Translate

vrijdag 15 september 2017

Shukshaka, zakashakka, zakazulu, shakshuka



Ik weet hoe ik zelf mayonaise kan maken. En hoe deze lekkerder wordt dan in de winkel. Ik weet ook dat ik zelf ketchup kan maken. Of BBQ-saus. En dat deze waarschijnlijk ook veel lekkerder zal zijn dan in de supermarkt. Net als mijn zelfgemaakte sambal. Maar ja. Ook ik heb niet altijd tijd of zin om alles zelf te maken. Ook ik grijp soms naar een kruidenmix of fles met saus. Maar alleen als deze ook echt lekker is. 

Hierbij een lijst met enkele van mijn guilty pleasures.... 

Sriracha saus

Zoals jullie weten houd ik erg van pittig eten. En sinds ik deze saus heb leren kennen, moet ik oppassen dat ik deze niet overal opgooi. Oei, wat is dit lekker. 

De saus is gemaakt van chilipepers, azijn, suiker, knoflook en zout, en komt oorspronkelijk uit Thailand. Daar werd het voornamelijk bij zeevruchten gegeten. 

Ikzelf vind het lekker op een gebakken eitje of op een hamburger. Stiekem deed ik ook een beetje op de Shakshuka (het recept van vandaag), maar dat kan natuurlijk eigenlijk niet. 

Op het plaatje zie je het merk Go-Tan, maar er zijn veel meer merken die deze saus verkopen. Zelf maken kan dus ook en schijnt relatief eenvoudig te zijn. Wie weet doe ik dat binnenkort...


Lemon pepper

Ook dit is weer zo'n fijn mengsel dat je eigenlijk ook zelf kunt maken. Feitelijk is het niet meer dan citroenschil (bij dit merk 30%) en grove peper (de resterende 70%). 

Dit merk van bekende chef-kok Jonnie Boer (de Librije) is erg lekker, maar ook andere merken zijn goed. Check wel de ingrediëntenlijst. Je wilt geen suiker of zout in je mengsels hebben: dat kun je eventueel zelf wel toevoegen.

Ik gebruik dit mengsel eigenlijk voornamelijk als ik kippenvleugeltjes of drumsticks bak. Meestal gooi ik een stevige hoeveelheid van deze peper bij de kip met een iets mindere hoeveelheid kerrie. En dan de kip krokant bakken.... Erg fijn. 


Chipotle tabasco

Ik heb al eens eerder verteld dat ik groot fan ben van Tabasco. Natuurlijk is het pittig, maar ik vind dat er ook altijd een hele mooie diepe smaak aanzit. Het is dus niet alleen scherp.

Deze chipotle tabasco is een toppertje. Je moet hem alleen niet gebruiken als tabasco door in een tomatensaus te gooien ofzo. Dat vind ik persoonlijk minder geslaagd

Ik vind hem zelf het lekkerste door wat mayonaise of wat ketchup heen, zodat je een heerlijk pittige en rokerige saus krijgt. Deze doet het geweldig bij gegrilde kippetjes (zonder citroenpeper of kerrie) of bij een burger.


Knoflookpoeder

Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat knoflookpoeder "not done" is in de keuken. Mijn hele leven lang pel en kneus ik knoflooktenen om ze vervolgens fijn te snijden (nooit te persen!) en aan mijn gerechten toe te voegen.

Sinds een paar maanden gebruik ik echter ook vaak dit potje (niet specifiek dit potje, want dit potje zit vol, maar potjes zoals deze), omdat ik dit in veel recepten toch tegenkwam: Aziatische recepten, Marokkaanse recepten, Antilliaanse recepten, Zuid-Amerikaanse recepten... you name it.

In de Italiaanse keuken kom ik het overigens niet tegen. Dus dan pel en kneus ik nog altijd mijn verse teentjes. Maar op andere momenten, ben ik de schaamte dus voorbij. Zoals bij onderstaand gerecht. 



Shakshuka

Vandaag eten we Shakshuka. Shakshuka is een gerecht uit het Midden-Oosten dat op vele verschillende manieren wordt klaargemaakt. In sommige landen wordt het als ontbijt gegeten. In andere landen wordt het ook wel 's avonds gegeten, maar dan wordt het gerecht soms aangevuld door wat meer groentes. Zo eet men het in Israël ook wel met artisjokken en/of aardappels. Ik had nog een aubergine liggen. Vandaar deze variant, met aubergine dus.

Wat heb je nodig?

  • 1 aubergine
  • 1 witte ui, in dunne ringen
  • 400 gram tomaat in blokjes met sap
  • 1 el. komijnzaadjes
  • 1 tl. knoflookpoeder
  • 1 tl. suiker
  • 1/2-1 tl. cayennepeper
  • 1,5 el. fijngehakte bladpeterselie
  • 1,5 el. fijngehakte koriander
  • 5 takjes verse tijm (alleen blaadjes)
  • Snufje saffraan
  • 3-4 eieren
  • Peper en zout
  • Knapperig stokbrood
  • Evt. wat olijven

Hoe maak je het klaar?


  1. Snijd de aubergine in kleine blokjes en laat de blokjes ongeveer dertig minuten in een bak met gezouten water staan. Giet ze daarna af.
  2. Bak de komijnzaadjes in een droge pan totdat ze beginnen te geuren.
  3. Voeg wat olijfolie toe en bak de ui en de aubergines met de komijnzaadjes zeker vijf tot tien minuten totdat de aubergine goed zacht is geworden. 

  4. Voeg de tomatenblokjes, suiker, cayennepeper, saffraan, 2/3 van de verse kruiden, knoflookpoeder en wat water toe. Meng alles goed door en laat lekker pruttelen.
  5. Check de saus regelmatig. Hij mag niet te droog worden, maar laat zeker vijftien minuten zachtjes koken. Proef of de saus zout genoeg heeft. 

  6. Als alle smaken goed met elkaar vermengd zijn, kun je met een lepel wat kuiltjes in de saus maken. Breek hier een eitje in. 

  7. Zet een deksel op de pan en laat de eieren zachtjes gaar stoven.
  8. Serveer de saus, strooi de resterende verse kruiden over de saus, schenk wat olijfolie over het bord en leg er brood naast.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten