Translate

vrijdag 6 juni 2014

Een writer's block.... en lamsvleespakketjes met asperges


Ik heb een writer's block. Ja echt. Na 90 redelijk probleemloos geschreven verhalen en recepten, loop ik nu vast. Het is niet dat ik stop met mijn blog hoor. Geen zorgen. Ik weet namelijk dat er nog hónderden verhalen in mijn hoofd ronddolen. Bovendien heb ik een lijstje liggen met vele, vele recepten die ik nog met jullie wil delen.

Maar ja. Het verhaal dat bij het recept van deze week hoort, wil maar niet komen. Wat kan ik nou schrijven bij een Frans (!)  recept met lamsvlees en asperges?

Ik ben al dagen mijn hersenen aan het doorspitten:

  • Heb ik niet nog een leuke anekdote van een verblijf in La France? 
  • Heb ik niet ooit een bijzonder encounter meegemaakt met een stuk lam dat waard is om met jullie te delen?
  • Heb ik niet ooit ...?

Vast wel. Maar ik kom er niet op.

Ik hoopte nog dat mijn bezoek aan het Weekeind van de Rollende Keukens afgelopen vrijdag mij uit de brand zou hebben. Maar helaas. Noch de Koreaanse taco met buikspek, noch de Hollandse Bloodhound-hotdog van Brand&Levie gaven mij de inspiratie voor een verhaal bij dit Franse recept. Vreemd.

Zelfs de vega-met-ballen-kar bood geen inspiratie

Maar goed. We moeten het er maar mee doen. De wetenschap dat een weekje Sicilië op korte termijn op de planning staat, en de wetenschap dat dit zelfs de beste schrijvers overkomt ;-) bieden mij troost. Ik laat het dus hierbij deze week. Ga maar snel aan de slag met:

Lamsfilet en croute met asperges en dijonmosterd

Dit recept is een variatie op (en samenvoeging van) twee recepten van Rachel Khoo. Het verschil? Met name de aanwezigheid van mosterd in de saus, én het feit dat ik lam gebruik in plaats van hert.

Tip: Probeer het recept eerst een keertje op jezelf uit. De kunst van het recept zit er namelijk in om het bladerdeeg gaar te krijgen zonder dat het vlees te doorbakken is.

Wat heb je nodig voor twee personen?

voor de lamsvleespakketjes:
  • 4 plakjes bladerdeeg (ontdooid)
  • 300 gram lamsfilet (in twee stukken, zo vierkant mogelijk, niet plat)
  • 1 rode ui
  • klontje boter
  • 2 grote tl. dijon mosterd
  • Beetje suiker en zout
  • Optioneel: wat cognac
Je vindt 150 gram vlees per persoon misschien veel, maar Rachel gaat voor 175 gram per persoon.

voor de asperges met saus:
  • 10 gram roomboter
  • 10 gram bloem
  • 150 ml. fond (van kip of kalf)
  • 1 el. dijon mosterd
  • 1 el. slagroom
  • 1 eigeel
  • 200 gram groene asperge-tops (of grote, maar dan moet je ze iets langer koken)

Hoe maak je het klaar?

Ga eerst aan de slag met de lamsvleespakketjes (vanaf stap 6* kun je beginnen met de asperges en saus).

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Smelt de roomboter in een pan, en bak het lamsvlees rondom heel snel bruin. Haal uit de pan.
  3. Bak in het resterende bakvet de ui gaar met wat suiker en zout. Schenk na 5 minuten de cognac (of wat water) erbij en laat de ui zachtjes garen tot zij lekker zacht is.
  4. Leg 1 stukje lamsvlees op één bladerdeegje. Smeer hier wat dijon overheen en leg de uien hier weer bovenop.
  5. Dek het geheel af met het andere bladerdeegje. Duw de zijkanten goed op elkaar, en rol de uiteinden op (zie foto). Doe hetzelfde met het andere stukje lamsvlees. 
  6. Bestrijk de pakketjes eventueel met wat extra eigeel, en zet ze op wat bakpapier in de oven.* 
  7. Nu wordt het spannend. Je wilt dat het bladerdeeg gaar is, maar het vlees rosé blijft. Dat is helemaal afhankelijk van hoe heet je oven echt is. Ik raad je aan om het niet langer dan 10 minuten in de oven te zetten. Anders is het vlees echt te gaar. Vandaar dat het van belang is dat je vlees niet te plat is. 
(1)
(2)
(4)
(3)
























De saus en asperges kun je maken terwijl het vlees in de oven staat.
  1. Breng water aan de kook.
  2. Smelt de boter in een ander pannetje en voeg de bloem toe. Roer dit goed totdat de bloem bruin kleurt. 
  3. Voeg van het vuur de fond toe. Klop dit alles heel goed door om klontjes te voorkomen. Verwarm het opnieuw, terwijl je blijft kloppen en de saus langzaam dik wordt. 
  4. Als de saus de juiste dikte heeft, haal je het van het vuur en voeg je de slagroom, de dijon en het eigeel toe. Meng goed. Proef of je misschien nog wat meer mosterd moet toevoegen. 
  5. Kook de asperges in max. 2 minuten gaar en giet af.
Schenk wat van de saus op een bord. Leg hier het lamspakketje op en de asperges. Smullen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten