Translate

vrijdag 6 maart 2015

Vriendschap is... hangop met gestampte muisjes


"Great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget." 
Daar moest ik vorige week aan denken toen ik afscheid nam van vriendinnetje E, bij jullie 'welbekend' als het vegetarische vriendinnetje dat meeging kalfswangen halen bij de slager.

E. vertrok afgelopen dinsdag naar het buitenland. Voor altijd. En dat weet ik zeker: dat het voor altijd is. Zij komt namelijk zelf niet uit Nederland. En haar man ook niet. Het feit dat zij samen ooit naar Nederland verhuisden, enkele jaren nadat wij elkaar (alle drie) voor het eerst ontmoetten tijdens onze studie in de Verenigde Staten, was natuurlijk al bijzonder. Nog bijzonderder was het dat zij vervolgens bij mij om de hoek kwamen wonen, bijna twaalf jaar in Nederland bleven, en hier zelfs drie kinderen kregen.

"Samen eten, is olie voor vriendschap"
E. en ik gingen regelmatig samen een kopje koffie drinken en een hapje eten bij restaurantjes in de buurt. Dankzij haar kwam ik er achter dat het toch wel heel praktisch is om geen vegetariër te zijn (waar vrienden al niet nuttig voor zijn, nietwaar?). Maar dankzij haar maakte ik ook voor het eerst kennis met Ottolenghi en zijn geweldige recept van risotto met aubergine en citroen, dat ze toch echt beter wist te bereiden dan ikzelf.

"A good friend is cheaper than therapy"
Risotto maken is overigens ook een stuk goedkoper dan therapie, daar schreef ik al eens eerder over. Toevallig is E. dol op risotto. Zij maakte dit in het verleden wel eens voor mij. Eén keer dus die met aubergine en citroen, maar vaker eentje met rode ui, paddenstoelen en witte vermouth (in plaats van witte wijn). De eerlijkheid gebiedt mij echter te vermelden dat ik dankzij E. ook een groot aantal afhaaltenten in mijn stad heb leren kennen. Met name de Indiase afhaaltent Namaskar was bij ons erg favoriet.

"Friendship isn't a big thing, it is a million little things"
Het is niet leuk als een vriend verhuist. Het is niet dat we elkaar dagelijks zagen, maar het feit dat je elkaar dagelijks kunt zien als je dat wilt, maakt je vriendschap anders dan wanneer je elkaar alleen kunt bezoeken met het vliegtuig. Zeker als je weet hoe verschrikkelijk dol ik op vliegen ben. Maar ja: als je moet dan moet je. En zoals het Joodse spreekwoord luidt "Old friends like old wine don't lose their flavor": het bezoek zal zeker de moeite waard zijn. Binnenkort maar eens wat valium inslaan dus....


Hangop met gestampte muisjes (4-6 personen)
Ik vond het leuk om bij dit verhaal een echt Hollands recept te zetten met een ingrediënt dat je alleen in Nederland vindt (gestampte muisjes). Wellicht is het aanleiding voor E. om snel weer een bezoekje aan Nederland te wagen.

Het idee voor dit recept heb ik gekregen van vriendinnetje H v/d V. Jaren terug vertelde zij mij over dit geweldige eenvoudige toetje. Perfecte comfort food voor wanneer je net afscheid hebt genomen van een vriend (of een gat in je sok hebt, je haar slecht zit of een ander goed excuus hebt).


Wat heb je nodig? (let op: begin 1 dag van tevoren!)

  • 1 liter volle kwark
  • een schone theedoek die niet naar wasmiddel ruikt
  • 250 gemengd rood fruit. Mag uit diepvries
  • 75-100 gram gestampte muisjes 
  • als je wilt: 1 tl. suiker
  • als je wilt: wat limoncello
  • als je wilt: wat verse munt als garnering

Je kunt overigens ook magere kwark gebruiken, maar ik vind de hangop dan altijd op stofverf lijken. Het is maar wat je lekker vindt.

Hoe maak je het klaar?

  1. Leg de schone theedoek in een vergiet, hang het vergiet in een pan (zorg dat de onderkant van het vergiet niet de pan raakt) en schep de kwark in de theedoek. 
  2. Sla de theedoek dicht, en zet het geheel zo circa 24 uur in de koelkast.
  3. De volgende dag zie je dat al het vocht uit de kwark is gelopen. Giet dit vocht weg. 
  4. Schep de kwark in een bak en vermeng het met de gestampte muisjes. Begin met 75 gram, en proef of je het zoet genoeg vindt. 
  5. Gooi het rode fruit in een klein pannetje. Schenk hier de limoncello of wat ander vocht (water) bij. Voeg evt. ook wat suiker toe als het allemaal nog niet zoet genoeg voor je is. Verwarm het fruit tot het door-en-door warm is. 
  6. Schep de hangop in een mooi schaaltje, schep hier wat fruit overheen, druppel wat van de limoncello over het geheel, en garneer (als je dat wilt) met wat verse munt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten