Translate

vrijdag 29 januari 2016

De dag van het jaar van de dag van Pasta Carbonara

De dag van de Carbonara (hier met -oeps- tagliatelle i.p.v. spaghetti)

Vandaag is het de dag van het jaar van de dag van.

Uh?

Ja precies wat ik schrijf. Vandaag zal ik schrijven over het jaar waarin we waarschijnlijk een nieuw record vestigen in het aantal "dagen van".

Wat ik daar mee bedoel?

Nou, laten we beginnen met "het jaar van". Dit jaar (2016) is niet alleen het door mij bedachte "Het Jaar van de Dag van", maar ook "Het jaar van de aap", "Het jaar van de boon", en "Het jaar van het boek". Dit betekent blijkbaar dat we dit jaar veel boontjes moeten eten, veel boeken moeten lezen en veel aapjes moeten kijken. Al denk ik in het laatste geval dat de Chinezen met de naamgeving van hun kalender misschien iets anders hebben bedoeld.

Ze vliegen als paddenstoelen uit de grond, die "dagen van". Heb jij het ook gemerkt? Vorige week (21 januari) was het Internationale Knuffeldag (gelukkig volledig aan mijn omgeving voorbij gegaan...), binnenkort is het Warme Truiendag (5 februari) en in maart volgt zelfs de Dag van de Dwerg (5 maart)!

Nu is het niet zo dat lilliputter-Nederland op 5 maart massaal de straat op gaat om feest te vieren (de dag is namelijk bedoeld voor dwergkonijntjes), maar ik wil maar zeggen dat er voor alles wel een dag bedacht wordt. Zelfs voor naakt-tuinieren (7 mei. Ik denk dat ik de stadstuintjes die dag maar ontloop).

Er zijn gelukkig ook wat minder angstige dagen, bijvoorbeeld enkele op "culinair" gebied. Ik heb de belangrijkste even op een rij gezet:

5 februari: Nutelladag
Ik heb zo het vermoeden dat deze dag in het leven is geroepen door een bedrijf met de naam Nutella, maar ik denk ook dat het gros van de mensheid dat niets kan schelen. Ik zal die dag maar eens mijn Nutella-kookboek (ooit gekregen van mijn neefjes en nichtjes) uit de kast trekken.

6 maart: Nationale Oreo Cookie dag
Deze dag is in het leven geroepen door Milky Way.

18 maart: Pannenkoekendag

6 mei: Anti-dieetdag
Waarom hebben ze hier geen " Jaar van" van gemaakt?

28 mei: Internationale Hamburgerdag
Op deze dag vindt altijd onze familiereünie plaats. Nee hoor, grapje. Maar het toeval wil wel dat mijn oma rond deze tijd haar verjaardag viert en we dan vaak met de hele familie ergens gezellig gaan lunchen. In de rest van de wereld wordt de verjaardag van mijn oma gevierd met het bakken van hamburgers, Lief he?

1 juli: De dag van de komkommer 
Ik vermoed dat deze dag tot stand is gekomen omdat er in de zomer nooit zo veel te doen is. Komkommertijd dus.

13 september: Wereld chocolade dag
Need I say more?

1 oktober: Dag van het vegetarisme

25 oktober: De nationale dag van de boterham met pindakaas
De Facebook-pagina van deze dag heeft maar drie volgers. Of het een erg groot feest wordt in oktober is dus maar de vraag.

1 november: De dag van het veganisme
Een prima dag om het recept van vandaag klaar te maken dacht ik zo. Pasta Carbonara. Maar je mag het ook al eerder doen hoor.


Pasta Carbonara


De Pasta Carbonara komt oorspronkelijk uit de buurt van Rome (regio Lazio). Zoals je misschien aan de naam al ziet (carbon) is het een gerecht dat zijn oorsprong waarschijnlijk vindt bij de mijnwerkers. Het verhaal gaat dat de mijnwerkers weinig tijd en geld hadden, en dat het originele recept daarom uit slechts enkele ingrediënten bestaat: eieren, kaas (de lokale kaas pecorino), pancetta (buikspek) of guanciale (wangspek), verse peper en spaghetti. De verse peper op de pasta zou een verwijzing zijn naar de koolstof uit de mijnen.

Ik heb altijd wat moeite met de Carbonara. Vaak is deze pasta wat zwaar, en het vereist wel een goede kok om hier een luchtig geheel van te maken. Zelf sjoemel ik altijd een beetje met de receptuur om het gerecht net iets frisser te maken. Zo heb ik in onderstaand recept peterselie en citroenrasp toegevoegd. Dit en de knoflook kun je weglaten voor een authentiekere variant.

Oja: room hoort dus echt niet thuis in de Carbonara he! Dat is streng verboden.

Wat heb je nodig voor 2-3 personen?


  • 200 gram guanciale (of pancetta) in hele kleine stukjes
  • 100 gram geraspte pecorino (Parmezaanse kaas kan ook hoor, maar dan sjoemel je nog meer)
  • 4 eierdooiers 
  • 2 fijngesneden tenen knoflook
  • 10 gram fijngehakte peterselie
  • Rasp van een halve citroen
  • circa 250 gram spaghetti
  • verse peper

De mise en place

Hoe maak je het klaar?


  1. Zet gezouten water op voor de pasta. En gooi de pasta in de pan als het water kookt.
  2. Bak de guanciale zonder extra vet in een koekenpan goudbruin. Voeg op het laatste moment de knoflook toe, maar zet het vuur uit. De knoflook kleurt, maar zou niet moeten verbranden. 

  3. Klop de eierdooiers met de pecorino, peterselie, citroenrasp door elkaar in een grote schaal. Schep de spekjes met de knoflook (zonder het vet) door het kaasmengsel. 

  4. Houd 2 soeplepels pastavocht achter, en giet de rest van de pasta af als deze al dente is (met een bite). De pasta mag terug in de hete pan met evt. aanhangend vocht.
  5. Schep wat van het extra pastavocht door het kaasmengsel en meng dit goed door zodat je een beetje een saus hebt.
  6. Schenk het kaasmengsel door de pasta. Schep goed door. Voeg eventueel nog een beetje extra vocht toe tot je pasta mooi glanzend is.  
  7. Serveer direct met nog verse peper, wat extra kaas en/of peterselie.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten