Translate

vrijdag 20 april 2018

Inspiratie. En crispy auberginekoekjes



Mensen vragen mij wel eens of ik altijd inspiratie heb voor mijn blog. Nee. Helaas niet.
Er zijn weken dat ik zoveel inspiratie heb dat de woorden in mijn hoofd over elkaar struikelen, en ik ineens al mijn kruit wil verschieten. Maar het komt ook wel eens voor dat ik even niets weet. Dat zelfs twee weken Italië geen soelaas bieden. Zoals nu.

Ik had de verwachting dat mijn nieuwe rode monster (een BBQ van 57 cm doorsnede) zou leiden tot nieuwe verhalen en geweldige recepten, maar het leidde vooral tot wat verkoolde etenswaren, en tot pizza's (jawel op de BBQ) die juist op te lage temperatuur heeeeel langzaam werden gebakken. En dat is niet zo lekker, kan ik je vertellen. Daar moet ik dus nog even mee oefenen...

Geen leuk verhaal deze week dus even, maar wel een lekker (niet-Italiaans) recept. Het komt uit het kookboek TLV (Tel Aviv) dat echt een aanrader is. Er staan veel bekende gerechten in uit het Midden Oosten, maar dan nét met een twist. Erg leuk en niet te gecompliceerd!

Crispy auberginekoekjes




Wat heb je nodig?


  • 1-2 aubergines
  • Zout
  • 1 el. nigelazaad
  • 2 el. za'atar
  • 1 el. baharat of ras el hanout
  • 6 el panko
  • 1 el. sesamzaadjes
  • 2 eieren
  • 2 el. bloem
  • arachideolie
  • 3 el. yoghurt
  • 3 el. tachina (tahin)
  • 2-3 el. munt
  • 1 tl. citroensap

Hoe maak je het klaar?

  1. Snijd de aubergines in plakken van circa 1 cm dik. Bestrooi met zout en leg in een vergiet.

  2. Meng de panko met de sesam, de baharat of ras el hanout, het nigella zaad en de za'atar.  
  3. Haal de aubergineplakken door de bloem, door de (geklopte) eieren en tenslotte door het panko-mengsel. Druk goed aan.

  4. Meng de yoghurt met de techina, munt en het citroensap. Verdun met wat water tot je een lekkere dipsausstructuur hebt. 
  5. Verhit in een koekenpan een dikke laag arachideolie.

  6. Bak de aubergines goudbruin en laat ze uitlekken op wat keukenpapier.
  7. Serveer met de yoghurtdip als ze nog lekker warm en krokant zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten