Translate

vrijdag 18 juli 2014

Een beetje vreemd maar wel lekker: watermeloensoep

Een voorgerecht met watermeloen

Regelmatig heb ik het op mijn blog gehad over mijn moeder en haar kookkunsten. Zo vertelde ik jullie over de venkelsoep die zij bereidde als wij ziek waren, over de worst waar zij een hekel aan heeft, en de authentieke couscous die zij maakte als zij weer door 'haar vrouwen' was geïnspireerd tijdens het jaarlijkse etentje op de Taalschool.

Mijn moeder was en is een grote inspiratiebron voor mijn huidige kookkunsten.

Mijn moeder heeft het niet van een vreemde. Ook haar vader was dol op koken. Hij was vooral expert in het bereiden van grote stukken vlees en vis, én in het bakken van uienringen. Ik vind het nog altijd jammer dat ik dit recept nooit aan hem gevraagd heb.

Mijn culinaire passie komt echter niet alleen van deze kant van de familie. Eerder vertelde ik jullie al over de chocolade truffels die mijn opa van vaderskant maakte. Maar ook mijn oma aan die kant van de familie stond regelmatig in de keuken en bereidde dan een uitgebreide (meestal Franse) maaltijd.

Het is dus niet vreemd dat ook mijn vader wel eens de keuken induikt. Als kind vonden wij dat geweldig! Hij maakte namelijk de meest rare dingen. Rare dingen die wij als kind super lekker vonden.

Zo herinner ik mij nog dat we een keer 'salade' zouden eten. Ik geloof dat er ook groenten in de salade zaten. Maar verder bevatte het voornamelijk knakworst, salami, blokjes kaas, zure uitjes en mayonaise. Laten we het zo samenvatten: de culinaire genen heb ik van beide kanten van de familie gekregen, maar mijn vader heeft het (gelukkig bij mij iets anders geprogrammeerde) knopje "een beetje vreemd, maar wel lekker" aangezet.

In deze categorie valt ook onderstaande soep. Want zeg nou zelf.... watermeloen, buffelmozzarella, peperoncino en parmaham? Tezamen als soep? Dat is wel echt een beetje vreemd.


Watermeloensoep met buffelmozzarella


Je hebt nodig voor 4 personen:

  • Een bloedhete zomerdag
  • 1 kleine watermeloen zonder pitten (circa 2 kilo)
  • 2 tomaten (ontpit, en in stukjes)
  • 6 plakjes flinterdunne parmaham (goede kwaliteit)
  • 12-16 mini buffelmozzarella-balletjes (in plastic bak te koop)
  • Halve tl. fijngemalen peperoncino (of meer naar smaak)
  • Halve tl. zout
  • Verse peper
  • Basilicum (circa 3 blaadjes per persoon) 


Wat moet je doen?


  1. Snijd de watermeloen doormidden en haal al het vruchtvlees er uit.
  2. Stop het vruchtvlees met de twee tomaten en een klein scheutje water in een blender.
  3. Voeg het zout en de peperoncino toe.
  4. Mix alles tot een gladde soep. Zet de soep in de koelkast (het lekkerste is als hij ijs- en ijskoud is).  
  5. Schenk het in een soepbord en garneer met de parmaham, mozzarella, de basilicum en de verse peper.
Ziet er toch goed uit?
p.s. Een vriendin van mij kwam met het briljante idee om de soep te serveren IN een watermeloen. Super leuk. Ik zag bij Ecoplaza mini-watermeloentjes die hier uitstekend voor gebruikt kunnen worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten