Translate

vrijdag 26 februari 2016

Mezze allen een karretje (vegetarische mezze)

Een dip van geroosterde komijn.

Ik moet wat bekennen. Ik heb een karretje. Je weet wel. Zo´n ding:


En ik zal nog wat bekennen: ik gebruik hem ook nog.

Het heeft wel enige maanden gekost voor ik het durfde hoor, om met zo'n karretje over straat te gaan. Wat dat betreft ben ik (hoe ironisch) niet veel ouder geworden in de loop der jaren. Mijn oma weet bijvoorbeeld nog te vertellen dat ik vroeger als tiener niet met plastic tasjes over straat wilde lopen. Vond ik heel gênant. 

En nu: nu loop ik dus gewoon met zo'n oude dames-kar. Waarbij "oude" refereert aan ´dames´ en niet aan de kar. Want de kar is gloednieuw en was tot voor kort alleen gebruikt tijdens de Salone del Gusto in Turijn in 2014. Toen kwam mijn zwager (ja, hij wordt binnenkort een zekere leeftijd) ineens aanzetten met zo´n ding. Maar dat was niet zo gênant. Dat was gewoon heel erg slim. Want zo konden we heel veel lekkernijen kopen zonder (zoals bij de vorige editie in 2012 gebeurde) de helft te moeten laten staan omdat onze ruggen het anders zouden begeven. 

En dus kocht ik ook een karretje dat vervolgens direct na de Salone in mijn voorraadkast belandde. Maar ja: elke keer dat ik het karretje zag staan wanneer ik weer een boodschappentas uit diezelfde voorraadkast haalde, en elke keer dat ik met pijnlijke schouders die boodschappen tas weer terug propte in diezelfde kast, krabde ik mij zelf in gedachten achter de oren. Wie was hier nu gek?

En dus besloot ik me niet langer te laten kennen. Ik trok de stoute schoenen aan en gebruikte het karretje voor het meenemen van ingrediënten voor het glutenvrije vegetarische Italiaanse kerstmenu. En dus werd ik vervolgens door mijn collega uitgelachen toen ik 's avonds laat in de stromende regen in mijn regenjas met mijn hond en mijn karretje weer naar huis keerde (eerlijkheid dwingt mij te bekennen dat hierbij ook meespeelde dat ik het kleed van mijn hond had ingepakt in een vuilniszak en deze zeer demonstratief uit het karretje stak). 

Ik was sterk. Ik doorstond het gelach van mijn collega. En hield vol. En doorstond dus ook het gelach van vriendinnetje R. dat afgelopen maandag onderstaande mezze bij mij kwam eten en een beeld van mij kreeg als zwerver, omdat ik vertelde dat met name het vervoeren van grote hoeveelheden wijn nu zo makkelijk ging. En tenslotte doorstond ik het gelach van mijn jaarclub afgelopen woensdag toen ik vertelde over het onderwerp van mijn blog en meldde dat ik eigenlijk uitermate tevreden was over mijn rode aanwinst.

Het is dus echt heel erg praktisch, hé mensen! Zo'n karretje. Dus ik stel voor dat we allemaal onze trots opzij zetten, onze leeftijd vergeten, en met zo'n karretje gaan rondlopen. Wie weet. Misschien wordt het straks nog hartstikke hip!

We maken vandaag Arabische Mezze:

Mezze [metze] zijn tapas uit het Midden-Oosten. Deze recepten komen origineel uit het kookboek 'Moro', maar ik heb me niet helemaal aan de receptuur gehouden. Als je alle vier de mezze maakt, heb je voldoende voor 4 personen. Serveer er ook een Turks brood bij, en houd er rekening mee dat je daarna niet zo veel meer hoeft te eten.
  • Kwarteleitjes met komijn
  • Aubergines met knoflook en munt (let op: 30 minuten wachttijd voor de aubergines)
  • Rode biet met labneh (let op: de labneh maak je een dag van tevoren)
  • Wortelsalade met koriander


Kwarteleitjes met komijn

  • 4 el. komijnzaadjes
  • halve theelepel grof zeezout
  • 24 kwarteleitjes
Rooster de komijnzaadjes in een droge koekenpan totdat ze licht bruin kleuren. Voeg hier het zout aan toe, en stamp dit tezamen grof in een vijzel. Kook de kwarteleitjes in 4 minuten halfzacht, pel ze onder koud water, en serveer met het komijnmengsel. 

Houd je het komijnmengsel over? Dan is het ook lekker om te serveren met Turks brood en een scheut olijfolie.




    Aubergines met knoflook en munt


    • 3 grote aubergines
    • 3 teentjes fijngesneden knoflook
    • 1 rode peper in ringetjes
    • 1 bosje fijngehakte verse munt
    • 3 el. zout
    • wat olijfolie
    Snijd de aubergines in plakken van circa 1 cm. Leg deze in een schaal met zout water (circa 3 el. zout). Laat de aubergines hier een half uur in liggen. Giet ze dan af en spoel na met gewoon water. Grill de aubergines met een beetje olie totdat ze mooie bruine strepen hebben en zacht zijn. Leg ze in een schaal. 
    Bak nu in de koekenpan de knoflook met peper zachtjes aan totdat de knoflook lichtbruin is. Schep dit door de aubergines met de fijngehakte munt. Giet er nog een beetje extra olijfolie overheen. 



    Rode biet met labneh


    • 250 ml volle yoghurt
    • 3 rode bieten, geschild en voorgekookt
    • 5 gram fijngehakte bladpeterselie
    • wat maanzaad
    • 1 fijngehakte teen knoflook
    • scheut citroensap (2-3 el)
    • wat olijfolie
    • wat zout

    Leg een schone theedoek in een vergiet. Zet het vergiet in een pannetje en schep de yoghurt in de theedoek. Bedek de yoghurt en laat dit in de koelkast 24 uur staan. 
    Schep de yoghurt uit de theedoek en meng met zout naar smaak en de knoflook. Nu heet de yoghurt ineens labneh. Zet opzij.
    Snijd de bieten in dunne plakken. Schep hier de peterselie, het citroensap en olijfolie doorheen.
    Serveer met enkele klodders labneh en het maanzaad.


    Wortelsalade met koriander

    • 10 geschrapte worteltjes
    • 1,5 el. van het komijnmengsel dat je als eerste hebt gemaakt vandaag
    • 2-3 el citroensap
    • 1 tl. poedersuiker
    • 5 gram verse koriander, fijngehakt
    • scheut olijfolie
    • wat zout
    Kook de worteltjes in wat gezouten water. Ik vind het lekker als ze nog een beetje een bite hebben, dus giet ze af na 5 minuten. Snijd ze dan in dunne reepjes (halve cm). Meng de poedersuiker met het citroensap en de olijfolie totdat de suiker is opgenomen. Meng dit door de wortels met alle andere ingrediënten. 


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten