Translate

vrijdag 13 juni 2014

De vismarkt in Catania, en gegrilde vis met kruidenolie

Dorade met kruidenolie
Vorige week had ik een writer's block. Deze week loop ik over van inspiratie! Hoe dat kan? Het antwoord is vrij simpel:

Ik was in Sicilië.

Uitzicht op de Etna vanaf Taormina

Tjonge. Wat is het daar verschrikkelijk mooi, bijzonder, gezellig en heerlijk. Sicilië is gewoonweg een geweldig eiland.

Ik was er wel eens eerder geweest. Zo'n vijf jaar geleden. Toen ging ik in mijn eentje om een talencursus te volgen in Taormina, tezamen met een kookcursus en een cursus Siciliaanse specialiteiten. Ik had een super tijd, ondanks dat ik bij die laatst genoemde cursus de enige cursist bleek te zijn en ik 4 avonden op rij met mijn (getrouwde) docent tijdens zonsondergang op een dakterras lokale wijnen en hapjes aan het proeven was. Dat voelde toch een beetje raar.

Het Domplein van Siracuse

Vorige week ging ik niet alleen naar Sicilië. Ik ging met een groot deel van mijn jaarclub. Met 11 dames om precies te zijn. Je gelooft me vast als ik zeg dat het dit maal een heel ander soort vakantie was, al was het alleen al omdat ik nu geen enkele keer met een getrouwde Siciliaan op een dakterras wijntjes heb gedronken.

Wat een kleuren!

Ook dit keer had ik echter een geweldige tijd: in Siracuse, in Taormina, op de Etna, en natuurlijk in Catania waar we de lokale vismarkt bezochten met enorme zwaardvissen, levende slakjes, tonijn, schelpjes en wat al niet meer...


En het meest geweldige was nog wel dat ik dit keer los kon gaan! 
  • Vijf jaar geleden verbleef ik, toen ik de vismarkt bezocht, in een pension in Catania. Dit jaar verbleef ik in een villa met riante keuken (en giga zwembad, maar dat is voor dit verhaal niet zo relevant)
  • Vijf jaar geleden had ik voor mijzelf nooit zo veel verschillende soorten vis kunnen kopen ("Doet u maar 1 sardine, een halve inktvis, 5 vongole en 1 armpje van de octopus"). Dit jaar bevond ik mij op Sicilië met 10 andere dames die gelukkig helemaal niet lullig doen over een beetje vis.

Kortom: ik waande mij in het paradijs en kocht de ene lekkernij na de ander om deze vervolgens met jaarclubgenoot L. zowel bij de lunch als het diner in verschillende variaties op te dienen.  

Gegrilde inktvis met de kruidenolie

Vandaag krijgen jullie het recept voor de kruidenolie die ik die dag maakte bij de verschillende soorten vis. Het idee is heel simpel. Je maakt de saus, grilt vis op de BBQ of in de grillpan en giet de saus over de warme vis. Klaar. 

De saus smaakt geweldig met inktvisjes, sardientjes, garnalen, dorades of welke andere vis dan ook. Hieronder heb ik het gemaakt met dorade (gewoon te krijgen bij een goede visboer, circa 1,50 per 100 gram).

En houd je wat saus over? Dip er dan wat brood in of gooi er de volgende dag wat ontpitte in stukken gesneden tomaat doorheen en serveer op geroosterd brood als bruschetta. 

Dorade met kruidenolie

ingrediënten:
  • 1 middelgrote dorade (zonder ingewanden, maar verder gewoon heel)
  • 200 ml milde olijfolie
  • 50 ml. witte wijnazijn
  • 30 gram (liefst) platte verse peterselie
  • 10 gram verse basilicum
  • 10 gram verse munt
  • 3 tenen knoflook in dunne plakjes
  • goede snuf zout
  • kleine pepertjes (peperoncino) naar smaak

bereiding:
  • Hak de kruiden grof met een scherp mes  

  • Doe de kruiden in een schaal met de olijfolie, azijn, het zout, de knoflook en de peperoncino. Meng alles goed door.
    Nee, je wordt niet dizzy. Ik heb een nieuwe lens voor mijn camera

  • Maak de grillpan of BBQ goed heet. 
  • Smeer de dorade in met wat olijfolie en leg op de grill. Dek af met wat folie. Grill de vis in ongeveer 10 minuten per kant goudbruin en gaar. Check in de buik van de vis of de binnenkant niet meer glanst. Dan is de vis ook van binnen gaar. 
  • Leg de vis op een schaal en serveer met de kruidenolie.


Geniet!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten