Translate

vrijdag 19 december 2014

De smaak van Kerst (paddenstoelensoep met dragon en Noilly Prat)



Iedere zichzelf respecterende foodblogger moet af en toe op expeditie. Het huis uit. Research op locatie doen. De doelgroep ontmoeten. De leveranciers spreken. Weer een beetje met de voeten in de klei staan (so to speak).

Ik dus ook.

En daarom toog ik afgelopen vrijdag in de storm en de regen naar de Jaarbeurs voor The Taste of Christmas, om speciaal voor jullie verslag te kunnen doen van de culinaire kersttrends van dit jaar. Het is maar dat je het weet. Anders was ik daar natuurlijk nooit heen gegaan, dat begrijp je. Het was pure business.


Nu zijn jullie waarschijnlijk reuze nieuwsgierig wat voor informatie ik heb verzameld. Nou, dat is het volgende:

  • Chocoladestokjes van Belgische chocolade die je langzaam roert in warme melk tot je chocolademelk hebt; 
  • Pommeau. Een port-achtig drankje uit Normandië dat gemaakt wordt uit Calvados met ingedikt appelsap en 17% alcohol bevat; en. 
  • Fudge van gember.
Natuurlijk heb ik dit alles verzameld en grondig onderzocht met jullie belang in het achterhoofd. En ik kan jullie de heugelijke mededeling doen: het smaakte goed! Kortom: kom je het tegen? Ik zou het kopen.

Tja, en verder? Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel inspiratie opgedaan als ik heel eerlijk ben. Ik ben per ongeluk lid geworden van Foodies (terwijl ik me zo had voorgenomen niet lid te worden van wéér een tijdschrift, maar mijn handtekening was zomaar weer gezet) en ik heb een demonstratie van een topkok bijgewoond (maar daar haakte ik snel af omdat hij het over duurzaam koken had en vervolgens een gerecht met paling ging klaarmaken). 


Ik eindigde mijn bezoek uiteindelijk bij een Caribische (!) foodstand (Pass the Peas) waar ik verrukkelijke home fried chicken (!) met mango-chutney proefde, en mij vervolgens verschrikt afvroeg of ik jullie een plezier zou doen met een kipnuggetrecept voor kerstmis. 

Ik dacht het niet....

Kortom: echte kerstinspiratie heb ik een beetje gemist tijdens mijn bezoek aan de Taste, maar ik ben wel met lekkere dingen thuisgekomen. En gelukkig had ik onderstaand soepje nog in de aanbieding. Het is een heel simpel soepje, maar door de smaak van dragon en Noilly Prat (een soort vermout, te verkrijgen bij de slijter) is het zeker bijzonder genoeg als tussengerechtje met kerst. Noilly Prat wordt overigens ook vaak gecombineerd met vis (coquilles bijvoorbeeld). Dat kun je dan weer op tweede Kerstdag klaarmaken met de rest van de fles. 

Paddenstoelensoep met dragon en Noilly Prat



Wat heb je nodig voor circa 4 personen (voorgerechtje) ?

  • 250 gram gemengde paddenstoelen, in reepjes
  • 1 gesnipperde ui
  • 2 fijngehakte teentjes knoflook
  • 2 cm Spaanse peper in hele fijne/kleine stukjes
  • 2 takjes dragon (fijngehakt is dat ongeveer 2-3 el.)
  • 2 dl. Noilly Prat
  • 1/2 liter water
  • 1 blokje paddenstoelenbouillon 
  • 1/2 blokje kippenbouillon (de rest achter de hand houden)



Wat moet je doen?

  1. Bak in een diepe hapjespan de uitjes met de knoflook licht aan in wat olijfolie. 
  2. Voeg dan de paddenstoelen toe en de Spaanse peper en bak deze tot de paddenstoelen lichtbruin kleuren maar nog wel een beetje stevig zijn.
  3. Giet de Noilly Prat in de pan, laat de paddenstoelen er 1 minuutje lekker in stomen. Voeg dan de dragon, bouillonblokjes en een halve liter water toe. 
  4. Maak de soep goed heet. En proef of je er nog wat meer bouillon aan toe moet voegen. Zo niet? Dan is het klaar om te serveren. 
  5. Garneer met wat extra dragon, en eventueel nog een pepertje (in ringetjes). Maar let op dat de soep niet te pittig wordt. Er moet een klein 'prikje' inzitten.
Eet smakelijk en een hele fijne kerst toegewenst!


1 opmerking:

  1. Je kunt ook zelf bouillon maken voor deze soep. Dat is wat meer 'Slow Food'. Mijn wildbouillon (te vinden via mijn index) kun je prima als basis voor deze soep gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen