Translate

vrijdag 5 december 2014

Elk jaar gaat er weer wat mis, maar gelukkig eet Sint vis



Zoals je wellicht al had vernomen
Ben ik onlangs weer hier aangekomen
Dat doe ik jaarlijks met mijn boot
Maar dat gaat niet zonder slag of stoot
Elk jaar gaat er weer wat mis
Mijn reis is zelden kattenpis

Is mijn schipper niet verdwaald?
Dan zijn de pakjes weggehaald....
Zijn mijn pieten een keertje braaf?
Word ik ziek van amandelstaaf....
Gaat het voorspoedig op mijn schuit?
Slaan al mijn pieten roze uit....

Altijd gaat van alles mis
Dat gebeurt al sinds mensheugenis.
Mijn leven gaat niet over rozen.
Ik lijd zelfs aan een angstneurose.
Al die ellende, jaar in jaar uit,
Betaal me blauw aan m'n therapeut

Maar ik heb een goed bericht:
Mijn hart is niet onder stress gezwicht
Met dat ding is nog steeds niets mis
Ik ben namelijk dol op verse vis
En die heb ik altijd met me mee
Zelfs als ik verdwaald ben op open zee.

Dus kleurt ons Pietje groen of geel?
Ik pak mijn hengel, structureel.
Het effect ervan is mooi tweeledig
Ik ontspan erbij: compleet volledig
En door 't onverzadigd vet
Gaat mijn hart als 'n raket.

Ik grill, ik bak en ik marineer
Het is een feest als ik dineer
Mijn hart gaat als een rikketik
Als ik weer in een mossel prik.

Ik gun jou thuis ook zo'n bistro
Daarom voor jou dit mooi cadeau:
Sint's favoriete recepturen
Bomvol gezonde aminozuren.

(en een beetje boter hier en daar, maar dat geheel terzijde)

Hartelijke groet,
Sinterklaas



Mosselen met knoflookolie (circa 15 minuten)


Wat heb je nodig voor 30 stuks?

  • 30 (schone) mosselen
  • 1 dl goede olijfolie
  • 2 tenen knoflook (fijngehakt)
  • 2 el. fijngehakte peterselie
  • wat zout
  • wat chili-vlokjes (naar smaak)
  • kwart biologische citroen in hele dunne plakjes
  • optioneel: zeekraal als garnering. 

Hoe bereid je het?

  1. Verwarm de oven voor op 225 graden.
  2. Doe de mosselen in een ovenschaal. Zet ze in de oven tot ze opengaan (circa 5-10 minuten)
  3. Verwarm in de tussentijd de olijfolie heel zacht in een pan. 
  4. Voeg de knoflook toe en laat dit heel zachtjes karameliseren. Voeg dan de citroen toe. Verwarm dit nog even mee.
  5. Schep de warme olie door de mosselen en bestrooi met de peterselie.
  6. Dien de mosselen op in een kant van hun schelp. Garneer eventueel met zeekraal die je even (1 minuut) in warm water hebt geblancheerd. 


Makreelmousse (10 minuten + 1 uur wachttijd)


Wat heb je nodig voor 2 bollen?

  • 100 gram gestoomde en schoongemaakte makreel
  • 50 gram boter
  • 1 tl. wasabi
  • Zakje wasabi-rucola (Albert Heijn) of waterkers
  • 1/2 el. rode peperballetjes
  • peper/zout
  • 1-2 el citroensap (naar smaak)

Hoe bereid je het?

  1. Smelt de boter zachtjes in een pannetje.
  2. Schep de makreel door de boter met de wasabi, het citroensap en het peper en zout naar smaak.
  3. Gebruik de staafmixer om de mousse tot een zachte crème te pureren. 
  4. Laat de crème een uurtje opstijven in de koelkast.
  5. Maak twee bolletjes met een ijsschep en serveer deze op een bed van sla. Garneer met de rode peperballetjes. 


Zalm in wodka (10 minuten + 4 uur wachttijd)


Wat heb je nodig voor circa 15 stuks?

  • 200 gram rauwe zalm (zonder velletje)
  • 1 dl. wodka
  • 1 tl. suiker
  • 1 tl. zout
  • 1 zip lock zakje
  • 100 gram roomkaas (naturel)
  • Evt. een schepje crème fraîche of yoghurt
  • 15 gram gemengde verse kruiden: peterselie, bieslook en basilicum
  • Carrs' toastjes (soort matzes)
  • Halve kleine rode ui in flinterdunne ringetjes
  • Paar strengen bieslook in stukjes van 1-2 cm lang.

Hoe bereid je het?

  1. Doe de zalm in het zip lock zakje met de wodka, het zout en de suiker. Schud het zakje goed en leg het dan tenminste 4 uur in de koelkast.
  2. Gebruik de staafmixer om de roomkaas met de gemengde kruiden tot een zachte crème te pureren. Voeg eventueel wat crème fraîche toe om het iets zachter te maken. 
  3. Snijd de zalm in flinterdunne plakjes.
  4. Schep op een toastje wat van de roomkaaskruidencrème, leg hierop de zalm, en garneer met de rode ui en bieslook. 

Onderstaand hapje is eigenlijk een klein grapje. Je houdt waarschijnlijk wat van de kruidencrème over. Met nog wat tomaatjes en zwarte olijven erbij, maak je heel eenvoudig:

Lieveheersbeestjes (5 minuten)


Wat heb je nodig?

  • De kruidencrème (zie het recept met de zalm in wodka)
  • Paar kleine pruimtomaatjes (doormidden)
  • Handvol zwarte olijven zonder pit (doormidden)
  • 2 zwarte olijven: fijngehakt tot hele kleine stukjes
  • Carrs' toastjes
  • Eventueel wat krulsla als "gras" (maar ik heb gemerkt dat kinderen dat niet willen eten)

Hoe bereid je het?

  1. Smeer de toastjes in met de kruidencrème.
  2. Leg hierop een half tomaatje. 
  3. Leg hier tegenaan een half stukje olijf.
  4. Plak wat van de kleine spikkeltjes op de 'rug' en je lieveheersbeestje is klaar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten