Translate

vrijdag 26 december 2014

Ik zag zo groen als deze Rucola-cocktail

Je krijgt vandaag het recept voor dit drankje + twee lekkere hapjes

Oudejaarsavond is voor mijn oma een dag als alle andere. Zij sluit de gordijnen, drinkt misschien nog een glaasje wijn, en gaat op tijd naar bed. Dan valt ze in een diepe slaap en droomt ze met goed geluk over mijn opa die jaren geleden overleed en waar ze zestig jaar mee getrouwd was. Om de volgende dag wakker te worden zonder de overgang van het ene naar het andere jaar bewust te hebben meegemaakt. En dat vindt ze prima.

Ergens klinkt het wel heerlijk. Gewoon net doen alsof het een dag is als alle andere en de poeha vergeten. En dus niet te hoeven besluiten over met wie je oud-en-nieuw zal doorbrengen (en met wie liever of helaas niet), of na te hoeven denken over het kopen van entreekaartjes voor een feestje in een kroeg of discotheek. Iets dat je bovendien al begin december moet besluiten, omdat het feest anders misschien uitverkocht is, terwijl je op het moment suprême zelf misschien het liefst thuis zou blijven om spelletjes te spelen, maar dan die kaartjes van 50 euro al hebt aangeschaft en dus wel "moet". 

Rondom oud-en-nieuw hangt toch eigenlijk altijd de verwachting dat het dé avond van het jaar moet zijn, hét hoogtepunt, de samenkomst van al het goede. Ik moet dan altijd even (tegenwoordig grinnikend als een boer met kiespijn) terugdenken aan de oud-en-nieuw viering van de eeuwwisseling waar ik me wéken van tevoren enorm op had verheugd en wat in de categorie Het-Had-Zo-Mooi-Kunnen-Zijn één van de grootste desillusies onder de oud-en-nieuw-vieringen werd.

Ik woonde in een studentenhuis met dakterras, en had daardoor de beste locatie voor het grote vuurwerk dat zou plaatsvinden die avond. De hele dag had ik in de keuken gestaan om samen met wat vrienden een spectaculair diner in elkaar te flansen, en net toen de eerste gasten binnenkwamen stromen, kwam er een gigantische hoofdpijn en misselijkheid opzetten waardoor ik de rest van de avond met een emmertje onder mijn bonkende hoofd in de tuin zat, terwijl mijn vrienden op mijn studentenkamertje het diner aan het opsnoepen waren. Ik zag zo groen als de cocktail waarvan jullie straks het recept krijgen.

Gelukkig heb in al mijn oud-en-nieuw-vieringen (en dat zijn er niet heel veel hoor, want ik ben nog echt super jong) ook wel de nodige hoogtepunten. Over één van de hoogtepunten heb ik jullie in het verleden al eens iets verteld. Het was het feestje waar ik voor het eerst kennismaakte met champagne, toen mijn ouders mij als tweejarige even uit het oog verloren en ik alle glazen stiekem achterover tikte. Alhoewel ik me er niet heel veel van herinner, schijn ik er een groot feest van gemaakt te hebben.

Een ander hoogtepunt was mijn eerste oud-en-nieuw-feest in Italië. We gingen uit eten bij een schattig klein restaurantje en kregen tot onze verrassing een oneindig aantal verrukkelijke gerechten geserveerd. Bij gang nummer 9 bleek het ineens al twaalf uur te zijn en gaf iedereen in het restaurant elkaar een hand, om vervolgens vijf minuten naar drie pijlen vuurwerk te kijken, en weer door te gaan met de volgende 4 gangen.

Zo blijkt maar weer: de mooiste avonden zijn de avonden waar je onverwachts positief verrast wordt, en niet de avonden waar je van te voren de grootste verwachtingen van hebt.

Ditzelfde geldt voor het drankje en de hapjes die ik voor jullie heb vandaag. Op papier (of scherm) lijkt het allemaal niet zo heel veel voor te stellen. Maar je zult verrast staan. Het is echt heel lekker. Kortom: laat je positief verrassen en geniet van een verrassend lekkere oud-en-nieuw.

De beste wensen!



Rucola-cocktail 

Wat heb je nodig voor circa 3-4 flûtes?
  • 200 ml citroensorbetijs
  • 500 ml ginger ale (goed koud)
  • 60 gram rucola
  • optioneel 2 el. wodka

Hoe maak je het klaar?

  1. Doe de helft van de ginger ale met de andere ingrediënten in een blender. 
  2. Pureer alles tot het glad is. Voeg dan de resterende ginger-ale toe, roer goed, en serveer direct.


Grissini met tonijn en prosciutto



Wat heb je nodig voor 8-10 stuks?
  • half pak grissini (soepstengels) met zoutkorrels
  • 1 blikje tonijn
  • 2 ansjovisjes
  • 8 stengels bieslook
  • 2 el. yogonaise
  • 8-10 plakken rauwe ham (coburger of Parma), flinterdun gesneden (dit is ongeveer 100 gram)
  • optioneel: rucola als garnering. 

Hoe maak je het klaar?
  1. Maak met een staafmixer een zachte crème van de tonijn, ansjovis, yogonaise en de bieslook.
  2. Smeer wat van de crème op een plakje ham.
  3. Leg hier een uiteinde van een soepstengel op en rol de ham om de stengel.
  4. Serveer met wat rucola. 

Grissini met artisjok en courgette



Wat heb je nodig (6-8 stuks)?
  • half pak grissini (soepstengels) met zoutkorrels
  • potje (280 gram) artisjokken op olie met kruiden
  • 8 stengels bieslook
  • 2 el. yogonaise
  • 1 courgette
  • optioneel: rucola als garnering

Hoe maak je het klaar?
  1. Maak met een staafmixer een zachte crème van de uitgelekte artisjokken, yogonaise en de bieslook.
  2. Snijd de courgette in 6-8 dunne plakken en grill deze in een grill-pan tot de courgette gaar is en je zwarte strepen ziet. 
  3. Smeer wat van de crème op een plakje courgette.
  4. Leg hier een uiteinde van een soepstengel op en rol de courgette om de stengel.
  5. Leg de rolletjes met het uiteinde van de courgette naar beneden op een bordje (anders rolt hij weer open). Garneer eventueel met wat rucola.
  6. Let wel op met het eten van dit rolletje. De courgette laat makkelijk los. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten