder meer bezig houdt met de effecten van voedsel op de gezondheid) schreef dochterlief een interessant dieet voor. Natuurlijk moet ze voldoende vezels eten, suiker vermijden, en veel water drinken. Maar ook moest ze koemelk zo veel mogelijk vermijden, alleen "zure" melkproducten nemen (zoals yoghurt), en -daar komt ie- vooral dagelijks kurkuma eten.

Kurkuma staat ook wel bekend als koenjit en als geelwortel, en is de kleurgever aan kerrie en menig vlek in mijn kleding. Het wordt ook wel eens armelui saffraan genoemd, omdat het net als saffraan een diepe gele kleur aan je eten kan geven. Geelwortel is echter een stuk minder verfijnd (en dus duur) dan saffraan. Het is wat bitter, maar heeft eigenlijk geen hele opvallende smaak. Het dagelijks eten van kurkuma leidt dus niet tot een grote aanpassing in je dieet. Je schept een lepeltje door je soep, door je pastasaus, door je yoghurt, en je komt aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Maar wat doet Kurkuma dan precies?

Ik was verbaasd. Het blijkt dat er behoorlijk wat wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werking van kurkuma. Kurkuma schijnt namelijk een zodanig sterk antioxidant te zijn met antibacteriële werking, dat het:
  • bij sommige vormen van kanker kankerremmende eigenschappen zou hebben (zie ook dit en dit wetenschappelijke artikel uit Nature);
  • alzheimer en parkinson zou weten te vertragen; 
  • bijdraagt aan het verbeteren van je cholesterol gehalte; 
  • een positieve rol speelt bij de werking van de darmen; en
  • ontstekingsremmend zou werken.
Een wondermiddel dus! 

Tja. Enige scepsis is mij natuurlijk niet vreemd. Ik kon mij namelijk niet voorstellen dat er echt alleen maar positief nieuws te melden is over dit specerij. Want waarom wordt het dan niet actief aanbevolen en moet je naar een orthomoleculair arts om te horen dat het zo'n grote bijdrage kan leveren aan je gezondheid?

Ik ging dus op zoek naar 'de andere kant' van kurkuma. Het belangrijkste wat ik vond was dat diabetici en personen die bloedverdunners slikken kurkuma beter kunnen vermijden. In het laatste geval omdat kurkuma de kracht van een bloedverdunner kan versterken. Verder vond ik een onderzoek waaruit bleek dat de langdurige inname van hele grote hoeveelheden kurkuma onder muizen en ratten maag- en darmproblemen kan veroorzaken.

En verder? Tot nu toe blijkt uit geen enkel onderzoek dat je er uiteindelijk kanariegeel van gaat zien, maar blijkt wel dat het lastig is voor het lichaam de goede eigenschappen uit kurkuma te halen zonder enige hulp. Het "zomaar"  in je magere yoghurt gooien lijkt dus niet veel zoden aan de dijk te zetten. Tenzij je ook zwarte peper en vet toevoegt. Want dan wordt het makkelijker voor je lichaam om de goede eigenschappen op te nemen. Al schijnt dit dan nog altijd een hele klus te zijn.

Mensen, ik weet het niet. Ik moet zeggen: er lijkt wel heel erg veel bewijs te zijn dat in het voordeel spreekt van kurkuma. Zodanig dat ik begin te geloven dat het voor een grote groep mensen, waaronder dochterlief, inderdaad een positieve bijdrage kan leveren aan de gezondheid. Maar goed, ik ben geen expert. Ik stel voor: lees de artikelen waar ik naar verwijs, en maak onderstaand brood op eigen risico ;-) .

Yoghurtbrood met kurkuma en karwij (kummel)

Dit brood heb je in no-time gemaakt met heel weinig ingrediënten. Het deeg hoeft niet te rijzen: het is een kwestie van kneden, grillen en eten. Eitje. 

Wat heb je nodig voor 6-8 broodjes?

  • 300 gram bloem (wat extra achter de hand)
  • 200 gram halfvolle of volle yoghurt (wat extra achter de hand)
  • halve eetlepel kurkuma
  • anderhalve eetlepel karwij (dit is hetzelfde als kummel)
  • snuf zout
  • wat zwarte peper
  • wat olijfolie

Hoe maak je het klaar?

  1. Meng de yoghurt met de bloem. Eerlijk gezegd zijn bovengenoemde maten een beetje een gok. Het punt is dat je een lekker soepel deeg moet krijgen dat niet te droog is, maar ook niet aan je handen blijft plakken. Dat kan betekenen dat je er een beetje meer bloem of een beetje meer yoghurt aan toe moet voegen. 
  2. Voeg de kurkuma, zout en karwij toe en kneed dit heel goed door.
  3. Pluk een balletje zo groot als een mandarijn van het deeg, duw dit goed plat en smeer dit in met wat olijfolie. 
  4. Bak het broodje in de grill-pan. Reken op 2-3 minuten per kant. Wat donkere strepen zijn niet erg (vind ik persoonlijk ook wel lekker, als het maar niet verbrand is).
  5. Serveer warm (bijvoorbeeld met een lekkere curry of wat raita).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten