Translate

vrijdag 25 september 2015

Hamburgers Favorite Things 2015 (deel 2), en mangomousse met verse gember

Mangomousse met gember

In  mei zette ik voor jullie enkele van mijn favoriete producten op een rijtje. Vandaag volgen een vijftal andere producten die ik heel erg veel en graag gebruik of eet. Voor de zekerheid herhaal ik nogmaals dat ik niet, zoals sommige andere bloggers wel, gesponsord word. Mijn blog is blijkbaar niet spannend genoeg ;-)



Dit product is een van mijn grootste zondes. Elke keer verkondig ik bij jullie dat ik nooit pakjes en zakjes gebruik, maar deze kruidenmix is heilig. Ik noem het mijn 'magic potion'  omdat het werkelijk elk hartig gerecht net wat meer geeft. Ik gooi het graag op een eitje, een stukje vis, gegrilde groenten. You name it.
Wat het is? Het is een mix van gemalen chilipepertjes en gedroogde knoflook. Ik kom het wel eens tegen in Nederlandse supermarkten (als je het ziet, laat het vooral weten, maar sla ook vooral groots in!), maar koop het meestal in Italië. Er is een plek waar ik een paar keer per jaar de hele voorraad opkoop (ook als souvenir voor vrienden). Ik stel me dan altijd voor dat de eigenaar van de winkel zich 's avonds achter de oren krabt wat er toch met zijn kruiden is gebeurd.



Deze rijst staat symbool voor alle gave producten die je bij de Natuurwinkel kunt vinden. Je zou voor de lol eens die winkel (kan ook een Ekoplaza of Estafette zijn) binnen moeten stappen. Je zult versteld staan van alle bijzondere en lekkere rijstsoorten. Maar ook de vele soorten quinoa, peulvruchten, thee, gekke groentes, noten EN CHOCOLADE zijn meer dan voldoende aanleiding om eens binnen te kijken.


Ik ben een groot fan van Brandt & Levie. Brandt & Levie is een Nederlands worstenmerk dat ooit is opgezet door een stel jongens dat in Italië in de leer is gegaan bij enkele grote worstenexperts. Inmiddels is het merk uitgegroeid tot een volledige worsten"lijn" en een slagerij waar recentelijk nog een zeer succesvolle crowdfunding actie voor werd gehouden.
Bij de worsten van Brandt & Levie weet je precies waar je vlees vandaan komt en welke ingrediënten je naar binnen werkt. De worsten zijn worst zoals een worst moeten zijn. Persoonlijk ben ik dol op de venkelworst (zowel gedroogd als vers) als de chipotle met chocolade. 


Je wist het misschien niet, maar vis in blik is in. Tenminste... als je de schrijver van het kookboek "Vis in blik" moet geloven. Persoonlijk vraag ik me in deze wel een beetje af wat er eerder was: de kip of het ei. Ofwel: het boek of het blik?
Feit is in ieder geval dat je op steeds meer plekken prachtig gekleurde blikjes vindt met geweldige smaakvolle vis. Zelf heb ik altijd een enorme visvoer-associatie gehad met geblikte sardientjes, maar ik moet eerlijk bekennen dat dit voorbij is. Tenminste: als je de blikjes eet zoals je hierboven enkele voorbeelden van ziet. Ze zijn heel smaakvol, en erg lekker bij de borrel. 
Je kunt ze onder meer vinden bij Peek & van Beurden



Ik kan niet ontkennen dat Peek & van Beurden een van mijn meest favoriete winkels is. Voor iedereen in Utrecht die van koken houdt is deze winkel het omfietsen waard. Voor iedereen van buiten Utrecht is het een aanrader om de winkel op te zoeken bij een bezoekje aan de stad. Hierboven staan aardbeien in chocolade afgebeeld. De aardbeien zijn gevriesdroogd, en omhuld met dikke witte chocolade. Zelfs als je witte chocolade niets vindt, zou je deze aardbeien eens moeten proberen. Ze zijn echt geweldig lekker. Pas wel op: ze zijn behoorlijk hard!


Mangomousse

Een minder favoriet ding voor mij is een toetje. Zoals je ziet in mijn index is het aantal toetjes ten opzichte van andere gerechten behoorlijk in de minderheid. Ik vond het dus weer tijd voor een simpel toetjesrecept. Met gember. Want dat is dan weer wel een product dat ik graag gebruik!

Wat heb je nodig voor 4 personen?


  • 250 ml ongeklopte verse slagroom
  • 2 el. gembernat
  • 1 el. geraspte verse gember
  • Sap van een halve limoen
  • 1 mango


Hoe maak je het klaar?

  1. Klop de slagroom met het gembernat tot de slagroom stevig is.
  2. Snijd de mango in  stukken. Houd een paar dunne reepjes mango achter de hand voor decoratie.
  3. Pureer de mango met de verse gember en het limoensap tot een dikke massa. Klop dit langzaam door de slagroom.  

  4. Schep de mangomousse in 4 mooie schaaltjes, dek af en laat ongeveer een uur opstijven.
  5. Serveer met de mangoreepjes als decoratie. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten