Translate

vrijdag 1 mei 2015

Hamburgers Favorite Things 2015 (deel 1), en een zalmquiche met asperges

Ik ben dol op zalm. Én op asperges.

Vorige week vertelde ik jullie dat ik volstrekt onafhankelijk ben. Ik krijg geen geld voor mijn blog, ik krijg geen gratis producten thuis geleverd zodat ik er over schrijf, en ik raak eerder blut van deze hobby dan dat ik er rijk mee word. Maar dat maakt mij allemaal niet uit. Ik vind het gewoon leuk om te doen. En zolang ik het idee heb dat ik er een paar mensen blij mee maak (waaronder mezelf), zal ik waarschijnlijk nog wel even doorschrijven.

Met dit alles in het achterhoofd, ga ik jullie vandaag een paar van mijn meest favoriete producten laten zien. Gewoon. Omdat ik ze zo verrekte lekker of handig vind. Of omdat ik blij word van de makers van het product en het hen gun om wat bekender te worden. Hierbij dus:

Ghee Easy
Ghee is een soort van geklaarde boter die veel in de Indiase keuken wordt gebruikt. Ghee Easy is een potje met geklaarde boter van Nederlandse oorsprong (Nederlandse koeien). Het fijne aan Ghee is dat het veel meer verhit kan worden dan een roomboter, zonnebloemolie of olijfolie. Het is dus perfect om een biefstukje of je aardappeltjes in te bakken. Het vet verbrandt niet en daardoor bak je dus gezonder. De geur van ghee easy is apart, maar de smaak is neutraal.
Ghee Easy is te koop bij delicatesse-zaken (zoals Peek en van Beurden op de Nachtegaalstraat in Utrecht).



Hottie Sambal
Al jaren ben ik groot fan van Hottie Sambal, en dan met name van de aardappel, de aubergine, of de rode ui & honing versie. Hottie Sambal wordt gemaakt door Sita Danser, een ontzettende aardige en enthousiaste vrouw die je tegen kunt komen op streekmarkten en culinaire events. Haar producten zijn zelfbedacht, biologisch en duurzaam geproduceerd. De sambals zijn natuurlijk wel pittig (sommige wat pittiger dan andere), maar heel erg smaakvol en bijzonder. Zeker het proberen waard. Bezoek de website voor verkooppunten.



Maldon zoutsnippers
De trouwe volger van dit blog weet dat ik thuis heel veel soorten zout heb. Het ene zout past beter bij een biefstuk, het andere zout past weer beter bij vis. Daarnaast is er onder meer gerookt zout, zwart zout, rivierzout, rood Hawaiiaans zout, en zout uit zoutmijnen (met een blauwe glans).
Mijn meest favoriete zout zijn de Maldon Zeezoutvlokken. Dat komt niet alleen door de smaak (niet superzout), maar zeker ook door de structuur. Omdat het zout uit het water wordt geschept, krijg je hele dunne flintertjes die nét die finishing touch kunnen geven die je maaltijd nodig heeft.
Dit zout is in de meeste supermarkten te koop.


Deze yoghurt is in ieder geval te krijgen bij de Natuurwinkel op de Nachtegaalstraat in Utrecht en bij de 'Smaak van de Lage Landen' in Breda. Het is een biologische yoghurt die met behulp van zonne-energie wordt gemaakt. Alhoewel de fles wat onhandig is, lukt het me toch elke keer om de hele pot hélemaal leeg te krijgen. Helaas gaat dat vaak wat sneller dan gepland. De yoghurt is vol, romig, een tikkie zoet en fris. 



Tabasco
Tja, dit is een product dat iedereen kent. Ik ben er gewoon een beetje aan verslaafd: that good old tabasco. Ik giet het op een gebakken eitje, soms stiekem in de pastasaus (foei, foei) en zeker ook in de guacamole of jambalaya.
Tabasco wordt gemaakt van tabasco-pepers, azijn en zout. Na het vermalen van de pepers en het zout wordt het mengsel eerst drie jaar in eikenhoutenvaten gerijpt om extra smaak te krijgen. Hierna wordt de azijn pas toegevoegd, en moet de saus nog een maandje verder rijpen. Het exacte recept van Tabasco is alleen bekend bij de familie van de bedenker die de productie nog altijd in eigen handen heeft. Het oorspronkelijke recept dateert al vanaf 1870.


Egmondse bollen
Deze biologische geitenkaasballetjes zijn heerlijk en worden geproduceerd op de Klompenhoeve in de buurt van Alkmaar. De melk is afkomstig van geitjes uit de regio, en wordt tot kaas gemaakt op de zorgboerderij door begeleiders en cliënten. De balletjes zijn zacht, romig, en een tikkie gekruid. Dit maakt ze perfect voor een frisse salade met bijvoorbeeld bietjes en/of rucola. Ik koop ze zelf altijd in de biologische winkel.


De olijfolie van Comincioli
Het laatste product van vandaag is de olijfolie van Comincioli. Mensen, mensen: deze olie is heerlijk!
In de algemeenheid heeft men het niet over Lombardije als men over Italiaanse olijfolie spreekt. Meestal gaat het dan over olijfolie uit Ligurië, Toscane of Sicilië. Dat is niet helemaal eerlijk: Comincioli produceert drie soorten olijfolie in Lombardije (in de buurt van het Garda-meer) en behoort volgens de bekende olijfoliegidsen van Gambero Rosso en Slow Food tot de toppers van het land. De olies zijn wel een tikkie (héél groot tikkie) aan de dure kant (circa 25 euro voor een halve liter). Je moet het dus niet over ál je eten heen gooien. Wees selectief in je gebruik, en geniet van de lage zuurgraad en het kruidige karakter.
Je kunt de olijfolie aan de deur kopen in Puegnago sul Garda of bestellen via internet.




Een volgende keer krijgen jullie meer van mijn favoriete producten. Nu gaan we over naar het recept van deze week:

Zalmquiche met asperges en twee soorten zalm 


Wat heb je nodig?

  • 300 gram verse groene asperges (schoongemaakt)
  • 200 gram verse zalm (dunne plakjes)
  • 100 gram gerookte zalm
  • 200 gram verse spinazie
  • 2 knoflooktenen (fijngehakt)
  • 3 eieren
  • 6 bladerdeegvelletjes (ontdooid)
  • 200 ml slagroom
  • taartvorm

Hoe maak je het klaar?


  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Beboter de taartvorm en bedek de bodem en een deel van de zijkant (circa 2 cm) met het bladerdeeg. Prik hier met een vorm wat gaatjes in en bak het bladerdeeg in ongeveer 10 minuten in de oven totdat de bodem licht gekleurd is.
  • Bak intussen de spinazie met de knoflook in een pannetje totdat de spinazie is geslonken. Giet de spinazie af. Zorg dat al het vocht weg is. Hak de spinazie fijn.
  • Kook de asperges 5 minuten in kokend water en snijd ze in stukjes van circa 2 cm.  

  • Bedek de bodem van de quiche met de gerookte zalm.

  • Klop de eieren los en meng deze door de slagroom. Schep hier de spinazie en de asperges doorheen, en giet het mengsel in de taartvorm.

  • Bedek het mengsel met de plakjes verse zalm, en zet de taart circa 25 minuten in de oven of in ieder geval tot de vulling stevig is geworden. 


p.s. je hoeft de quiche eigenlijk niet te zouten,omdat de gerookte zalm waarschijnlijk al zout genoeg is. Strooi er wel wat peper overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten